joi, 28 iunie 2012

TABĂRA DE LECTURĂ O NOUĂ FORMĂ DE PROMOVARE A BIBLIOTECII


 Lilia STAVCIUC,
bibliotecar, Filiala „Alba Iulia”

            Atragerea publicului la lectură în biblioteca publică este una din principiile de bază. Cunoaştem că există diverse modalităţi de a trezi interesul pentru carte la concetăţenii noştri. La Biblioteca Municipală “B.P. Hasdeu” din Chişinău, anume la Filiala “Alba Iulia” am descoperit o formă interesantă de a promova cartea, lectura, biblioteca în mediul copiilor sub 16 ani – Tabăra de Lectură.
Tabăra de Lectură şi Agrement de la Filiala “Alba Iulia” are menirea de a aduna copii din familii vulnerabile în bibliotecă şi împreună cu ei a organiza şi a folosi eficient timpul liber, a le educa gustul estetic şi creativ, dragostea de viaţă prin lectură, jocuri cognitive, spectacole, concursuri, excursii în aer liber, întîlniri cu personalităţi marcante ale culturii româneşti, umărind, astfel, şi cultivarea dragostei pentru artă, cultură, istorie şi tradiţii populare autohtone. Concursurile, jocurile distractive, lecturile interactive, organizate cu copii se desfăşoară sub diverse forme: lecturi cu caracter cognitiv, discuţii pe marginea textelor citite, lecture cu voce tare, recitaluri tematice din creaţia poeţilor clasici şi contemporani, lansări de carte, întîlniri cu scriitori. Majoritatea activităţilor din cadrul taberei se axează pe lectură, şi în aşa mod biblioteca reuşeşte să atragă mai mulţi copii la carte. Aici copii sunt antrenaţi într-un program special de activităţi de natură să stimuleze dezvoltarea aptitudinilor lor instructiv-educative-cognitive. La elaborarea  programului de activitate al „Taberei...” se ţine cont de interesele grupului ţintă, efectuîndu-se în prealabil, sondaje, comunicarea bibliotecar-utilizator, procesul feed-back, metoda observaţiei. Colecţiile destinate copiilor sunt de o valoare aparte şi contribuie la informarea şi dezvoltarea orizontului instructiv al elevului. În cadrul taberei copiii consultă publicaţiile din colecţia pe diverse suporturi – tradiţionale şi electronice, documente audio-video.
Prin intermediul metodelor creative de promovare a lecturii şi cărţii, în cadrul taberei, copiii dobîndesc cunoştinţe noi, învaţă să preţuiască cartea, scriitorul, bibliotecarul. Totodată, copiii stabilesc relaţii de prietenie cu copii din alte categorii sociale şi  deprind abilităţi de lucru în grupuri mixte.

Astăzi multe biblioteci publice din lume se orientează anume spre promovarea lecturii prin intermeiul unor programe şi proiecte complexe. Funcţionalitatea de durată a Taberei de Lectură şi Agrement din biblioteca noastră ne demonsrează odată în plus că, trebuie să căutăm alte şi alte forme cognitive, să le dezvoltăm pe cele tradiţionale pentru o bună reuşită în promovarea lecturii şi a bibliotecii în comunitate.

Întru argumentarea celor semnalate de mine vin şi opiniile unor membri fideli ai Taberei de Lectură, pe care le prezint în continuare.

 

La tabără citim multe cărţi interesante pentru a ne îmbogăţi vocabularul. În fiecare zi avem o ora de lectură. Ne mai şi jucăm foarte mult, dansăm, cântăm. Ne întîlnim cu scriitori. Îmi place la tabără pentru că mergem şi în excursii, vizităm biblioteci, parcuri, locuri istorice. La Bibliotecă vin copii şi de la taberele de vară ale liceelor ”O. Ghibu” şi “P. Rareş”. Tot la tabăra bibliotecii desenăm, citim cărţi, reviste, ne înprietenim cu alţi copii. Biblioteca este ca o a doua şcoală pentru noi, unde învăţăm multe lucruri noi.
Nedenco Victor, 12 ani

La tabără bibliotecii eu mi-am făcut mulţi prieteni noi, dar am şi discutat cu scriitorii, autori de cărţi. Zilnic organizăm dezbateri în baza diferitor cărţi citite, spectacole cu păpuşi, ore de lectură, mergem în excursii la ,,Dendrarium’’, pe Aleea Clasicilor, în bibliotecile mari din oraş. Am învăţat cum poţi fi bibliotecar, şi acum fac şi voluntariat în bibliotecă. Mă bucur că am avut posibilitatea să cunosc şi o altă activitate a bibliotecarilor în această tabără.
 Nina Moraru, 13 ani

Aici îmi place foarte mult. Sunt de câteva zile, dar deja m-am ataşat de bibliotecă şi de noiii prieteni pe care am reuşit să mi-i fac. Copiii sunt foarte prietenoşi, amabili şi talentaţi. Sunt fericită că la toţi le place să citească, căci eu iubesc cărţile. Mă întreb de ce unor copii nu le place să citească? Aici este foarte interesant, mai ales că se organizează nişte concursuri fantastice cum ar fi ,,Miss Tabără’’, “Ghici eroul din povestea mea”, jucăm spectacole cu păpuşi, cu măşti după scenariile culese din cărţi. E interesant când vin la noi copii de la taberele liceelor vecine, dar şi când noi plecam la ei ca voluntari să le citim sau să le prezentăm cărţi noi. Doamnele şi domnişoarele bibliotecare sunt foarte drăguţe, bune şi grijulii, se joacă cu noi, citim împreună. Eu sper să pot veni aici şi la anul viitor şi aşi recomanda la toţi copiii să vină la Biblioteca “Alba Iulia” şi să citească cărţi de folos!
 Mihaila Catalina, 9 ani

În fiecare zi comorile noastre, doamnele Lilia, Eugenia şi Elena ne învaţă multe lucruri frumoase. De dimineaţă facem obligator ora de lectură. Apoi Ieşim afară şi ne jucăm. Intrăm din nou în biblioteca şi scriem impresii despre cărţi, excursii, întâlniri cu scriitori şi altele. La masă plecăm acasă, iar când ne întoarcem mergem în excursii, organizăm concursuri interesante despre eroii cărţilor citite aici. Mie îmi place mult la această tabără.
 Blănaru  Victoria, 10 ani

La tabăra bibliotecii “Alba Iulia” noi citim şi ne distrăm de miunune. Îmi plac mult concursurile “Miss Tabara”, “Miss Ecologie”, “Miss Anime” şi altele. Noi, copiii, alcătuim şi diverse concursuri de ghicitori, desene, recunoaştem eroii unor poveşti pe care le-am citit la tabără. Excursiile, pentru mine, sunt foarte interesante. Îmi place mult tabăra, deoarece aici îmi fac prieteni noi, cunosc şi văd diverşi scriitori şi nu pierd toată ziua la calculator sau la telivizor. Îmi place foarte mult şi biblioteca, pentru că este aproape de casa mea şi o vizitez tot anul foarte des..                                                                                                  
Gorobivschi Cristina, 9 ani

În cadrul Taberei de Lectură şi Agrement de la Biblioeca ,,Alba Iulia’’ noi citim, desenăm, povestim, ne întîlnim şi discutăm cu scriitori, ne şi jucăm, mergem în vizită la alte biblioteci. Aproape în fiecare zi organizăm spectacole cu păpuşi. Noi ne aflăm aici de la ora 10.00 dimineaţa pîna la ora 17.00 seara. Uneori ne mai reţinem pentru că trece timpul prea repede şi nu reuşim să finisăm activităţile, sau alteori vrem să ne mai jucăm în curte. De la ora 10 pîna la ora 11 zilnic organizăm o oră de lectură. Eu vin la tabara deoarece îmi place să aflu ceva nou, iar aici am această posibilitate, mai ales că avem şi întîlniri cu scriitori, pe care îi cunoaştem şi cu care putem discuta doar în bibliotecă. Vin la tabără mai mulţi ani consecutiv şi mi-am făcut mulţi prieteni buni.                                                                  
Fistic Cristofor, 13 ani