miercuri, 25 aprilie 2012

BIBLIOTECA ESTE UN TEMPLU AL LECTURII…

Eugenia PLĂMĂDEALĂ, bibliotecar principal la
Filiala „Alba Iulia”


Ce îmi oferă mie biblioteca? Sub acest generic s-a desfăşurat, în perioada 26-30 martie curent,  Săptămâna Uşilor Deschise la Filiala “Alba Iulia”. Nu voi enumera şi nici analiza şirul de manifestări culturale care au avut loc în bibliotecă, dar mă voi referi la cele trei acţiuni de cercetare organizate în stradă: „Vizitaţi BM „B.P. Hasdeu”?; „Vizitaţi on-line Biblioteca „Alba Iulia”? şi „Ce servicii utilizaţi la Biblioteca „Alba Iulia”? Investigaţiile s-au efectuat pe un eşantion de 126 persoane de diferite vârste şi ocupaţii – 52 barbaţi şi 74 femei.

  


1.       Vizitaţi  BM “B.P. Hasdeu”?

- Da              Nu

2.  Dar Biblioteca “Alba Iulia“ ?

- Da              Nu

3.  Cunoaşteţi, frecventaţi şi
alte biblioteci din Chişinău ?

- Da              Nu

    4. Care anume?
_______________________

______________
În 27 martie am efectuat acţiunea de cercetare: Vizitati BM „B.P. Hasdeu”? la care au participat 42 persoane fizice intre 24 – 40 ani, dintre care 13 barbati si 29 femei – 5 intelectuali, 11 casnice, 9 vanzatori de legume, 6 someri, 4 functionari publici si 8 cadre didactice. Acestea au raspuns la 4 intrebari, pe care le gasiti in fluturasul alaturat. Dintre acestea, 13 persoane au auzit despre BM “B.P. Hasdeu”, dar nu o viziteaza, 12 o viziteaza, iar 17 persoane au raspuns cu NU – 11 femei si 6 barbati. La întrebarea Dacă viziteaza Biblioteca “Alba Iulia“? - 32 persoane au răspuns cu DA si 10 cu NU – 7 femei si 3 barbati. Intrebarea a treia : Cunoaşteţi, frecventaţi şi alte biblioteci din Chişinău ? am primit răspunsurile : 18 cu DA şi 24 cu NU – 13 femei si 9 barbati. La ultima întrebare Care anume? Avem urmatoarele răspunsuri: Biblioteca Naţională a Republicii Moldova 7 persoane; Biblioteca Naţională Pentru Copii ″Ion Creangă″ - 5 persoane ; Bibliotecile liceelor teoretice ″Liviu Deleanu″ - 3 ; ″Spiru Haret″ - 2 ; ″Petru Rareş″ - 1, ″Gheorghe Asachi″ - 1 ; ″Dante Alighieri″ - 1, Biblioteci Publice: Belinski – 9 ; ″Lesia Ukrainka″ - 11; ″Târgovişte″ - 15. Nu sunt liceeni cei care frecventeaza bibliotecile liceale, sunt profesori de liceu, multi dintre ei, cu regret, utilizeaza mai des doar aceste biblioteci. Să admitem ca utilizeaza colectia acestor biblioteci si le este, poate, deajuns. Dar cum ramane cu educatia atitudinii tinerei generatii fata de lectura, informare si documentare vansata pe care doar biblioteca publica o poate asigura prin diversitatea de servicii? Doar, cine altul decat parintele, profesorul de scoala, liceu, educatorul de la gradinita, caci asta ne-am dorit sa aflam selectand persoane de varsta respectiva, este responsabil de deprinderea, familiarizarea, educarea generatiei in crestere a dragostei si interesului pentru carte, biblioteca? Inca odata  in plus ne-am convins ca mai avem destul teren de valorificat si ca trebuie să acţionăm in continuare in vederea diseminarii imaginii si ofertei de biblioteca. De aceea, am împărţit, tuturor celor care au vizitat biblioteca în această săptămână, dar şi în stradă, la licee şi facultăţi de la USM, Universitatea Perspectiva, Universitatea Pedagogica “Ion Creangă“ fluturaşi promoţionali, semne de carte cu informatie despre localizarea filialei noastre, dar şi pliante cu adresa şi serviciile BM “B.P. Hasdeu“.
    


1. Vizitaţi on-line Biblioteca “Alba Iulia”?

- Da              Nu

2.  Accesaţi on-line BM “B .P. Hasdeu“?

- Da              Nu

3. Vizitaţi on-line alte biblioteci din Chişinău ?

- Da              Nu

 4. Care sunt ele?
______________________________________________
            La cea dea doua ivestigaţie Vizitaţi on-line Biblioteca “Alba Iulia“? din cele 41 persoane investigate 19 au raspuns ca acceseaza blogul bibliotecii, 14 - o frecventează pe viu, iar 8 persoane nu au stiut ca biblioteca poate fi accesata prin Internet. Investigaţia respectiva s-a făcut printre studenţii Universitatii Pedagogice ″Ion Creanga″, iar fluturaşii cu adresele retelelor sociale prin care poate fi accesata biblioteca şi comentariile insotitoare au fost binevenite.
La întrebarea Accesaţi on-line BM “B .P. Hasdeu“? 23 persoane au răspuns cu DA, iar 18  cu NU. Concomitent, 7 persoane au mentionat că, nu au nevoie de serviciile bibliotecii, dat fiind faptul că, Internetul le asigură necesarul de informaţii.
    

4.        Ce servicii utilizaţi la Biblioteca “Alba Iulia”?
____________________________

1.  Împrumut la domiciliu

   2.  Lectură în sală

3.   Activităţi culturale

4. Tabără de lectură

5. Internet
______________________________________________
Urmatoarea intrebare Vizitaţi on-line alte biblioteci din Chişinău, 19 persoane au răspuns cu DA, si au precizat: ″Ovidius″, ″Lesia Ukraika″, ″Transilvania″, Biblioteca Naţională şi Biblioteca Naţională  Pentru Copii ″Ion Creangă″, iar 22 au raspuns cu NU. In concluzie, nici serviciile oferite prin intermediul retelelor sociale ale bibliotecilor publice nu sunt cunoscute, sa nu credem ca chiar toti studentii nu au nevoie de ele. Mai degraba nu sunt cunoscute. Deci, si aici avem teren de valorificat.
        Şi cea dea treia investigaţie Ce servicii utilizaţi la Biblioteca „Alba Iulia”?  a cuprins 5 întrebări, prin intermediul cărora am încercat să aflăm ce servicii prefera utilizatorii noştri. La investigaţie au participat 43 persoane dintre care 19 bărbaţi şi 24 femei.
Din ei 11 elevi intre 9 – 12 ani; 12 liceeni între 17 - 19 ani, 5 cadre didactice, 9 şomeri, 4 pensionari şi 2 casnice. Din răspunsurile acestora am aflat că 30 persoane sala de lectură; 39 împrumutul la domiciliu; 14 persoane activităţile culturale şi 9 persoane Tabăra de lectură în timpul verii. Tot aici am constatat ca, avem persoane care utilizeaza mai multe servicii concomitent - 2 persoane - activităţile culturale, sala de lectură şi împrumutul la domiciliu; 5 persoane utilizează Internetul, sala de lectură şi împrumutul la domiciliu; 9 persoane - activităţile culturale şi împrumutul la domiciliu; 8 persoane - sala de lectură şi împrumutul la domiciliu, iar 4 persoane la toate întrebările au dat un raspuns negativ.
În concluzie,  din răspunsurile primite am sesizat că, serviciile traditionale ale bibliotecii se utilizeaza, in mare parte, dar mai este loc si pentru mai bine. În continuare, va trebui sa atragem o atentie sporită asupra persoanelor care, asemenea celor 4 din ultima investigaţie, care la toate întrebările au dat raspunsuri negative, sa cautam forme, activitati in care sa implicam si astfel de persoane. Şi zilnic să căutăm modalităţi de a atrage cât mai mulţi utilizatori posibili ai serviciilor Bibliotecii 2.0 oferite de BM şi filiala noastră.