Mila ȘEREMET,
Șef oficiu,
Filiala „Transilvania”
Am ales opera dată deoarece nimic nu poate fi
mai de valoare pe lume decât bunul simț, dragostea curată copil – părinte,
ospitalitate, bunătate.
Neamul nostru este bogat în tradiţiile pe care le posedă. Cu ajutorul lor
devenim deosebiți și unici. Una dintre cele mai importante
tradiţii este de a întâlni oaspeții cu pâine și sare. În acest mod ne-am arătat
tot respectul și căldura cu care i-am primit în casa noastră numită
„Transilvania”, la ora de lectură „Sarea în bucate” de Petre Ispirescu. Am
pregătit cu mare drag și o frumoasă expoziție „Petre Ispirescu – Împăratul
basmelor” ce abunda cu opera îndrăgitului scriitor. Povești cu feți frumoși,
Ilene Cosânzene, Voinici și mere de aur, palate fermecate și fețe împărătești,
fete sărace la pungă, dar bogate în
înţelepciune și cuminţenie, tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte.
În urma lecturii sperăm că s-au îmbogăţit spiritual
prin fapte frumoase, vorbe cu tâlc, povețe ( .....) ce i-ar însoţi prietenește
pe parcursul întregii vieţi.
La ora noastră de lectură am avut în calitate de participanți elevii clasei
a II-a, cei mai deștepți, cei mai activi, cei mai ingenioși și desigur cei mai
frumoși elevi ai școlii primare nr. 82 „Anatol Popovici”, împreună cu profesoara
prin vocație Codrean Eugenia. Oaspeți de onoare ne-au fost
bibliotecarele, colegele noastre de la filialele BM „B.P. Hasdeu”.
La pregătirea acestei ore am folosit următoarele modele de lectură
eficientă: photovoice – metodă de lectură prin aplicația Prezi, ce ne-a folosit
la amplasarea imaginilor, textului pentru ora noastră de lectură. Am apelat la
lectura predictivă și ne-am bazat pe formularea unor întrebări deschise micilor
participanți cu care am lecturat acest text. Am făcut popas în anumite locuri
selectate pentru a discuta și a reflecta asupra textului împreună cu
întrebările de tipul: ce tangențe are această imagine cu povestea noastră? De
ex.: prințul a fost grav rănit la război, noi am ales o poză în care era un
soldat rănit ajutat de un asistent medical. Copiii au atribuit-o textului
nostru deoarece au găsit tangența – fata de împărat a îngrijit de prințul rănit,
poza nunții prințului Marii Britanii urmată de întrebarea: Imaginea dată este
relevantă pentru povestea noastră? De ce oare?
O parte din copii cunoşteau poveste de la grădiniță, dar prin photovoice i-am
pus pe gânduri, dar nu pentru mult timp, fiindcă ne-am înțeles că sunt
binevenite orice răspunsuri, dacă sunt bine argumentate. Interesante au fost
discuțiile asupra imaginii unde era prezentată o masă copioasă. Micuții au
răspuns în cor că este masa de nuntă. Bine, dar numiți vă rog bucatele în care
a fost folosită sarea. Au fost enumerate toate dând la o parte fructele și
legumele care din punctul lor de vedere nu au și nici nu pot conține sare. Ceea
ce nu corespunde adevărului. De data aceasta am venit eu cu un argument, precum
că și fructele și legumele conțin un procent mic de sare, datorită căreia apa
se menține în celula respectivă. Dar corpul uman conține sare? Cum observăm
aceasta? Și după cum știm cu toții, că prin discuţie se naște adevărul, am
ajuns și noi la răspunsul de ce lacrima, tanspirația sunt sărate.
Metoda celor trei C (Ce vezi? Ce auzi? Ce simți? Ne-a adus zâmbetul pe față
la toți în urma răspunsurilor îndrăznețe. A urmat metoda cadranelor. Elevii s-au
grupat corespunzător simbolului ce-l aveau în piept: miere, sare, zahăr și
coroană așezându-se la masa unde-i așteptau borcănașele cu miere, zahăr, sare,
coroana împărătească și o nouă însărcinare - lucrul în grup. Aici, în cadran am inclus tehnica
diamantului, microfonul magic. Echipa mierea au avut de scris impresii, echipa
sarea a adunat sugestii, echipa zahărul a compus diamantul prințesei, iar
echipa coroanei împărătești a luat interviuri de la oapeți și colegi referitor
la ora noastră de lectură. Și dacă tot eram în poveste nu a lipsit nici
fotoliul autorului, pe care noi l-am numit tronul împăratului, înfrumusețat cu
spice de grâu și coroană. Doritorul de a fi împărat
reflecta asupra subiectului - dacă eu aș fi fost împărat ....
Ne-am plimbat și prin parcul cu proverbe de ex.: dragostea
e, împărate, ca sarea pusă în bucate, care au fost bine tălmăcite.
În final colacul, se spune că a fost foarte gustos mai ales înmuiat în
miere, unii mai spuneau că și cu sare tot merge.
Cunoașterea
este o taină ascunsă descoperită prin lectură, sper ca în urma acestei ore
participanții au plecat cu încă un adevăr dezvăluit.