vineri, 11 aprilie 2014

Oră de lectură „Sarea în Bucate”

Mila ȘEREMET,
 Șef oficiu, Filiala „Transilvania”

  Am ales opera dată deoarece nimic nu poate fi mai de valoare pe lume decât bunul simț, dragostea curată copil – părinte, ospitalitate, bunătate.



Neamul nostru este bogat în tradiţiile pe care le posedă. Cu ajutorul lor devenim deosebiți și unici. Una dintre cele mai importante tradiţii este de a întâlni oaspeții cu pâine și sare. În acest mod ne-am arătat tot respectul și căldura cu care i-am primit în casa noastră numită „Transilvania”, la ora de lectură „Sarea în bucate” de Petre Ispirescu. Am pregătit cu mare drag și o frumoasă expoziție „Petre Ispirescu – Împăratul basmelor” ce abunda cu opera îndrăgitului scriitor. Povești cu feți frumoși, Ilene Cosânzene, Voinici și mere de aur, palate fermecate și fețe împărătești, fete sărace la pungă, dar  bogate în înţelepciune și cuminţenie, tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte.
În urma lecturii sperăm că s-au îmbogăţit spiritual prin fapte frumoase, vorbe cu tâlc, povețe ( .....) ce i-ar însoţi prietenește pe parcursul întregii vieţi.
La ora noastră de lectură am avut în calitate de participanți elevii clasei a II-a, cei mai deștepți, cei mai activi, cei mai ingenioși și desigur cei mai frumoși elevi ai școlii primare nr. 82 „Anatol Popovici”, împreună cu profesoara prin vocație Codrean Eugenia. Oaspeți de onoare ne-au fost bibliotecarele, colegele noastre de la filialele BM „B.P. Hasdeu”.
La pregătirea acestei ore am folosit următoarele modele de lectură eficientă: photovoice – metodă de lectură prin aplicația Prezi, ce ne-a folosit la amplasarea imaginilor, textului pentru ora noastră de lectură. Am apelat la lectura predictivă și ne-am bazat pe formularea unor întrebări deschise micilor participanți cu care am lecturat acest text. Am făcut popas în anumite locuri selectate pentru a discuta și a reflecta asupra textului împreună cu întrebările de tipul: ce tangențe are această imagine cu povestea noastră? De ex.: prințul a fost grav rănit la război, noi am ales o poză în care era un soldat rănit ajutat de un asistent medical. Copiii au atribuit-o textului nostru deoarece au găsit tangența – fata de împărat a îngrijit de prințul rănit, poza nunții prințului Marii Britanii urmată de întrebarea: Imaginea dată este relevantă pentru povestea noastră? De ce oare?
O parte din copii cunoşteau poveste de la grădiniță, dar prin photovoice i-am pus pe gânduri, dar nu pentru mult timp, fiindcă ne-am înțeles că sunt binevenite orice răspunsuri, dacă sunt bine argumentate. Interesante au fost discuțiile asupra imaginii unde era prezentată o masă copioasă. Micuții au răspuns în cor că este masa de nuntă. Bine, dar numiți vă rog bucatele în care a fost folosită sarea. Au fost enumerate toate dând la o parte fructele și legumele care din punctul lor de vedere nu au și nici nu pot conține sare. Ceea ce nu corespunde adevărului. De data aceasta am venit eu cu un argument, precum că și fructele și legumele conțin un procent mic de sare, datorită căreia apa se menține în celula respectivă. Dar corpul uman conține sare? Cum observăm aceasta? Și după cum știm cu toții, că prin discuţie se naște adevărul, am ajuns și noi la răspunsul de ce lacrima, tanspirația sunt sărate.
Metoda celor trei C (Ce vezi? Ce auzi? Ce simți? Ne-a adus zâmbetul pe față la toți în urma răspunsurilor îndrăznețe. A urmat metoda cadranelor. Elevii s-au grupat corespunzător simbolului ce-l aveau în piept: miere, sare, zahăr și coroană așezându-se la masa unde-i așteptau borcănașele cu miere, zahăr, sare, coroana împărătească și o nouă însărcinare - lucrul în grup.  Aici, în cadran am inclus tehnica diamantului, microfonul magic. Echipa mierea au avut de scris impresii, echipa sarea a adunat sugestii, echipa zahărul a compus diamantul prințesei, iar echipa coroanei împărătești a luat interviuri de la oapeți și colegi referitor la ora noastră de lectură. Și dacă tot eram în poveste nu a lipsit nici fotoliul autorului, pe care noi l-am numit tronul împăratului, înfrumusețat cu spice de grâu și coroană. Doritorul de a fi împărat reflecta asupra subiectului - dacă eu aș fi fost împărat ....
Ne-am plimbat și prin parcul cu proverbe de ex.: dragostea e, împărate, ca sarea pusă în bucate, care au fost bine tălmăcite.
În final colacul, se spune că a fost foarte gustos mai ales înmuiat în miere, unii mai spuneau că și cu sare tot merge.

Cunoașterea este o taină ascunsă descoperită prin lectură, sper ca în urma acestei ore participanții au plecat cu încă un adevăr dezvăluit.