vineri, 18 decembrie 2009

LECTURĂ PENTRU FIECARE: INCLUZIUNEA SOCIALĂ A COPIILOR CU DIZABILITĂŢI LA BIBLIOTECA TRAIAN

Natalia DABIJA, şef filială, Biblioteca Traian
Biblioteca este un centru cultural, informaţional şi educaţional, care în parteneriat cu şcoala asigură formarea personalităţii copiilor. Pornind de la cunoaşterea profundă a necesităţilor comunităţii şi de la armonizarea acestora cu obiectivele sale generale, biblioteca se implică în problematica grupurilor sau membrilor comunităţii, susţine şi încurajează prin activitatea sa procesul lecturii, care în ultimul timp pierde tot mai mult teren în fata "minunilor" tehnologiei moderne: televiziunea şi computerul. Greşeala pe care o face majoritatea este de a considera cărţile şi lectura ca pe un mijloc demodat de a-ţi petrece timpul, iar bibliotecile ca pe un lux. Se pare că am uitat că în viaţa unui om cărţile joacă uneori acelaşi rol decisiv pe care îl are dragostea, sau călătoria, sau întâlnirea unei mari personalităţi. Însă, dacă am privi în jur am descoperi oameni care astăzi sunt cu desăvârşire altceva decât ceea ce erau acum câţiva ani şi asta numai datorită unei cărţi. Lectura reprezintă o încercare a spiritului, un important mijloc de a câştiga experienţă şi idei, de a cunoaşte viaţa prin intermediul altor oameni. În acelaşi timp, ea poate însemna un leac pentru orice stare sufletească: o singură oră petrecută în bibliotecă poate să alunge sau să vindece orice durere sufletească. O atenţie deosebită se acordă solicitărilor utilizatorilor copii, care s-au scimbat radical în ultimii ani. Acest fapt se datorează modificărilor survenite în programele şcolare, în metodele de examinare, precum şi în preocupările personale ale copiilor. Dar pentru a atrage, a captiva copiii la lectură, bibliotecarul trebuie să susţină şi să promoveze lectura prin diferite programe, activităţi, proiecte chiar de la cea mai fragedă vîrstă. În munca de promovare a lecturii, Biblioteca pentru copii Traian are drept scop de a găsi cartea potrivită pentru copilul potrivit, la momentul potrivit. O politică prioritatră în activitatea bibliotecii este incluziunea socială a persoanelor dezavantatjate. Odată cu apariţia acestei categorii de copii la Biblioteca Traian s-a simţit nevoia unei schimbări atât informaţionale, cât şi culturale. Pentru a garanta accesul facil spre şi în interiorul bibliotecii, a fost turnată o rampă, pentru a deschide uşile anume spre aceşti copii dornici de informaţie atât suplimentară la temele pentru acasă, cât şi pentru loisir. Astfel este extinsă gama de servicii pentru această categorie de utilizatori, sunt iniţiete noi legături de colaborare şi cooperare cu instituţiille din apropiere, Gimnaziul Internat Nr. 2, Centrul Comunitar pentru Copii şi Tineri Asociaţia „Motivaţie” (centrul de zi pentru copiii cu handicap locomotor), Centrul de zi „Speranţa”, Şcoala specială pentru Surzi Nr. 4, Şcoala specială nr. 12 În cadrul proiectului de informare şi educare a copiilor şi tinerilor cu diverse dizabilităţi din Republică, iniţiat de către Centrul Comunitar pentru Copii şi Tineri sunt organizate stagii, care decurg timp de trei săptămâni. La acest proiect, Biblioteca Traian se implică cu lecţii interactive, discuţii pe diverse teme. Tot mai multă atenţie se acordă incluziunii sociale a copiilor dezavantajaţi, aceştia reprezintă un important segment de potenţiali utilizatori ai Bibliotecii Copii Traian. Orice copil se naşte liber şi cu drepturi egale. Drepturile lui şi-au găsit reflectare în Declaraţia Universală a Drepturilor Omului privind drepturile copilului, în Constituţia Republicii Moldova şi în alte acte normative şi legislative ale ţării. Handicapul copilului este o expresie a diversităţii umane. Toţi oamenii sunt diferiţi, dar egali în drepturi. Dacă dorim egalitate, copiii trebuie trataţi în mod diferenţiat, în funcţie de nevoile lor specifice. Este necesar ca aceste nevoi şi, în acelaşi timp, posibilităţile şi capacităţile copilului să fie cunoscute de noi pentru a-i putea ajuta. Există o varietate mare de handicapuri ce au un anumit specific în diferite etape de dezvoltare a copilului. Unele din aceste handicapuri trec neobservate, adică nu prezintă o barieră în relaţia dintre utilizatorul copil şi bibliotecar, iar altele din contra trebuie observate şi luate în consideraţie, deoarece acestea îşi pun amprenta asupra relaţiei utilizator-bibliotecar şi creează dificultăţi de adaptare a copilului la mediul de bibliotecă. Aceste dificultăţi pot duce la bariere în însuşirea unor modalităţi informaţionale care duc la dezvoltarea personalităţii lui. Copiii cu dizabilităţi trebuie incluşi în categoria utilizatorilor deplini de servicii printr-un design şi politici corespunzătoare, ei trebuie să dispună de acces egal atât la serviciile în general ale bibliotecii, cât şi la serviciile oferite în particular. Orice acţiune de integrare socială şi culturală a copiilor dezavantajaţi trebuie să pornească de la cunoaşterea grupurilor-ţintă, cunoaşterea specificului fiecărei deficienţe, cunoaşterea nevoilor speciale ale acestor grupuri. În urma studiului necesităţilor informaţionale ale copiilor şi discuţiilor cu pedagogii şi psihopedagogii s-a simţit nevoia serviciilor informaţionale şi culturale care vor include social copiii cu disabilităţi cu cei sănătoşi. În aşa mod se va contribui la o mai bună comunicare şi dezvoltare. Astfel pentru copiii cu dizabilităţi sunt oferite următoarele servicii: împrumut la domiciliu; sala de lectură pentru studiu; consultaţii bibliografice la cereri; programe, evenimente culturale; servicii mobile; împrumut interbibliotecar; informaţii la distanţă; ajutor metodic. De serviciile bibliotecii Traian beneficiază: Utilizatori cu dizabilităţi (copii cu deficienţe fizice, mintale, de auz) de la Centrul Comunitar pentru Copii şi Tineri Asociaţia „Motivaţie”. Utilizatori inadaptaţi social (copii orfani, copii ai străzii, copii din familii vulnerabile) de la Gimnaziul Internat Nr. 2. Este important că serviciile destinate acestor categorii de utilizatori sunt proiectate nu numai de către bibliotecari, dar şi în cooperare cu reprezentanţii grupului ţintă. Copiii dezavantajaţi sunt trataţi cu respect, indulgenţă şi dorinţă. Alegerea lor poate fi uneori diferită de cea pe care biblioteca o oferă de obicei. Studierea temelor de interese a acestor utilizatori are loc prin comunicarea individuală. Din practică s-a observat că copiilor le place să citească: poveşti, legende, enciclopedii şi dicţionare explicative. Un interes deosebit se observă pentru Univers, Calculatoare şi Istoria neamului românesc, Istoria Moldovei, Istoria Chişinăului. În dependenţă de interesele copiilor se organizează activităţi pe grupuri şi activităţi complexe din care se observă că integrarea diferitelor categorii de copii este posibilă, ca de exemplu: integrarea copiilor din familii vulnerabile cu copii cu deficienţe, integrarea copiilor cu deficienţe cu copii fără probleme şi integrarea copiilor cu deficienţe cu copii din familii vulnerabile şi copii fără probleme. Biblioteca Traian studiază permanent cerinţele acestei categorii de utilizatori, pentru a le orienta şi adapta la resursele, serviciile şi programele pe care le oferă. Prin activităţile sale ea acţionează şi participă activ la viaţa comunităţii ca partener în procesul de educaţie permanentă, de dezvoltare socială, individuală şi culturală.

2 comentarii: