Margareta CEBOTARI,
Bibliotecar principal, Filiala „Onisifor
Ghibu”
Programul informaţional/formativ pentru
adolescenţi cu genericul „JuniorBildungs”, iniţiat în acest an de Biblioteca „Onisifor Ghibu”, de curând a
întrunit un nou grup de elevi de la Liceul „Vasile Vasilache”, doritori de a
participa la al doilea training: Comunicarea
în afaceri şi „afacerea” comunicării. Reamintim că scopul acestor traininguri este de a-i
informa pe adolescenţi despre diverse profesii,
despre importanţa modelării unui comportament socio-profesional de
succes şi sesizarea alegerii corecte a
viitoarei profesii, în concordanţă cu capacităţile şi competenţele personale.
Tema propusă pentru acest
training a fost una complexă, care subordona practic interacţiunea dintre două
domenii – businessul şi comunicarea – de aceea a fost foarte binevenită
implicarea în realizarea trainingului a unei persoane care deţine cunoştinţe şi
studii în ambele domenii – Maria Rotaru, licenţiat în economie (ASEM) şi magistru în filologie (USM).
După etapele de prezentare
a scopului şi obiectivelor acestui training, a urmat o expunere bine structurată şi laconică a unor aspecte importante şi principiale
vizavi de tema propusă, după cum urmează: comunicarea publică, comunicarea
publicitară, tipurile comunicării în afaceri, formele şi mijloacele de
comunicare cu publicul, cu partenerii, comunicarea verbală şi non-verbală,
comunicarea formală şi non-formală, comunicarea intra-organizaţională,
comunicarea de team building.
Mai
detaliat adolescenţii au fost informaţi despre unele secrete ale comunicării în
afaceri (fiind prezentate doar 10), au aflat cum se formează şi care este forţa brand-ului în afaceri, importanţa
persuasiunii (artei de a convinge) etc. Aici le-a fost atrasă atenţia viitorilor oameni de afaceri, atât despre impactul pozitiv în obţinerea
succesului (dacă cunoaştem aceste reguli) cât şi al celui negativ (dacă nu dispunem de cunoştinţe în
domeniul comunicării în afaceri).
Pentru o mai bună
înţelegere a informaţiei, au fost
utilizate şi alte forme de prezentare:
dialog interactiv, exerciţiu
de promovare a unui brand, exerciţiu de accentuare a cuvintelor în comunicare,
menţionând importanţa atenţiei la
cuvintele pe care le rostim.
Tot odată a fost relatată
şi relevanţa, pentru o afacere de succes, a
unei comunicări scrise în afaceri, corespondenţa oficială având nişte rigori bine determinate.
Pentru o ulterioară
studiere, la domiciliu, adolescenţii au primit flaiere informaţionale: Comunicarea intra-organizaţională: tipuri,
forme, mijloace; Câteva secrete ale comunicării în afaceri; Norme de
redactare a scrisorii oficiale; Zece condiţii indispensabile corespondenţei de
afacere.
Feed-backul activităţii,
ne dovedeşte că dna Maria Rotaru a reuşit să-i impresioneze pe participanţi cu
stilul bine gândit al expunerii informaţiilor,
pe care absolut toţi le-au considerat utile pentru ei pe viitor. EI au
mai remarcat că discursul le-a părut şi mai interesant/atractiv graţie bunăvoinţei şi zâmbetului cald al
moderatoarei.
Adolescenţii au fost interesaţi să consulte unele
volume de carte din colecţiile bibliotecii noastre, propuse în cadrul
expoziţiei „Comunicarea este impulsul dezvoltării”.