miercuri, 22 ianuarie 2014

„Sunt ani la mijloc şi-ncă mulţi vor trece...” (Sonet II)

Natalia DUMITRAŞCU,
 Bibliotecar, Filiala „Alba Iulia”
           
 Ziua de naştere a poetului naţional Mihai Eminescu a coincis frumos şi, de această dată, cu Ziua Culturii Naționale. Evenimentul a fost consemnat de către biblioteca noastră pe parcursul unei săptămâni, perioadă în care am organizat ore de lectură cu basme eminesciene pentru cei mai mici, prezentări de carte şi dezbateri literare, un concurs de erudiţie asupra poeziei de dragoste a lui M. Eminescu pentru liceeni, studenţi şi alţi tineri şi mai puţin tineri. Pentru cei care ne-au vizitat biblioteca am organizat trei expoziţii de carte la care am expus cele mai noi ediţii pentru copii şi adulţi.

            Dacă în deschiderea săptămânii micuţii de la grădinița nr. 183 din cartier ne-au prezentat un spectacol literar-muzical, iar noi, la rândul nostru – cărţi cu poezii eminesciene pentru cei mai mici, pe parcursul săptămânii am vizitat şi copiii de la grădiniţa 186 din vecinătate. Împreună cu ei şi educatorii lor am desfăşurat o oră de lectură în cadrul căreia am citit basmul „Borta vântului”, explicând, concomitent cuvintele mai puţin cunoscute copiilor, precum „a râşni”, „căuş”, „şumuiag”, „a dişăla” ş. a. Am dialogat cu preşcolarii asupra mesajului basmului, care vroia să spună, de fapt, că omul lacom şi viclean pierde mai mult decât cel înţelept. Copiii au fost curioşi să afle unde s-a născut Eminescu, cum se numeau părinţii, dacă a avut fraţi sau surori, ce alte basme a mai scris pentru copii şi altele, la care am încercat să răspundem pe înţelesul lor. În finalul orei câţiva copii din grupele pregătitoare au recitat poeziile lui Mihai Eminescu: „Somnoroase păsărele”; „Revedere”; „Ce te legeni, codrule”; „La mijloc de codru des” şi chiar secvenţe din poemul „Luceafărul”. Ne-a bucurat nespus faptul că copiii cunosc numele clasicului român şi-i învaţă poeziile pe de rost.
            În duminica acestei săptămâni, împreună cu un grup de elevi, mai mici şi mai mari cartier, am organizat un recital de poezie. În ziua următoare am poposit la Liceul „Liviu Deleanu” din cartier. Aici, împreună cu bibliotecara liceului, Viorica Ţurcan, am organizat un recital literar-muzical pe versurile lui Mihai Eminescu, selecţia făcând-o singuri elevii dintr-a cincea, completând recitalul eminescian cu versuri creaţie proprie despre Eminescu. Şi din nou, bibliotecarele au oferit răspunsuri la un şir de întrebări privitor la biografia poetului, membrii familiei, locul de naştere şi studii, debutul literar şi altele. Prezentările de carte Eminescu, istoric naţional de George Coandă (Târgovişte, 2012); Eminescu şi Basarabia (Sibiu, 1990) au avut ca public liceeni din clasele a VII-a de la Liceul Municipal Sportiv şi din clasele a XI-a de la Liceul Petru Rareş din cartier, unde am efectuat vizite şi, care ne-au promis că vor citi aceste volume, iar într-o eventuală altă întâlnire vom dezbate mesajul eminescian. Dezbaterile literare despre Ce crede Mihai Eminescu despre Basarabia şi asupra lecturii volumului Dulcea mea Doamnă - Eminul meu iubit. Corespondență inedită Mihai Eminescu – Veronica Micle (Iaşi, 2000) şi Scrisorilor lui Mihai Eminescu (I, II, III) au avut loc la Liceul Teoretic  “Vasile Alecsandri” cu liceeni care, în curând, vor susţine examenul de bacalaureat şi cunoştinţele noi căpătate în urma acestor lecturi şi discuţii le vor fi utile. În încheierea săptămânii concursul de erudiţie asupra poeziei de dragoste a lui Mihai Eminescu, organizat cu elevi din clasele a V-a – a VII-a de la Liceul Teoretic Liviu Deleanu” a pus în evidenţă talentul unor copii minunaţi. Atât cei mai mici, cât şi cei mai mari ne-au surprins cu versurile creaţie proprie dedicate lui Mihai Eminescu, care vin să ne convingă că elevii au citit şi au înţeles corect mesajul versului eminescian la care s-au referit în creaţia lor proprie. Aici nu am avut invingători şi nici învinşi. Toţi participanţii au fost excepţionali şi au primit Diplome de participare la concurs, ca fiind cei mai buni. Felicitări! În zilele următoare vom posta pe blog şi o parte din versurile acestora dedicate clasicului literaturii române, Mihai Eminescu.