sâmbătă, 30 noiembrie 2013
vineri, 29 noiembrie 2013
Relevarea parteneriatului dintre bibliotecă şi şcoală în cadrul lecţiilor deschise
Liliana JUC,
şef oficiu, Filiala Târgovişte
O modalitate
mai nouă de a releva parteneriatul dinte şcoală şi bibliotecă a devenit participarea la lecţiile deschise susţinute
de către profesorii Liceului Dante
Alighieri. Contribuţia bibliotecii la buna desfăşurare a acestor activităţi
se manifestă prin prezentarea produselor bibliografice – reviste bibliografice,
organizarea expoziţiilor tematice.
În noiembrie,
am fost invitată la o lecţie deschisă de istorie în clasa III-a, Liceul Dante
Alighieri, profesor Liuba Paiu, unde am prezentat revista bibliografică
tematică Pe urmele domnitorilor români.
Ora de istorie a fost organizată după ultimele exigenţe fiind utilizate
tehnologii, forme şi tehnici de lucru actuale: lucru în echipă, evaluarea de
sine, problematizarea, studiu de caz etc. Elevii au demonstrat că sunt nişte
pasionaţi de istorie, s-au încadrat activ în procesul de desfăşurare a lecţiei,
prezentînd cunoştinţe temeinice la subiectul Domnitorii Ţării Moldovei şi Ţării Româneşti. A fost o oră
interactivă, unde prin conversaţia euristică (de la particular la general) s-a
însuşit tema nouă – Mircea cel Bătrîn şi
Alexandru cel Bun – strategi şi diplomaţi iscusiţi. Elevii au descoperit de
ce au fost supranumiţi Mircea cel Bătrîn şi Alexandru cel Bun, ce loc ocupă în
istorie aceşti domnitori, ce rol a avut fiecare dintre ei la dezvoltarea
economică, socială, culturală a Ţării prin lectura informativă din manual, materialul
prezentat în power point, studiu de caz. Ei au înţeles mai bine ce înseamnă
cuvîntul diplomat, politică externă,
internă, au tălmăcit sinonimele cuvîntului ţară – imperiu, ducat,
regat. Pentru o mai bună însuşire, elevii au fost încadraţi în jocul cognitiv,
unde din izvorul nescris (o oală de lut), au fost folosite izvoarele scrise
(fişele); au lucrat individual cu harta mută, unde au marcat Cetatea Chilia şi
Cetatea Albă, au făcut însemnări pe axa
timpului. Prin tehnica brainstorming, elevii au găsit similitudini dinte
cei doi domnitori Alexandru cel Bun şi Mircea cel Bătrîn şi anume: ambii au
fost buni cîrmuitori, diplomaţi, au dus la prosperarea ţărilor, au domnit în
acelaşi timp, au fost prieteni, şi diferenţele: Alexandrul cel Bun – domn al Ţării
Moldovei, iar Mircea cel Bătrîn –domn al Ţării Româneşti. Pentru desăvîrşirea
lecţiei de istorie, dar şi pentru a face din această oră un eveniment a fost
înscenat un fragment din Scrisoarea III
de Mihai Eminescu (dialogul dintre Mircea cel Bătrân şi Baiazid).
La final, am
prezentat revista bibliografică tematică
Pe urmele domnitorilor români, o sursă
sigură în aprofundarea cunoştinţelor la subiectul lecţiei: Mircea cel Bătrîn şi Alexandru cel Bun – strategi şi diplomaţi
iscusiţi. Volumele - Stan, Magda. 101
personalităţi şi evenimente istorice. Bucureşti, 2003; Pe urme de domnitori şi
domne, rege şi regine. Iaşi, 2003; Ioan-Aurel Pop. Istoria românilor.
Bucureşti, 2011; Târgovişte: veche cetate de scaun. Bucureşti, 1999; Istoria
ilustrată a Românei. Bucureşti, Chişinău, Cluj, 2009; Mihai Eminescu. Poezii,
Chişinău, 2006 - au avut o scurtă adnotare, prin care s-a tins să se
sublinieze specificul, noutatea şi importanţa fiecărei cărţii, suportul lor
informaţional în pregătirea temelor pentru acasă, realizarea posterelor, şi
însuşirea amplă a materialului.
În cadrul
acestei ore şi-a găsit relevarea parteneriatul Bibliotecii Târgovişte cu Liceul Dante
Alighieri, exprimat prin diploma de menţiune înmînată distinsei profesoare
Liuba Paiu şi muţumirile aduse bravului colectiv al acestei clase participante
la numeroase şi diverse activităţi – ore de lectură, întâlnirea cu scriitoarea
Claudia Partole, cu prezentatoarea Mariana Bahnaru în cadrul Campaniei O vedetă în bibliotecă.
Activitatea în parteneriat este benefică pentru ambele
părţi participante — îşi oferă suportul necesar părţile, biblioteca îşi face
simţită utilitatea, promovînd astfel fondul de carte şi serviciile prestate. O astfel de activitate este o
pistă de lansare ce oferă noi oportunităţi de deschidere şi manifestare pentru
a te face remarcat, util, şi o posibilitate de a promova valorile culturale
perene ale acestei entități — cartea şi lectura sub toate formele şi formatele
lor.
Participarea la orele deschise prin prezentarea unui produs bibliografic
– revistă bibliografică sau organizarea unei expoziii tematice, este o
modalitate de a reflecta colaborarea dintre bibliotecă şi şcoală şi un model de
parteneriat
joi, 28 noiembrie 2013
Impactul ,,Săptămânii Uşilor Deschise’’ asupra cititorilor Filialei ,,Ştefan cel Mare’’
Valeria BEŢIVU, şef oficiu,
Filiala ,,Ştefan cel Mare’’
Când o
naţiune se deşteaptă
cărţile îi
sunt memoria
(Ted Hughes)
Recent, Filiala ,,Ștefan cel
Mare ’’ a organizat cea de-a IX-a ediţie a ,,Săptămânii Uşilor Deschise’’, o
săptămână plină cu activități culturale. Fiind amplasată în sectorul Botanica,
activităţiile s-au organizat în colaborare cu instituțiile de învăţământ din
zonă. În aceste zile, la bibliotecă au
venit o mare parte dintre cunoscătorii rostului cărţii. Programul bogat în activităţi a inclus :
Conferinţe :
- Liviu Ioan Stoiciu şi scriitorii
basarabeni
- Noutatea prozei lui Paul Goma
- Scriitorul şi disidentul Paul Goma: ieri şi azi
Concurs cognitiv educativ:
- Cu Vasile Romanciuc ajungi faimos între elevii claselor a III-a sectorul Botanica
Medalion Literar:
§ Seară de poezie în memoria lui Alexandru Muşina
Expoziţie
de carte:
§
Expoziţie de cărţi şi
fotografii Paul Goma
Lecturi literare:
§
din opera lui Paul Goma,
în interpretarea actriţei Dana Tapalagă (România)
Spectacol literar:
§
Iepurii nu mor, în
regia Inei Sudu, după romanul omonim al scriitorului Ştefan Baştovoi.
Recital de poezie: în memoria
lui Eugen Cioclea.
În faţa publicului Bibliotecii
,,Ştefan cel Mare’’ au fost prezenţi oaspeţii din România care au participat la conferinţa Liviu Ioan Stoiciu şi scriitorii basarabeni. Unde Teodora
Fântânaru directorul Bibliotecii Judeţene Vrancea şi-a susţinut prezentarea.
Toate aceste activităţi au avut
drept scop îmbogăţirea şi aprofundarea diapazonului de cunoştinţe a
utilizatorilor cu creaţia marilor scriitori ca Paul Goma, Alexandru Muşina,
Savatie Baştovoi, Eugen Cioclea, Vasile Romanciuc. Ne bucură faptul că în urma acestor
conferinţe, lecturi literare, recitaluri de poezie din operele scriitorilor
postmodernişti au devenit mai cunoscuţi şi mai solicitaţi. Şi zicem asta,
deoarece, după încheierea acestei săptămâni, cărţile lui Paul Goma, Alexandru
Muşina, Savatie Baştovoi, Eugen Cioclea au devinit foarte solicitate. Chiar şi
la o săptămână de la încheierea manifestărilor, utilizatorii încă mai vin după
cărţile care au constituit obiectul conferinţelor şi lecturilor literare. Astfel încât
dacă după acestă aniversare
bibliotecii ,,Ştefan cel Mare’’ i s-ar căuta un calificativ –
actualizat, acesta ar fi scriitorii
contemporani la ei acasă. Un calificativ pe care scriitorii îl merită
deoarece niciodată aşa ca după Săptămâna
Uşilor Deschise nu a fost o concentrare atât de mare din partea
cititorilor asupra lecturilor
postmoderniste.
În concluzie, pe
scriitori contemporani i-am putea numi brand-ul bibliotecii ,,Ştefan cel
Mare’’, deoarece activităţile dedicate operelor acestor scriitori au contribuit la sporirea numărului de
utilizatori în bibliotecă şi la promovarea literaturi contemporane în rândul tinerilor.
marți, 19 noiembrie 2013
Tinerii de azi şi interacţiunea cu Biblioteca
Doina Spătaru,
Şef oficiu, Filiala „Târgovişte”
Tinereţea şi maturitatea nu sunt legate atît
de ani,
cît de sufletul omului. Dovada tinereţii e
fapta.
(Simion Mehedinþi)
În cadrul Săptămînii
Tineretului consacrată Zilei
Internaţionale a Studenţilor, Filiala „Târgovişte”
în parteneriat cu Liceul Profesional nr. 1,
a fost organizată o masă rotundă cu genericul Tinerii în societatea
contemporană. Au participat elevi din cl
XI. Invitatul acestei Mese rotunde a fost Vitalie Marian, vicepreședintele
Asociației ProFamilia. Elevilor le-au fost distribuite pliante despre 18
lucruri care pot fi făcute înainte pînă
la 18 ani.
De multe ori auzim sau chiar zicem că tinerii din ziua de
azi nu mai sunt aşa cum erau, sau
sunt nepoliticoşi şi stau tot timpul cu
nasul pe sus şi nu contează ceea ce le spunem sau le sugerăm. Trebuie să
recunoaştem că şi noi adulţii ne grăbim
să judecăm generaţia tînără şi
neexperimentată, dar de ce am vrea o generaţie exact ca a noastră? Tehnologia a
evoluat, copii din ziua de azi se nasc cu telefonul în mînă și tableta în
braţe, de mici au bone şi alte tipuri de modalităţi prin care părinţii îi
integrează într-o lume imaginară iar pe de altă parte, alţi părinţi le comunică
modul prin care trebuie să evolueze ca şi copii, şcolari, adolescenţi şi la
urmă ca maturi. Ei sunt enorm de deschişi la nou şi au o cu totul altă
percepţie asupra lumii decît o avem noi.
Ei sunt într-adevăr viitorul nostru şi trebuie ghidaţi, da, dar trebuie
şi înţeleşi şi sprijiniţi în ceea ce fac. Biblioteca încearcă şi îşi doreşte să
obţină rezultate bune în privinţa educării lor prin prisma serviciilor pe care
le oferă, dar şi să le demonstreze că lumea virtuală şi lumea cărţilor au
cu un tot alt sens. Orice tînăr care
intră într-o bibliotecă iese mai informat, mai educat, mai mulţumit deoarece nu mereu găseşte prin
alte reţele de comunicare ceea ce găsesc aici. Tinerii noştri nu sunt în
totalitate obsedaţi de tehnologie, au şi alte preocupări în viaţă, iar cu ajutorul intrenetului ei gîndesc într-un
mod cu totul diferit. Rolul bibliotecii e să le ofere posiblitatea să realizeze
ce este mai bine pentru ei, de unde obţin mai multe informaţii şi unde
serviciile pe care le caută sunt cele mai atractive, folositoare şi mai bune. Desigur că, va fi mereu o concurenţă între
internet şi biblioteci, deoarece fiecare îi atrage prin modalităţi mai comode
şi mai atractive, interesante şi utile. Ei sunt creativii zilei de mîine,
viitorii specialişti, părinţi cei care vor gîndi altfel și care vor trece limitele inimaginabilului.
Ei merită tot sprijinul nostru şi nu are nici un rost
să încercăm să-i transformăm în copii ale noastre. Trebuie să-i sprijinim şi să
le ghidăm drumul, doar ei pot hotărî
calea de urmat fie prin noi ca părinţi sau prin instituţii publice.
Deoarece nu putem fi tineri mereu, ea durînd
de la 16 pînă la 30 de ani, în această
perioadă a vieții se iau cele mai importante decizii: alegerea profesiei,
alegerea partenerului de viață, întemeierea unei familii, creşterea copiilor și
educarea altor generații mai departe.
luni, 18 noiembrie 2013
Nu încerca să schimbi lumea schimbă-te pe tine!...
În Săptămîna Tineretului, la Biblioteca
„Transilvania”, a avut loc o dezbatere cu genericul: „Problemele comunităţii pot fi rezolvate prin implicarea tinerilor”.
Paticipanți la discuție fost elevii claselor
a X-a de la Liceele „Gaudeamus’’ și „
V. Alecsandri”, îndrumați de profesoarele: Alexandra Tănase, Silvia, Strătilă, directoarea Bibliotecii „
Transilvania” Parascovia Onciu și bibliotecara Ana Gabor.
Au
fost abordate câteva teme de bază la care elevii au venit cu argumente și idei.
„Tineretul și schimbarea” a fost una
din teme la care elevii au menţionat ca doresc schimbarea, dar mentalitatea se
schimbă foarte greu, atitudinea oamenilor față de anumite fenomene este pasivă.
Tinerii sunt
inovativi, originali, dar sunt educați de maturi, cei care greu se dau
schimbărilor.
Un alt subiect foarte
interesant a fost „Implicarea și
tehnologiile informaționale”, la care au fost aduse numeroase argumente
despre rolul pozitiv și negativ al tehnologiilor informaționale, căci tinerii
le cunosc și le acceptă, dar în măsura în care vor fi utilizate rațional și nu
vor cadea în mrejele rețelelor de socializare.
A fost pusă în
discuţie tema Voluntariatului și cum
se răsfrîng efectele lui asupra tinerilor. Ei își pot forma anumite calități
prin intermediul voluntariatului, precum: bunătate, compasiune, înţelegere. Dar prin
voluntariat schimbarea este minoră, atît în plan individual, cît și social. Căci
experienţa se obţine prin învăţare continuă, prin acumulare de experienţă.
A
fost abordată și tema „Problemele
tinerilor și stabilitatea”. Nemijlocit, problemele pot fi rezolvate cu aportul celor
tineri, dar schimbarea nu depinde doar de ei, ci de întreaga societate. Acestea au
fost temele principale ale dezbaterii, dar fiindcă s-au desfăşurat în cadrul
salonului de lectură, au fost cîțiva elevi care au recitat poezii, printre ei
au fost: Anastasia Lupașco – „Cântec femeiesc” de A. Păunescu, Maria Hîncu –
„Viața” de M. Eminescu, Valeria Donici – „Împărat și proletar” de M. Eminescu, Maria Vlad – „Învață de la toate”,Ion Pelivan – „Nu vrem să fim geniali” de N. Stănescu.
Activitatea
s-a desfăşurat incitant cu argumentări și dezbateri ample, pline de conţinut,
într-un loc unde orice iubitor de carte se poate regăsi. Atmosfera caldă și primitoare, nu
poate decît să atragă cititorul. În fond, dezbaterea
aceasta a avut un rol important pentru tineri, deoarece schimbarea începe cu
fiecare dintre noi și dacă nu vom fi indiferenţi atunci vom avea un viitor mai
bun.
Viorica Tabac
,
cititoare
fidelă a Bibliotecii „Transilvania”
studentă anul I la UnAȘM
joi, 14 noiembrie 2013
Adolescența un pas spre tinerețe
Ana GABOR,
bibliotecar, Filiala „Transilvania”
Săptămâna Tineretului continuă la Biblioteca „Transilvania”. Astăzi membrii cei mai
„mici” ai Salonului de Lectură „Ceaiul
de la ora patru”, au venit să dezbată tema: „Problemele adolescenților și
soluționarea lor”. „Actorii” acestei activități au fost elevii Liceului
Teoretic „Gaudeamus”, clasele a VII-a lm și a VII-a r2, îndrumați de
profesoarele Alexandra Tănase și Elena Orhei, iar din juriu au făcut parte
elevii clasei a IX-a și a X-a.
Vârsta de 12-14 ani este numită
adolescență sau preadolescență. În această perioadă copiii trec dintr-o stare
în alta: de la inocență, la greşelile specifice adolescenței. Uneori i se zice
„vârstă fragedă”, adică iresponsabilă, dar copilul, adolescentul, tânărul poate
și el să răspundă de ceea ce se întâmplă cu el. Dezbaterea de azi și-a propus
câteva probleme, ce apar în fața adolescenților, soluționarea lor și
responsabilii de aceasta. Ceea ce s-a propus astăzi este o generalizare a
problemelor văzute, simțite, trăite de către elevi. Aceste probleme au fost
clasificate în câteva module: Lipsa
comunicării; Dependența de internet;
Suicidul; Absența îndelungată a părinților; Violența. Lipsa comunicării s-a conturat ca o problemă frecventă în
prezent. Lumea este din ce în ce mai ocupată și nu mai are timp pentru sine,
pentru cei apropiați. Părinţii muncesc mult pentru a asigura un nivel bun de
trai și uită de comunicarea cu cei dragi. Elevii s-au arătat alarmați de această
problemă și și-au propus soluții reale pentru a o rezolva. Ei au afirmat că vor
fi cei care vor iniția comunicarea în familie, în clasă, în cercul de prieteni.
La început a fost Cuvântul... dar secolul nostru e lipsit de cuvânt, în locul
lui, venind telefonul, calculatorul. Despre aceasta s-a discutat în cadrul
următorului modul Dependența de internet.
Astăzi, aproape fiecare familie are calculator conectat la Internet. Astfel, se
creează o dependență de internet, dacă părinții nu fixează niște limite. Copii
au recunoscut că petrec uneori prea mult timp în fața calculatorului și s-au
arătat îngrijorați de aceasta, dezbătând acest subiect. Unii au menţionat că
internetul este un bun izvor de informații, ușor de găsit, care necesită doar
tastarea unor butoane. Fără calculator este greu în secolul al XXI-lea. Cu
toate acestea ei conştientizează că uneori e nevoie de un regim de utilizare
sau parolă stabilită de către părinți.
Una din cele
mai grave probleme este suicidul.
Interesați de acest subiect, elevii au adus numeroase cazuri de sinucidere,
privind astfel, asupra cauzelor acestui fenomen. Ei afirmă că copiii,
adolescenții sunt slabi de caracter, în unele situații, neavând un sprijin,
procedează extremal. S-a ajuns la concluzia că, în ciuda tuturor problemelor,
trebuie să prețuim viața. Ea ne este dată de la Dumnezeu, de aceea trebuie s-o
iubim și să trăim fiecare clipă cu adevărat. Absența îndelungată a părinților s-a arătat a fi cauza a mai multe
probleme, stări confuze ale adolescenților. Ei cred că această absență e
cauzată de rutina cotidiană a părinților, care uită să-și întrebe copiii uneori
„Cum a fost azi la școală?”, „Ce note ai luat?”, „Cum te simți”. Pe lângă
aceasta, s-a discutat, nemijlocit, problema plecării părinților peste hotare,
ceea ce duce la o absență de lungă durată. Mulți părinți pleacă, unii vin și se
duc, alții se întorc, iar alții nu vin deloc. Mulți copii suferă din cauza
lipsei unuia sau ambilor părinți, având toate cele necesare: haine, hrană,
cărți, caiete, ei sunt lipsiți de afecțiune. Copiii au conchis că această
problemă trebuie rezolvată de către stat, prin oferirea mai multor locuri de
muncă părinților, ca aceștia să nu fie nevoiți să plece din țară.
Un subiect
destul de important a fost Violența.
Elevii au vorbit despre două tipuri de violență: verbală și fizică. Ei s-au
arătat împotriva a tot ce se numește violență, spunând că, în orice situație
există o soluție relevantă. Fiecare copil greșește. Maturii, poate, ar trebui
să privească cu umor unele gafe ale copiilor sau să le lase neobservate. Dacă
este pedepsit de nenumăroate ori, acesta poate să creadă că nu mai este bun de
nimic. Fiecare din aceste subiecte a fost discutat, dezbătut de toți
participanții. Fiecare s-a afirmat prin propria viziune și chiar au adus
exemple elocvente din presă, televiziune, cotidian. Ca să nu fie prea monotonă
activitatea, în pauze elevii au recitat poezii scrise chiar de ei cu tema
familiei, mamei, copilăriei, adolescenței.
În finalul activității elevii s-au
arătat mulțumiți de faptul că fiecare și-a expus punctul de vedere cu argumente
și exemple și că s-au propus unele
soluții pe cât se poate de realizabile.
marți, 12 noiembrie 2013
Un partener inteligent este și un succes garantat!
Natalia Pîslaru,
reporter la ziarul
Univers Pedagogic Pro
Colaborarea săptămânalului Ministerului Educației „Univers Pedagogic Pro” cu Biblioteca “OVIDIUS” din capitală –
filială strategică a Bibliotecii Municipale „B.P. Hasdeu” - a favorizat inițierea unui parteneriat eficient, pe parcursul anului 2013 între acești doi subiecți care promovează atât educația, cât și arta, cultura, sentimentul
estetic în toate. Cele mai interesante teme de actualitate, regăsite pe agenda
bibliotecii, au constituit repere utile pentru elaborarea și publicarea unui șir de articole în ziarul nostru.
Apreciem
în mod special activitatea și
profesionalismul întregii echipe a bibliotecii, colegi pentru care avem
întotdeauna un gând bun și emoții pozitive. Extinsă, colaborarea noastră cu „OVIDIUS”
anunță și în perspectivă
un parteneriat frumos, în condițiile în care vom
continua să informăm cititorii, de ambele părți, despre inovații în domeniile
aferente: învățământ, educație, viața școlilor, reușita pedagogilor,
performanțele elevilor, dar
și alte teme cu tentă culturală și informațională.
Ziua Internațională a Dreptului de a Ști, Ziua Mondială a Libertății Presei, inițierea unor cluburi, cenacluri,
saloane, întâlniri cu scriitori remarcabili, lansări de carte bună și vernisarea expozițiilor cu diverse tematici – au
fost procese care ne-au impulsionat să asistăm și noi, biblioteca fiind mereu
o instituție
deschisă pentru comunitate. Au fost doar unele dintre temele abordate cu succes
pe paginile ziarului „Univers Pedagogic Pro”, iar multitudinea de alte acțiuni culturale, proiectate în
activitatea Bibliotecii „OVIDIUS” ne lasă nouă undă verde
pentru colaborare și
menținerea
parteneriatului inițiat
deja. Într-un mileniu al controverselor, când resimțim tot mai mult importanța cărților, a bibliotecilor,
colaborarea noastră vine să confirme rolul acestor instituții publice, al
bibliotecarilor, inițiați în domeniu sub toate aspectele.
Aveți toată aprecierea noastră, stimați colegi! Ne-am bucura sincer să ne tentați cu noi provocări, noi activități, știind potențialul Dvs. intelectual, dar și abilitatea cu care vă apropiați de
beneficiarii Dvs. Sperăm ca aceste relații de
parteneriat să aibă o rezonanță cât mai largă
la public și spațiul comunitar, întrucât ele vin să răspundă unor probleme
actuale, atractive și contribuie la
socializare, comunicare, la dezvoltare. AVANTE!
vineri, 8 noiembrie 2013
Cursurile de formare profesonală de scurtă durată „Diversitatea serviciilor şi resurselor informaţionale ale bibliotecii ca vector de imagine în comunitate” la Cahul
Bibliotecarii din bibliotecile publice și din învățămînt din raioanele Cahul și Cantemir participă la Cursurile de formare profesională de scurtă durată „Diversitatea serviciilor şi resurselor informaţionale
ale bibliotecii ca vector de imagine în comunitate” (75 ore). În perioada 6-16 noiembrie 2013 bibliotecarii vor învăța următoarele subiecte:
1. Tatiana Coşeri. COMUNICAREA INSTITUŢIONALĂ. ASPECTE COMUNICAŢIONALE
PRIVIND CONSOLIDAREA IMAGINII BIBLIOTECII.
2. Ludmila Corghenci. CULTURA INFORMAŢIEI ŞI A
ÎNVĂŢĂRII: EXPERIENŢE PRACTICE DIN ACTIVITATEA BIBLIOTECII.
3. Lidia Kulikovski. MANAGEMENTUL INOVAŢIONAL AL
INSTITUŢIILOR INFODOCUMENTARE. ACTIVITATEA INOVAŢIONALĂ ÎN
STRUCTURILE INFODOCUMENTARE.
4. Natalia Zavtur. POLITICI ACTUALE DE ACHIZIŢIE
ÎN BIBLIOTECILE INSTITUŢIILOR DE ÎNVĂŢĂMÂNT (BIBLIOTECI UNIVERSITARE, ŞCOLARE,
ALE COLEGIILOR).
5. Iulia TĂTĂRESCU; Viorica LUPU. REGULI ŞI PRINCIPII ACTUALE DE
DESCRIERE BIBLIOGRAFICĂ ŞI DE CLASIFICARE A DOCUMENTELOR
6. Eugenia Bejan. ACTIVITĂŢI ŞI SERVICII DE BIBLIOTECĂ PENTRU COPII.
7. Natalia Cheradi. ACTIVITĂŢI ŞI SERVICII INFORMAŢIONALE ÎN INSTITUŢII DE
ÎNVĂŢĂMÂNT. MARKETING DE BIBLIOTECĂ.
Menționăm, că cursurile de formare profesională de scurtă durată sunt organizare de Secţia Formarea Continuă a Universităţii de Stat din Moldova în parteneriat cu Asociația Bibliotecarilor din Republica Moldova.
luni, 4 noiembrie 2013
Artistul plastic Gheorghe Oprea la Biblioteca Publică Cricova
Angela OLĂRESCU,
director, Biblioteca Publică
Cricova
Pictura este o poezie tăcută.
Plutarh
Biblioteca Publică Cricova a găzduit din luna mai
expoziţia de pictură a artistului
plastic Gheorghe Oprea, Maestru în Arte, unde fiecare utilizator al bibliotecii
a putut s-o privească şi s-o aprecieze la justa ei valoare.
La 25 octombrie
2013 în incinta bibliotecii a avut loc vernisajul expoziţiei de pictură a
artistului plastic Gheorghe Oprea, maestru în Arte. La această activitate ne-au
onorat cu prezenţa Valentin Guţan, primarul oraşului Cricova, Tudor Braga,
critic în Arte, Andrei Mudrea, artistul plastic, Maestru în Arte, consilieri
locali: Snejana Ţurcanu, Liudmila Zveaghina, elevii de la Şcoala de Arte din
Cricova, specialitatea arta decorativă şi arta plastică cu profesoarele Olga
Oloieru, Olga Calincova şi diferite categorii de cititori ai bibliotecii
noastre.
Dl Valentin Guţan în mesajul său de salut a menţionat,
că Dl Gheorghe Oprea a făcut un pas bine gîndit hotărînd să-şi expună o parte
din lucrările sale la Biblioteca din Cricova. Că această expoziţie care este
amenajată aici dă posibilitate cititorilor de a trezi interesul faţă de artă,
de pictură. Sper, că şi la Cricova creşte o personalitate în pictură cu care
se vor mîndri în viitor. E foarte bine, că există o colaborare de parteneriat
între Biblioteca Publică Cricova şi Uniunea Artiştilor Plastici din RM, căci
expoziţia poate fi expusă de mai mulţi pictori renumiţi în diferite perioade de
timp.
Dl Oprea a fost caracterizat: După roadă se cunoaşte
pomul, şi după faptă omul, căci omul muncitor e ca un pom roditor, iar cel
inimos e ca un pom frumos, el te umbreşte, el te hrăneşte şi el te încălzeşte. Ca
apoi cititorii să fie informaţi despre viaţa şi activitatea artistului plastic
Gheorghe Oprea, oferindu-i Dlui cuvîntul, ne-a vorbit cum a început a
picta, care îi este muza şi îi este şi acum. Cum de ales nuanţele culorilor. Cum odată la cinci ani face o
totalizare, o activitae expunîndu-şi lucrările în faţa amatorilor de artă cu o
expoziţie personală. Ne-a vorbit despre
expoziţiile sale care le-a expus în Belgia, Italia, Rusia şi alte ţări.
Dl Tudor Braga ,
critic în Arte a menţionat, că toposul personal al artistului pentru variile
sale forme de configurare a lucrărilor se relevă prin a fi pus drept piatră
unghiulară preocuparea pentru valorificarea potenţialului comportat de
coloristică. Culoarea plină, valorile
acesteia sunt constante de care este legat artistul pentru a realiza armonii. În aceste lucrări din sală el îşi exprimă inspiraţia de
creaţie populară. Acest cuptor, vatră ţărănească,
sobă sunt redate cu mîndreţe remarcînd viaţa oamenilor de la sat. În schimb Andrei Mudrea, artist plastic,
Maestru în Arte și-a expus opiniile despre culorile lucrărilor în care sunt
redate motivele şi formele de exprimare din creaţia populară, care satisfac
rigorile artei moderne.
Au fost puse întrebări din partea cititorilor, dar cei
mai activi au fost elevii de la Şcoala de Arte. Cu un cuvînt de mulţumire a
vorbit consilierul local Dna Liudmila Zveaghina care a menționat că arta nu este pe înţelesul
tuturor, ea necesită mult timp, multă dragoste.
Din partea administraţiei pulice locale Dl Gheorghe Oprea
a primit o diplomă de merit pentru colaborarea cu Biblioteca Publică Cricova
promovînd arta frumosului, trezind interesul pentru arta plastică printre
membrii comunităţii cricovene.
vineri, 1 noiembrie 2013
O memorabilă manifestare literară
Elena Apetri , bibliotecară, grad II,
Liuba Malina , bibliotecară, grad I, Colegiul de
Construcţii, or.Chişinău
În Sala
de lectură a
Colegiului de Construcţii
din Chişinău , la
data de 30
octombrie 2013, în
cadrul Cenaclului „ La
steaua…” s-a organizat
un recital de
poezie şi cântece
dedicate poetului, dramaturgului , prozatorului şi
publicistului Dumitru Matcovschi.
In memoriam , cu
genericul „ Dumitru Matcovschi
- ultimul martir
al Basarabiei ”.
La această
manifestare a fost
invitat Dumitru Apetri
- critic literar ,
doctor în filologie , conferenţiar cercetător ,
membru al Uniunii
Scriitorilor din Republica
Moldova şi România ,
care a vorbit
despre activitatea literară
şi civică a
omagiatului.
Cu un
frumos colaj de
cântece , pe versurile
lui Dumitru Matcovschi ,au participat
invitaţii folchişti Nătăliţa
Croitor şi Roman
Alexandreanu.
Organizatorii manifestării au
fost profesoara Ludmila
Bodeanu ( grupa COT – 13. 09) în
strânsă colaborare cu
biblioteca ( şefa
Tatiana Ambroci , Elena
Apetri , Liuba Malina , Tamara Mihalachi ).
Alături
de elevii grupei
COT – 13.09: Plotnic
Dorin , Avornic Diana ,
Bocan Ecaterina , Morari Doina,
Moşanu Valentin , Ursu Adriana ,
au evoluat elevi
şi din alte
grupe : DI – 11.09.3 , cântecul „
Amor de
toamnă”, Celac Maria;
CC -10.09.3 , cântecul „ Sărut, femeie, mâna ta”,
Baltaga Andrei cu
chitara; COT – 11.09.2, poezia
„Părinţii” , Gâncu Victoria,
Morei Cristian , Ciobanu
Victoria; EI – 12. 09,
poezia „Imn pentru
melpomene”, Podgornaia
Nicoleta, o declamaţie impresionantă.
În
cadrul şedinţei s-a
expus şi şefa
Catedrei „Limbă şi
comunicare” Rima Gurău cu
opinii binevenite despre
opera protagonistului.
Participanţii au
recitat emoţionant versuri
, au intonat
cântece pe
cuvinte de Dumitru
Matcovschi , iar publicul ,
prin aplauze călduroase,
a apreciat la
modul cuvenit manifestarea.
Un cuvânt
aparte merită anturajul:
expoziţia de cărţi
bine alese , placatele cu
citate elocvente şi
semnificative , exponatele care
conţineau imagini autumnale
şi emanau arome
ale anotimpului.
În încheiere,
Ludmila Bodeanu şi
Tatiana Ambroci au
mulţumit invitaţilor şi
celorlalţi participanţi pentru
contribuţia lor consistentă
la buna desfăşurare
a memorabilului eveniment.
O întîlnire plină de poezie şi culoare
Liliana
Juc,
şef
oficiu, Filiala
„Târgovişte"
Pe un fundal autumnal, mult auriu, s-a desfăşurat
întîlnirea scriitorului Alexandru Plăcintă cu elevii clasei a III-a, Liceul Dante Alighieri, pofesor Ala Şeptelici. Participanţii, în prealabil, au
făcut cunoştinţă cu opera autorului şi cu o deosebită rîvnă au însuşit poeziile
propuse.
Întru valorificarea şi promovarea operei
scriitorului Alexandru Plăcintă, dar şi pentru a-şi demonstra calităţile de
discipoli tenaci şi talentaţi, şi nu în ultimul rînd pentru a-i face o surpriză
autorului, elevii au recitat teatralizat poeziile şi dramatizat o secvenţă din Povestea Focului. După micul şi sclipitorul spectacol, organizat de brava
profesoară Ala Şeptelici, publicul respectiv a trecut la un dialog cu
scriitorul. Întrebările au fost dintre cele pline de profunzime – Cînd aţi început să scrieţi? De ce scrieţi?
Cum vă faceţi prieteni? Aveţi vre-o poezie despre viaţa dumneavoastră?
Alexandru Plăcintă le-a răspuns cu răbdare, ba chiar le-a povestit şi întîmplări
din copilărie.
Ghiduşii, dar şi dornici de carte şi frumos, au
ascultat cuminţi poeziile declamate de autor şi copleşiţi de admiraţie au
urmărit pe calculator, imaginile grafice (ce-au ilustrat volumele) executate
chiar de autor. Pentru mai multă relevanţă au fost prezentate volumele de
poezie (Pe aripi de vînt, O taină, o
şoaptă, un vis...), ghicitori (Tot
frumosul este-n noi) şi pentru a incita gustul lecturii – narată Povestea Privighetorii Dafi.
Impresionaţi de întîlnirea cu poezia şi frumosul,
unii copii, înzestraţi cu harul scrisului, şi-au etalat talentul, recitînd
poezii din creaţia lor, pe ei şi pe toţi ceilalţi, scriitorul Alexandru Plăcintă
i-a îndemnat să le expedieze dumnealui pentru a fi publicate pe portalul literaturacopii (România).
La final, pentru munca suplimentară şi prestaţia
frumoasă, elevii au fost remuneraţi cu nuci şi bomboane, au primit semne de
carte elaborate în bibliotecă, iar domnul scriitor şi profesoara, care a avut
un merit deosebit în organizarea recitalului, s-au învrednicit cu diplome de
menţiune.
După multă poezie, culori şi muzică, copii au adunat nerăbdători autografe
de la scriitorul Alexandru Plăcintă.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)