miercuri, 12 mai 2010

E TIMPUL SĂ ÎNVĂŢĂM A SIMŢI

Silvia TIMOFTI, Şef filială, Filiala „Al. Donici” 
 Cultura şi viaţa spirituală, în condiţiile de astăzi, capătă o actualitate deosebită, iar bibliotecile ocupă un loc de leader în susţinerea culturii şi renaşterea tradiţiilor populare. Anume în acest moment apare întrebarea, cum organizaţiile extraşcolare-culturale şi bibliotecile pot ajuta la formarea personalităţii puternice, capabile să reziste agresiunii lumii înconjurătoare, folosind mijloacele ce le stau la dispoziţie. Lipsa de sensibilitate sufletească, indiferenţa, ignoranţa, incultura, cruzimea, privirea utilitară peste tot, chiar şi asupra omului, sunt capacităţile ce caracterizează „lumea spirituală” a omului contemporan. De aceea, în timpul când unii îşi pun întrebarea dacă cultura are şansa de a supravieţui, bibliotecarii fac tot posibilul şi imposibilul pentru a-i păstra bogăţiile şi diversitatea. Creşte rolul bibliotecii ca loc de agrement şi de adaptare a societăţii la condiţiile schimbătoare a vieţii, unde poţi să-ţi realizezi necesităţile intelectuale şi spirituale. Anume cu acest scop în biblioteca noastră au fost create Teatrul de păpuşi „Gogoaşa” şi Atelierul de creaţie „Origami”. Chiar dacă la prima vedere ele nu au nimic comun cu biblioteca, totuşi sunt nemijlocit strânse de ea. Organizarea unui spectacol, în primul rând, începe cu lectura scenariului sau a operei pe care dorim s-o înscenăm. Sau, crearea unei jucării origami necesită consultarea cu multe surse pentru a putea găsi schema necesară, combinaţia şi tehnica plierii. Organizarea acestor cluburi de recreere şi agrement, artă şi educaţie, a fost grea şi lungă. Organizarea teatrului a început cu colectarea păpuşilor. Având multe scenarii şi casete audio ale poveştilor, am dorit să le împărtăşim cu cititorii noştri. Primele două păpuşi, ursul şi cu iepurele, au fost aduse de lucrătorii bibliotecii. Celelalte păpuşi au fost cusute la rugămintea noastră de către o cititoare fidelă şi o meşteriţă fără pereche, Svetlana Popova, care pe lîngă ceea că este meşteriţă, e şi un pedagog care lucrează educătoare la o grădiniţă pentru copii din sectorul Rîşcani din Chişinău. Pentru confecţionarea păpuşilor Svetlana ne lua un preţ simbolic de 50 lei, cu toate că preţul real este cu mult mai mare. Astfel teatrul nostru s-a îmbogăţit cu aşa eroi din poveşti ca moşneagul, Scufiţa Roşie (sau fata), lupul, trei purceluşi, cocoşul, veveriţa, vulpea, un pitic, baba Hârca, şoricelul, Gogoaşa etc. Pe lângă păpuşile prezente teatrul are şi multe rechizite necesare pentru teatralizare, cum ar fi căsuţă, copaci, flori, căruţă şi cortina, care poate fi strânsă compact şi transportată cu uşurinţă. Multe din aceste rechizite au fost confecţionate de bibliotecari, unele din ele de către cititori. Colectivul de actori ai teatrului permanent să schimbă, deoarece copiii cresc, însă toto timpul în locul lor vin alţii, dornici de a împărtăşi frumosul cu cei din jur. Artiştii sunt elevi din Gimnaziul Teatral „Ion Luca Caragiale”, Liceul Teoretic „Ion Creangă”, şcoala Waldorf ş. a., cititori fideli ai bibliotecii noastre. Conducătorul şi moderatorul teatrului este Nina Voloşenco, şef oficiu în sala de lectură, care depune foarte mult efort pentru pregătirea spectacolelor: înscenarea, repartizarea rolurilor, repetiţii etc. Timp de doi ani de activitate Teatrul de păpuşi „Gogoaşa” a arătat nenumărate spectacole atât la noi în bibliotecă, cât şi extramuros în diferite grădiniţe, licee, gimnazii, şcoli şi este aşteptat ca oaspete de onoare în aşa instituţii educative ca: Centrul de Reabilitare socială a copiilor „Casa Gavroche”, Grădiniţele pentru copii cu disabilităţi „Aurica” şi Nr. 74, grădiniţa pentru copii „Ţândărică”, gimnazii şi licee din vecinătate cu care avem relaţii de parteneriat şi colaborare, ca de exemplu: Gimnaziul Teatral „Ion Luca Caragiale”, Liceul Teoretic „Ion Creangă”, şcoala Waldorf ş. a. În ceea ce priveşte Atelierul de creaţie „Origami” istoria lui este mai simplă. Greu ne-a fost doar din punct de vedere a colectării literaturii necesare, care până la urmă tot a fost cumpărată din finanţele proprii a bibliotecarilor. În prezent avem cinci cărţi despre istoria origami, cu includerea schemelor de pliere a diferitor tipuri de jucării şi obiecte. Larg sunt utilizate sursele din Internet. În urma activităţilor desfăşurate la bibliotecă am observat câtă încântare, plăcere şi motivaţie de a lucra trezeşte copiilor o simplă bucată de hârtie care se transformă numai prin împăturire într-o floare, într-un animal sau obiect util. Spre distracţia copiilor, figurinele origami sar (broasca), plutesc (barca, vaporul, caiacul), pot fi umflate cu aer (mingea, melcul, laleaua), bat din aripi cînd sunt trase de coadă (cocorul, iepurele), cască din gură (pasărea) etc. Am considerat necesară extinderea activităţii la nivelul liceului sub forma unui atelier de creaţie deschis tuturor celor interesaţi de fenomene, atât elevi, cât şi cadre didactice. Această activitate formează unele priceperi şi deprinderi multiple cum ar fi: cunoştinţe de geometrie, socializare şi petrecere a timpului liber într-un mod plăcut şi util. Mai mult, pe lângă trăsături precum răbdarea şi corectitudinea, activităţile de tip origami dezvoltă o serie de calităţi morale cum ar fi: hărnicia, dărnicia, imaginaţia creatoare, spiritul de economie, dragostea faţă de natură, simţul estetic, tenacitatea, capacitatea de abstractizare, ingeniozitatea. Pentru extinderea activităţii am considerat necesară încheierea acordului de parteneriat cu mai multe instituţii educaţionale, în special cu Centrul de Reabilitare socială a copiilor „Casa Gavroche”, Gimnaziul Teatral „Ion Luca Caragiale”şi Liceul Teoretic „Ion Creangă”. Scopul acestui atelier a fost familiarizarea publicului cu arta origami, înfiinţarea unui atelier de origami la nivel local şi atragerea copiilor la lectură şi bibliotecă. Grupul-ţintă sunt elevii claselor 1-6 din gimnazii şi licee, copii defavorizaţi din Centrul de Reabilitare socială a copiilor „Casa Gavroche” şi învăţători, părinţi, educători. Periodicitatea atelierului este lunară şi îşi desfăşoară activitatea atît pe loc (în bibliotecă), cît şi extramuros. Obiectele confecţionate sunt foarte variate: -pentru sărbători aşa ca: Crăciunul - ghirlande, felinare, steluţe, etc; 8 martie – flori, compoziţii; Paştele – iepuraşi, puişori, coş; St. Valentin – inimioare, felicitări etc. -pentru joc – avion, barcă, corabie, pălărie de soare, minge umplută cu aer, pocnitori etc. - ca rezultat a lecturii poveştilor – fată, broască, pasăre, melc, balaur (dragon), iepure, cal, cocoş etc. În dependenţa de vârsta copiilor se face alegerea tipului de jucării, complicitatea şi varietatea lor. Rezultatele aşteptate pot fi foarte variate: participarea la expoziţii locale (şcoală, bibliotecă), facilitatea constituirii unor relaţii de prietenie între elevi şi copii din Centrul de Reabilitare socială a copiilor „Casa Gavroche”, tragerea unui semnal de alarmă asupra nevoilor copiilor defavorizaţi prin utilizarea artei origami ca mijloc de terapie socială. În ultimii ani biblioteca noastră devine „văzută” de tot mai mulţi utilizatori. Noi încercăm să ne extindem serviciile mai departe, ajungînd cu activităţile chiar dincolo de sector (str. Renaşterii). Publicul află despre serviciile noastre din Internet prin intermediul blogului bibliotecii (http://filiala-donici-hasdeu.blogspot.com/), prin intermediul serviciilor Flickr şi Youtube, educători, pedagogi, părinţi vin după literatura specială şi ne cer sfatul pentru recomandarea literaturii pentru lectură. Acest lucru este un indicator că publicul devine conştient în importanţa bibliotecii în dezvoltarea societăţii, înţelege rolul ei ca organizaţie culturală cu servicii gratuite şi deschise tuturor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu