marți, 18 septembrie 2012

FILIALA MUNICIPALĂ A ABRM: ANGAJAMENTE, EFICIENŢĂ ŞI ADAPTABILITATE



Complexitatea, diversitatea şi dinamica relaţiilor profesionale ale bibliotecarilor din Republica Moldova se realizează la momentul actual printr-un dialog sănătos. Asociaţia Bibliotecarilor din Republica Moldova devine liantul de coeziune profesională şi socială. Pe parcursul celor 20 de ani cu succes au fost evidenţiate valorile bibliotecii, asigurînd durabilitatea Sistemului Naţional de Biblioteci şi aplicînd eligibil inovaţii. ABRM este organizaţia nonguvernamentală care asigură interacţiunile profesionale reciproce dintre bibliotecari şi biblioteci. Platforma relaţiilor o constituie valorile comune, părerile, cunoştinţele şi viziunile de viitor.
Filiala municipală a Asociaţiei Bibliotecarilor din Republica Moldova exprimă vocea bibliotecarilor din capitală. Numeroasă în ceea ce priveşte cantitatea şi consistentă ca aport, filiala se implică în toate acţiunile de durată.
Numărul membrilor pe parcursul ultimilor cinci ani variază de la 200 pînă la 230. Filiala tutelează şi bibliotecarii din suburbiile municipiului Chişinău. În fiecare an, preponderent în luna februarie, se organizează acţiunea Sînt membru al ABRM. Deja a devenit o tradiţie, o cultură a responsabilităţii de apartenenţă profesională. Competenţele şi abilităţile echipei „Hasdeu” sînt utile în cadrul ABRM. Acest imperativ în esenţă se exprimă prin prezenţa bibliotecarilor în conducerea ABRM (vicepreşedinte, membri de comisii, membri de secţiuni), în organizarea evenimentelor de amploare, în participarea cu multiple comunicări la conferinţe şi reuniuni profesionale, în implicarea rezolvării unor probleme (drept de autor, Legea cu privire la biblioteci, conferirea categoriilor de calificare, strategia de dezvoltare a bibliotecilor, învăţămîntul biblioteconomic), în desfăşurarea activităţilor de formatori naţionali, în oferirea de consultaţii şi în îndrumarea coerentă a colegilor.
Peisajul implicări este divers în corespundere cu ariile de responsabilitate:
Consiliul ABRM
Mariana Harjevschi
vicepreşedinte
Biroul executiv al ABRM
Lidia Kulikovski
Mariana Harjevschi
Tatiana Coşeri
membri
Comisia relaţii internaţionale şi activitate de fundraising
Mariana Harjevschi
preşedinte
Savela Starciuc
membru
Comisia cultura informaţiei
Eugenia Filip
membru
Comisia formare profesională, etică şi deontologie
Tatiana Coşeri
membru
Comisia informatizare şi tehnologii informaţionale
Ludmila Pânzaru
membru
Comisia promovare şi publicitate bibliotecară
Genoveva Scobioală
membru
Comisia cadru de reglementare şi protecţie socială
Angela Ciobanu
membru
Comisia activitate editorială
Tatiana Coşeri
preşedinte
Lidia Kulikovski
membru
Genoveva Scobioală
membru
Secţiunea biblioteci publice
Lidia Kulikovski
preşedinte
Savela Starciuc
membru
Cristina Mamaiscaia
membru
Comisia de cenzori
Elena Butucel
membru
Grupul de lucru pentru actualizarea „Formei statistice 6c” în conformitate cu standardul de statistică
Ludmila Pânzaru
Tatiana Coşeri
membri
Traducerea standardului „Indicatori de performanţă”
Ludmila Pânzaru

Comisia de evaluare în cadrul Concursului Naţional „Cel mai bun bibliotecar al anului”
Tatiana Coşeri
membru
Comisia de evaluare în cadrul Concursului Naţional „Cele mai reuşite lucrări ale anului în domeniul biblioteconomiei şi ştiinţei informării”
Lidia Kulikovski
membru
Programul EIFL-IP
Mariana Harjevschi
membru
Consorţiul REM
Ludmila Pânzaru
membru
Comisia IFLA pentru dreptul de autor şi probleme juridice
Mariana Harjevschi
membru
Demersuri privind situaţia învăţămîntului biblioteconomic
Mariana Harjevschi
Lidia Kulikovski
Tatiana Coşeri

Comitetul tehnic nr. 1
Ludmila Pânzaru
membru

Managementul la Filiala municipală a ABRM este axat pe grija faţă de fiecare salariat în vederea stimulării creativităţii şi inovaţiei. Acest fapt se datorează unui algoritm bine consolidat:
·        aplicarea schimbării continue: O zi fără schimbări – o zi pierdută;
·        crearea condiţiilor interactive de adaptare a bibliotecarilor la schimbări: O oră de formare în fiecare zi.
·        reacţii şi acţiuni operative la inovaţii: Ideea nu obţine efectul dorit pînă nu lucrezi.
Cunoştinţele instituţionale sînt un beneficiu pentru Biblioteca Municipală. Ele direcţionează pozitiv dezvoltarea bibliotecii, formînd o imunitate de supravieţuire şi o resursă de angajament civic, comunitar. Inerent iniţiativele transformă cunoştinţele în acţiuni inedite, inovative asigurînd succesul şi reputaţia. Procesul de schimbare interacţionează, în primul rînd, cu percepţia echipei „Hasdeu” asupra misiunii, viziunii şi valorilor împărtăşite. În al doilea rînd, cu structura şi managementul aplicat. Iar în al treilea rînd, cu procesul de comunicare şi comportamentul salariaţilor. Toate cele trei componente se înscriu elocvent în evoluţia accelerată a Bibliotecii Municipale.
Indicatorii de schimbare şi impactul ideilor inedite sînt vizibile în diverse cercetări, proiecte şi servicii:
·       dezvoltarea identităţii: elaborarea misiunii, viziunii şi valorilor, înregistrarea logoului corporativ la AGEPI, publicarea rapoartelor de activitate, elaborarea fundamentului juridic şi metodologic, dezvoltarea şi implementarea signajului interior etc.;
·       proiecte: biblioteca multiculturală, biblioteci în parteneriat, duplex profesional, biblioteci şi servicii specializate, formarea culturii informaţiei la utilizatori, activităţi de sensibilizare a rolului bibliotecii în viaţa cetăţeanului, lucrări bibliografice şi informative, externalizarea şi interactivitatea serviciilor, produse Web 2.0, baze de date, soft de evidenţă a resurselor umane etc.;
·       studii şi cercetări: cercetare biblioteconomică (calitate, managementul proiectelor, activitatea de fundraising, imagine, inovaţie, activităţi cu publicul, promovare, designul spaţiilor, învăţarea pe parcursul vieţii), cercetare bibliografică (bibliografii tematice şi biobibliografii), cercetare de marketing (sondaje, chestionare, focus-grup, experimentul);
·       resurse umane: extinderea numărului de formatori la nivel naţional, creşterea numărului de masteranzi, angajaţi ai BM, instruirea continuă a personalului (nivel intern, în comunitatea biblioteconomică şi internaţională), creşterea numărului de comunicări, creşterea numărului de articole scrise de bibliotecari, atestarea cadrelor bibliotecare (49 %), testarea competenţelor (organizarea Zilei europene privind promovarea competenţelor profesioniştilor în informare şi documentare).
Calitatea serviciilor asigurate pentru publicul larg depinde de competenţa angajaţilor. Schimbarea constantă a nevoilor societăţii, tehnologiile în continuă evoluţie şi dezvoltarea cunoştinţelor profesionale sînt entităţi indispensabile în procesul de formare a bibliotecarului ca intermediar activ între utilizatori şi sursele de informare.
Oportunităţile de educaţie permanentă sînt accesibile pentru toţi bibliotecarii. Asigurarea echităţii transferului de cunoştinţe la BM se sprijină pe:
·        evaluarea permanentă a nevoilor de învăţare;
·        diversificarea formatelor de formare profesională;
·        constituirea spiritului instituţional şi a poziţiei clare în educarea continuă a angajaţilor;
·        diseminarea pe scară largă a informaţiilor despre tendinţe, schimbări şi inovaţii biblioteconomice;
·        recunoaşterea formării profesionale în procesul de promovare, avansare în carieră.
Atestarea 2006 a fost o etapă importantă în istoria Bibliotecii Municipale – bibliotecarii au obţinut grade de calificare, iar bordul de calitate al BM a fixat noi tendinţe şi acţiuni ale îmbunătăţirii managementului participativ. Astfel, în septembrie apare primului număr al buletinului BiblioCity. Buletinul filialei municipale a Asociaţiei Bibliotecarilor din R. Moldova are scopul de a constitui un spaţiu de comunicare profesională. Echipa „Hasdeu” devine mai vizibilă în faţa utilizatorilor şi colegilor.
La început buletinul apărea lunar în variantă tipărită. Dar pe parcurs s-a ajuns la concluzia că informaţia trebuie să fie actuală, să provoace dezbateri şi să fie accesibilă pentru toţi colegii din comunitatea biblioteconomică. Tranzacţia ziar-blog (ianuarie 2009) a fost condiţionată şi de tendinţele moderne – Biblioteca 2.0. Aceasta ne-a permis să urmărim feedbackul şi să observăm ariile de interes, domeniile asupra cărora sînt concentraţi bibliotecarii de la BM.
Buletinul BiblioCity a devenit o sursă de informare şi de promovare a activităţii bibliotecarilor, membri ai filialei municipale a ABRM. Numărul de vizite şi de împrumut a crescut considerabil în ultimii doi ani.

2010
2011
Postări
258
171
Vizite
16 682
47 890
Împrumut
5 237
51 661
Arealul geografic al vizitelor este divers. Evident că R. Moldova ocupă primul loc, urmează România, Rusia, SUA, Ucraina, Germania. Printre ţările care preferă să afle despre experienţa BM sînt şi Italia, Olanda, Franţa, Marea Britanie, Canada, Thailanda şi Letonia. Ca sursă de informare despre articolele plasate pe blog, utilizatorii preferă site-urile de referinţă www.google.com, http://infoprof.blog.com, http://chisinaul.blogspot.com, http://www.hasdeu.md, http://www.facebook.com, http://www.bing.com.
Prezenţa echipei „Hasdeu” în mediul ştiinţific profesional contribuie la asigurarea calităţii învăţămîntului superior. În procesul de cercetare studenţii şi masteranzii utilizează practicile de calitate ale BM. Astfel, bibliotecarii noştri sînt citaţi în tezele de an, de licenţă şi de master. Aici putem menţiona topul citărilor: Lidia Kulikovski, Mariana Harjevschi, Tatiana Coşeri, Ludmila Pânzaru, Taisia Foiu, Caludia Tricolici, Genoveva Scobioală. BM continuă să fie bază pentru practica studenţilor şi masteranzilor de la Catedra de biblioteconomie şi asistenţă informaţională, de la Universitatea Liberă Internaţională (jurnalism, comunicare).
 

masteranzi
studenţi
2006

25
2007

29
2008

60
2009
8
87
2010
8
29
2011
6
32











 Prin competenţă, mentorii BM au contribuit nu numai la reuşita studenţilor şi masteranzilor, ci şi la promovarea Bibliotecii Municipale, prestigiului profesiei de bibliotecar.
Motivarea adecvată a angajaţilor are implicaţii directe asupra performanţei instituţionale. Acţiuni concrete în vederea sporirii motivaţiei sînt:
·        recunoaşterea realizărilor;
·        asigurarea posibilităţilor de învăţare şi de dezvoltare personală.
Responsabilitatea socială pe care o are BM faţă de angajaţi:
·        facilităţi acordate în caz de boală, deces, diverse probleme de familie;
·        facilităţi colective – activităţi culturale comune, excursii.
Bibliotecarii BM sînt remuneraţi la timp, corect, în dependenţă de volumul şi calitatea muncii executate, în conformitate cu prevederile Codului Muncii (titlul V Salarizarea şi normarea muncii; titlul VII Regulamentul intern al unităţii. Disciplina muncii; titlul X Particularităţile de reglementare a muncii unor categorii de salariaţi), Convenţiei colective (nivel de ramură) (art. 7 Timpul de muncă şi de odihnă; art. 8 Organizarea muncii şi salarizarea; anexa nr. 1 Sporuri la salariul de bază), cu prevederile legislaţiei în vigoare cu privire la sistemul şi la condiţiile de salarizare a personalului din unităţile bugetare în baza Reţelei tarifare unice.
Pentru absolvenţii instituţiilor de învăţămînt superior, tinerilor angajaţi li s-a stabilit un spor la salariul tarifar în mărime de 10 % pentru perioada primilor trei ani de activitate. Sporul pentru vechime în muncă, nocivitate, grad de calificare şi supliment la salariul de funcţie în mărime de 30 la sută ca instituţie cu o deosebită importanţă pentru comunitate sînt asigurate pentru implicarea în viaţa chişinăuienilor cu oferte inovative şi servicii interactive.
Munca asiduă, activismul şi abnegaţia au fost apreciate de diferiţi factori de decizie, de parteneri şi prieteni:
·       Concursul republican „Promovarea imaginii bibliotecii publice în comunitate”, Festivalul cărţii şi lecturii (Ministerul Culturii);
·       Ordinul „Gloria muncii” dnei Lidia Kulikovski, pentru merite deosebite şi contribuţii substanţiale;
·       Ordinul Republicii dlui Vlad Pohilă pentru merite în dezvoltarea literaturii, activitatea publicistică prodigioasă şi contribuţii la promovarea valorilor naţionale. Ordinul Republicii este distincţia supremă a Republicii Moldova care se conferă pentru merite excepţionale în toate domeniile de activitate întru binele Patriei şi al omenirii;
·        diplome de excelenţă ale Ministerului Culturii, Ministerului Educaţiei;
·   Diplomă de onoare pentru cele mai eficiente aplicări ale cuantumului guvernamental la completarea bibliotecilor şi pentru biblioteca cu cel mai mare indice de lectură (Ministerul Culturii şi Turismului);
·   „Omul anului 2008” (Lidia Kulikovski) (Asociaţia Mondială a Copiilor Talentaţi);
·       Diplomă de excelenţă pentru înalte valori culturale, civice şi umane din partea Societăţii Române de Radiodifuziune, Studioul regional de radio Tîrgu-Mureş;
·       Diplomă de onoare în semn de apreciere pentru remarcabile cercetări în domeniul istoriei presei basarabene a Asociaţiei Române de Istorie a Presei, Consiliului editorial al Revistei române de istorie a presei;
·       Diplomă de excelenţă pentru promovarea autenticelor valori ale culturii româneşti şi universale, pentru entuziasmul şi devotamentul cu care s-a consacrat tezaurul, pentru activitatea îndelungată în slujba cărţii şi a lecturii publice din partea Bibliotecii Judeţene Mureş;
·       Diplomă de excelenţă de la Biblioteca Judeţeană „Duiliu Zamfirescu”, Asociaţia culturală „Cărţi deschise”, Vrancea (România);
·       Diplomă de excelenţă de la Consiliul Judeţean Cluj;
·       Certificat din partea Goethe-Institut din Bucureşti pentru îndeplinirea standardelor de calitate – Centrul de Informare şi Documentare German;
·       Diplomă de la Institutul „Frații Golescu” pentru relații cu românii din străinătate;
·       Trofeul „Clopotul de bronz” de la Centrul „Acces-info”;
·       Medalia Uniunii Filateliştilor;
·       Medalia „A. Hasdeu – 125 de ani de nemurire” (Întreprinderea Editorial-Poligrafică „Ştiinţa”);
·       Medalia „USM – 65 de ani”;
·        diplomele Gazetei bibliotecarului (Biblioteca Naţională a Republicii Moldova);
·        Diplomă de laureat a ziarului Timpul;
·       în contextul jubileului de 50 de ani de activitate a învăţămîntului biblioteconomic universitar din Republica Moldova, Biblioteca Municipală a fost apreciată de Catedra de biblioteconomie şi asistenţă informaţională cu diplome de excelenţă (Biblioteca Municipală „B.P. Hasdeu”, Lidia Kulikovski, Mariana Harjevschi, Tatiana Coşeri) şi medalii jubiliare;
·       diplome din partea Secţiei naţionale a Consiliului Internaţional al Cărţii pentru Copii şi Tineret pentru implicarea activă în organizarea Salonului Internaţional de Carte pentru Copii şi Tineret;
·       diplome din partea Primăriei municipiului Chişinău şi subdiviziunile ei: Direcţia cultură, Direcţia generală educaţie, tineret şi sport;
·        diplome din partea Agenţiei de Stat pentru Protecţia Proprietăţii Intelectuale;
·        diplome pentru organizarea Festivalului etniilor;
·       diplome de excelenţă din partea Asociaţiei Naţionale a Bibliotecarilor şi Bibliotecilor Publice din România;
·      Concursul ABRM „Cel mai bun bibliotecar al anului...”: 2011 (Savela Starciuc, Aliona Vîrlan), 2010 (Elena Butucel, Margareta Şcelicikova), 2009 (Taisia Foiu), 2008 (Claudia Tricolici), 2006 (Elena Butucel, Elena Vulpe, Valentina Turvinenco), 2005 (Elena Dabija, Elena Roşca, Mariana Harjevschi), 2004 (Elena Vulpe), 2003 (Parascovia Onciu, Natalia Sosnovshi), 2002 (Elena Dabija, Elena Butucel, Tatiana Ischimji, Angela Olărescu), 2001 (Ecaterina Nedzelschi), 2000 (Mariana Harjevschi, Elena Roşca);
·      Concursul Naţional al ABRM „Cele mai reuşite lucrări ale anului în biblioteconomie şi ştiinţa informării”: Premiul Mare, premiul „Ion Madan”, compartimentele: bibliologie, biblioteconomie, bibliografii, biobibliografii, alte publicaţii, materiale promoţionale; premii speciale pentru originalitate, design.
Pentru loializarea utilizatorilor şi partenerilor se utilizează artefacte inedite – lupă, cifra nr. 1, genţi, pungi, creioane ecologice, se organizează Forumul celor mai fideli utilizatori. Iar pentru ideile inovative bibliotecarii primesc Brevet de invenţie.
Matricea succesului se mai datorează unui stil de management bine conturat şi direcţionat spre îmbunătăţirea continuă:
·        orientarea spre oameni ca generatori ai performanţei;
·        depăşirea obstacolelor ca o nouă etapă a succesului;
·        consolidarea spiritului de echipă;
·        utilizarea instrucţiunilor, procedurilor şi politicilor pentru eliminarea confuziilor;
·        responsabilitatea pentru calitate;
·        cooperarea şi susţinerea reciprocă;
·        implementarea tehnologiilor;
·        dezvoltarea personală şi instituţională.
Filiala municipală a Asociaţiei Bibliotecarilor din Republica Moldova se manifestă în arealul biblioteconomic cu un pronunţat caracter interactiv, îmbinînd elementele de teorie cu activităţi practice. Filiala îşi propune şi în continuare să sprijine dezvoltarea competenţelor, abilităţilor şi dobîndirea de noi cunoştinţe, îmbunătăţind calitatea vieţii instituţionale şi asociative. Pentru Filiala municipală a ABRM angajamentul, lucrul în echipă, eficienţa şi adaptabilitatea sînt valori substanţiale cu efecte viabile. Comunitatea poate conta pe noi! Lucrăm împreună pentru a fi cei mai buni!
Tatiana COŞERI