joi, 24 decembrie 2009

LUMEA MAGICĂ A LECTURII ŞI A JOCULUI – UN UNIVERS DE EXCEPŢIE

Tatiana DONŢU, şef oficiu, Biblioteca „Transilvania” 

 Cât citeşti, atâta creşti, cât citeşti atâta eşti. V. Romanciuc

Copilăria este una din cele mai frumoase şi speciale perioade din viaţa omului; este perioada aceea magică, pe care o păstrăm în suflet şi la care gândim mereu cu plăcere; este o lume fermecată unde ne putem întâlni oricând cu personaje de basm: zâna cea bună, balaurul cu şapte capete, zgripţuroaica cea rea, eroi din filme, sau benzi desenate... Programele pentru copii urmăresc îndreptarea atenţiei copiilor, părinţilor spre importanţa cărţilor în formarea şi educarea copiilor. Ca administratori ai programelor, vom urmări diversitatea contactelor copilului cu universul copilăriei şi lumea cărţilor prin consolidarea deprinderii de a mânui o carte prin stimularea interesului pentru textul scris şi dezvoltarea capacităţii de a comunica cu alţi copii, manifestând prietenie, toleranţă şi armonie în relaţiile dintre ei. Aici copiii trebuie să-şi hrănească pasiunea şi să-şi alimenteze viziunea astfel încât să-şi poată imagina viitorul şi în consecinţă să găsească soluţii creative pentru provocări noi şi existente. Această filosofie a pasiunii, viziunii şi imaginaţiei furnizează un mediu în care un entuziasm contagios înfloreşte şi unde sunt descoperite posibilităţi nelimitate de a conecta utilizatorul cu nevoile de informare cunoscute şi anticipate. Un obiectiv prioritar al BP „Transilvania” este organizarea activităţilor cu impact cultural, social şi educaţional pentru comunitate. Implicarea directă a bibliotecii la „Programele informaţionale pentru comunitatea chişinăuiană” este dictată de interesul vădit al publicului. Valorificarea patrimoniului cultural prin scoaterea în evidenţă ale publicaţiilor scriitorilor contemporani le-au adăugat un plus de valoare.
Prezenţa scriitorului Nicolae Rusu a oferit copiilor de la şcoala primară „Grigore Vieru” din sector o diversitate culturală de înaltă destindere sufletească, reculegere intelectuală şi spirituală şi îl calificăm ca pe un start al programelor Lecturile verii 2009 şi Copiii Chişinăului citesc o carte, în cadrul cărora s-a propus spre lecturare cartea Alunelul. Întâlnirea a avut impact asupra publicului şi a creat o imagine benefică instituţiei noastre şi bibliotecilor din sector. Impulsionaţi de bibliotecă pentru a participa la aceste ore de lectură, utilizatorii au fost orientaţi spre dezvoltarea unor relaţii comunitare puternice, pentru a-i legitima la o viaţă culturală intensă. Auditoriul prezent, copiii de la tabăra şcolii primare „Grigore Vieru”, au ascultat cu multă atenţie şi emoţii despre etapele scrierii acestei cărţi – Alunelul. A urmat o scurtă prezentare a creaţiei de către însuşi autorul. Pe durata întâlnirii au răsunat multe gânduri frumoase. Atât oaspetele, cât şi participanţii; profesoara Hristian Paulina împreună cu elevii claselor I-IV au fost antrenaţi în discuţii, care au creat trăiri şi emoţii de satisfacţie, de dor, necazuri şi fericire. Programul Lecturile verii poate fi calificat ca cenaclu de lectură pentru copiii preşcolari şi şcolari. Aceste cenacluri le-am desfăşurat extramuros în curţile blocurilor din preajma bibliotecii, la taberele de vară ale Şcolii primare „Gr. Vieru”, liceelor „M. Berezovschi”, „C. Negruzzi”, ale grădiniţelor nr. 225, 130, 135, 169, 211, „Foişorul”, cu participarea a 644 copii, deoarece sediul bibliotecii s-a aflat în reparaţie capitală şi nu a fost disponibil de a organiza activităţi în incinta lui. 
Serviciul extramuros este un program de bibliotecă, care se deplasează pe teren, în cadrul bibliotecii publice, afiliat oricărui oficiu în funcţie de grupul ţintă, în cazul respectiv secţiei copii şi pune la dispoziţia utilizatorului toate tipurile de publicaţii din fondurile bibliotecii, cărţi cu caracter enciclopedic, documente electronice etc., cu scopul de a asigura diferitor categorii de utilizatori accesul la carte, lectură, cunoaştere, informare, documentare şi studiu, contribuind în aşa mod la dezvoltarea personalităţii lor. Prin aceste Ore de lectură, organizate de bibliotecă, s-a încercat de a se altoi dragostea pentru lectura liberă a copiilor, pentru plăcerea de a citi, dezvoltarea imaginaţiei şi a creaţiei fără constrângere, fără obligativitatea de a face acest lucru. Cărţile au fost un instrument necesar, prin care copiii au căpătat o maturitate intelectuală progresivă şi autonomie în felul de a lucra, de a învăţa, de a-şi dezvolta cultura proprie. Ele au menirea de a încuraja copiii prin lectură să descopere, să exploreze şi sperăm că ne-am ajuns scopul, invitându-i să participe la acest program, ca prin lecturarea poveştilor, să-şi îmbunătăţească abilităţile de lectură, să-şi menţină şi să-şi dezvolte vocabularul etc. Lecturile verii au fost iniţiate pentru promovarea lecturii şi ne-am propus să călătorim prin lumea basmelor, cu scopul de a-i familiariza pe copii cu originalele lucrărilor, inspirate din tezaurul folclorului autohton şi ale scriitorilor contemporani. Pentru a realiza aceste Ore de lectură, am selectat cărţile: Fetiţa cu chibrituri de H. Ch. Andersen, Om sărac şi om bogat de fraţii Grimm, Enciclopedia curioşilor, Povestea norocului de Al. Vasiliu, Povestea furnicii de Ion Druţă, Stan Păţitul de Ion Creangă, Sarea în bucate de Petre Ispirescu, Zdrenţurică de A. Zaporojanu, Legende româneşti, Norocul şi mintea etc., care au fost lecturate cu diferite grupuri-ţintă. Bibliotecarii care au mers la aceşti copii, în curţile blocurilor din apropiere, la taberele şcolilor, liceelor şi grădiniţelor din sector, au citit poveşti, provocându-i pe copii să continue povestea. Ne-a surprins plăcut faptul că copiii îşi recunoşteau cărţile preferate şi precizau evenimentele poveştilor, spuneau ce urma să se întâmple în poveste, imitau limbajul din poveşti şi dialoguri. Pentru copiii de la grădiniţe am selectat cărţi care pot fi citite în glas aproximativ 2-10 minute, ele, fiind ilustrate, au putut fi văzute de fiecare din public, sporind deprinderile de audiere. Copiii au devenit absorbiţi de poveste, exprimându-şi compasiunea faţă de eroii nedreptăţiţi, de îndată ce ei s-au identificat cu personajele din aceste poveşti. Copiii au înţeles cu precizie ceea ce au auzit prin conversaţii, impresii. Au urmat instrucţiuni simple şi au dialogat cu alţii. Şi-au demonstrat înţelegerea prin întrebări, comentarii şi acţiunile lor. Am încercat să sugerăm copiilor că lectura este o cale de obţinere a informaţiei şi a cunoştinţelor. Copiii au fost avizaţi prin intermediul scrisorilor, avizelor, telefonului, ne-am plasat în locurile frecventate de copii etc. La aceste programe au participat copii de vârsta 6-12 ani. În urma lecturilor s-au iniţiat discuţii, recomandări, improvizări. Au fost originali Dan Stratulat (Grădiniţa nr. 225, grupa pregătitoare), Anişoara Postolachi (Liceul „M. Berezovschi”, cl. IV), Nicoleta Munteanu (Şcoala primară „G. Vieru”, cl. IV), care ne-au surprins cu inventivitatea lor, creativitatea, hărnicia, ingeniozitatea de a participa la aceste programe. Implementarea acestei experienţe ne-a convins, că lectura este una din cele mai plăcute îndeletniciri la vârsta de aur a copilăriei şi rolul nostru este de a menţine interesul pentru lectură. Formele enumerate ţin de imaginaţia, dăruirea noastră, a biblotecarilor, de dorinţa realizării unui climat plăcut, care să-i ofere copilului satisfacţii estetice, intelectuale, morale. Programul Ora poveştilor este o formă de activitate care din an în an se extinde şi devine tot mai atractivă, bucurându-se de o popularitate în rândul copiilor. În anul respectiv s-a lucrat mai mult pe teren, adică extramuros, la liceele şi şcolile din sector, în curţile blocurilor din vecinătate (din cauza reparaţiei sediului bibliotecii). În total s-au realizat 48 Ore ale poveştilor, incluzând poveşti ale scriitorilor jubiliari din acest an ori prilejuite de alte date remarcabile. Copiii de la mai multe şcoli, licee din sector au participat la prezentarea poveştilor preferate. Îndrumaţi de bibliotecari, ei au discutat despre acţiunea poveştilor şi învăţămintele pe care le pot însuşi, iar apoi au desenat scene din care le-au plăcut. În cadrul acestui program am promovat în continuare alternativa educaţiei în ansamblul de activităţi pentru comunitatea chişinăuiană şi am avut drept scop reînvierea bucuriei de a lectura, comunicarea cu semenii săi, îmbunătăţirea relaţiilor cu ei. Aici copiii îşi dezvoltă personalitatea şi creativitatea, învaţă să înţeleagă lumea prin intermediul poveştilor. Pentru încurajarea copiilor de a citi, de a descoperi, de a explora, ne-am propus să-i invităm să lectureze, să cunoască cât mai mult, pentru informare, în scopul îmbunătăţirii abilităţilor de lectură. Ca rezultat al lecturării s-au iniţiat discuţii, evaluări. La baza activităţilor a fost indiscutabil cartea – am avut drept pilon 48 titluri. La aceste şedinţe copiii s-au simţit cu adevărat în lumea basmelor, într-un adevărat atelier de teatru, desen, muzică. Momente de totalizare au fost expoziţiile de desen ale eroilor din basme, concursurile cu diverse menţiuni. Ne-am bucurat şi de participarea activă a unei voluntare, Rotari Olga, elevă în clasa VIII, în organizarea activităţilor cu acest grup – a lecturat poveşti cu înscenarea lor, a invitat prin telefon şi pe teren, a amenajat spaţiile etc. Din dragoste pentru cei mai tineri utilizatori ai Bibliotecii Transilvania, frumoasa institutie de cultură a realizat acest program într-un spaţiu gândit anume pentru ei, o Grădină a copilariei, în care, printre iarbă şi flori improvizate, se ascund fluturi, păsări, broscuţe şi chiar un pitic cititor. În Grădina copilariei sunt şi prieteni - jucării de necuvântătoare mici şi gingaşe, dornice de afecţiune şi joacă: căţeluşi, pisicuţe, papagali, puişori etc. Poveştile curg lin, din glasuri iubitoare de bibliotecare, din glasuri inocente de copii, aducând învaţaminte preţioase pentru viaţă: muncă, prietenia, cinstea, sănătatea sunt tot atâtea teme care provoacă imaginaţia, spontaneitatea, creativitatea copiilor, făcîndu-i mai atenţi, mai responsabili, mai buni. Odata cu desfăşurarea orelor poveştilor, ele au fost urmate de diverse concursuri: de desene, de ghicitori şi de compuneri ale copiilor, care au fost premiate. În fiecare zi de joi a săptămânii, la Biblioteca Transilvania, poveştile continuă. Clubul Fantezie şi dibăcie a completat activitatea Bibliotecii „Transilvania” cu trei şedinţe şi cu participarea a 120 copii. Am avut drept scop atragerea acestui grup la participarea activă în desenare, modelare şi confecţionarea diferitor lucrări. Este un atelier de creaţie, care motivează copiii talentaţi, deschizându-le noi orizonturi, stimulând micii creatori să organizeze expoziţii individuale sau de grup. Tot aici au fost expuse lucrări efectuate cu materiale din natură: seminţe, fasole, frunzuliţe, petale etc. Scopul acestor şedinţe este cultivarea capacităţilor şi aptitudinilor pentru muncă a copiilor. La finalul fiecărei activităţi s-au realizat expoziţii cu lucrările elevilor, pentru a le da satisfacţia muncii lor. Activitatea a fost pigmentată de programe atractive, concursuri de desene Miracolul culorilor şi Culorile vacanţei, organizate cu copiii pregătiţi de institutori de la Centrul de Creaţie Ciocana şi de bibliotecari, coordonatori de culoare şi vis. Visăm să dăm strălucire acestui club prin preocupările copiilor legate de lucruri de artizanat, care includ în ele atâta frumuseţe. La fiecare etapă s-au organizat activităţi cu tema propusă şi s-au realizat diferite lucrări (desene, colaje, picturi ş.a.). Activităţile din cadrul Clubului dau glas trăirilor şi viselor unor generaţii, care-şi caută menirea în timpul prezent şi mai ales, prin adevărurile călăuzitoare de frumuseţi, deschid porţi către lume, le asigură o dezvoltare armonioasă a minţii, dar şi a trupului, îmbinând utilul cu frumosul. Vernisajele – expoziţii ce cuprind desene, picturi, tablouri cu tematică diversă şi care vin pentru a dezvolta simţul artistic, creativitatea, a explora personalitatea prin linie şi culoare, pentru a recrea prin artă şi a descoperi universul fascinant al artelor, pentru studierea tehnicilor de desen, pictură pe suporturi (pânză, lemn, hârtie etc.) şi care îndeamnă utilizatorii de a-şi folosi timpul cu folos, să călătorească prin lume prin intermediul picturii, să petreacă minunate clipe de relaxare, atât de meritate, să cunoască comunitatea dornică de a discuta despre arte în general, viaţa frumoasă şi călătorii culturale, şi care oferă în continuare drept subiect desenele copiilor, încercând să le stimuleze interesul, curiozitatea şi imaginaţia. În prezenţa copiilor şi a iubitorilor de artă şi frumos la BP „Transilvania” au avut loc vernisaje şi expoziţii de pictură în contextul activităţilor culturale: redeschiderea Sălii de lectură (26 august 2009), cu prezentarea expoziţiei de pictură a lucrărilor donate bibliotecii de către diferiţi artişti plastici; Săptămâna Uşilor Deschise (7-13 septembrie 2009) cu Expoziţia de pictură a lucrărilor copiilor Centrului de Creaţie Ciocana – Culorile vacanţei; Vernisaj de pictură (10 octombrie 2009) cu Culorile toamnei, vernisat de discipolii Liceului de Arte Plastice „I. Vieru”; Toamna (29 octombrie 2009) – vernisat de către un grup de copii de la Centrul de Creaţie Ciocana; Miracolul culorilor (21 octombrie 2009). Colectivul bibliotecii alături de micii pictori au participat la vernisaje, admirând lucrările expuse, transmiţând felicitări pentru frumoasele expoziţii cu scopul de a atrage la expoziţii cât mai mulţi admiratori. Ca urmare toţi acei care au îndrăznit să aştearnă pe hârtie culorile au fost aşteptaţi în incinta bibliotecii de către admiratori, prieteni, fani, părinţi pentru a petrece o oră de spectacol alături de copiii de la Clubul Convorbitorul. Sperăm că desenele expuse au încântat pe toţi cei prezenţi şi au adus bucurie celor care le-au admirat. Aceste programe sunt nişte activităţi destinate realizării unui climat de înaltă spiritualitate şi elevată cultură, cu un spaţiu unde se comunică intens şi divers.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu