Natalia Ghimpu,
Filiala „Ovidius”
Biblioteca „Ovidius” a lansat un nou Proiect pentru
copiii cu vârsta cuprinsă între 7-10 ani - Citim
la gura sobei. Acest proiect va funcționa în perioada noiembrie - martie. Drept
slogan au fost alese cunoscutele cuvinte ale lui Miron Costin - „Nu este alta mai frumoasă și mai de folos
zăbavă, decât cetitul cărților”. Activitățile proiectului vor fi organizate în prima
și a treia zi de joi a fiecărei luni. Pentru prima activitate a fost selectată
cartea de poezii „Vizavi de vizavarza”, autor Aureliu Busuioc. Ce este cel mai
interesant în cadrul acestui proiect? Este că ne-am pus scopul să îmbinăm
cititul cu jocurile interactive, pentru a capta atenția copilului şi a dezvolta
gândirea deductivă. Pentru aceasta, din timp, s-a selectat autorul cărții și
copiii, vârsta cărora corespunde nivelului poeziilor. Bibliotecarul merge la
grădiniţă şi discută condiţiile activităţii cu educatorii, se ţine cont de
nivelul de dezvoltare şi nivelul de creativitate a copiilor. De ce poezii?
Conform pedagogiei, învățarea poeziilor
rimate contribuie la dezvoltarea unui altfel de simț al ritmului.
Copiii care încep de mici să asculte/înveţe poezii sunt, de cele mai multe ori,
cei care mai târziu, la școală, înțeleg cel mai ușor gramatica limbilor, iar
pronunția lor este impecabilă. Ca micuții să se simtă în starea de echilibru, s-a organizat o ambianţă plăcută,
cu o sobă improvizată din cărţi, cu libera alegere a locului de participare (pe
scaune sau pe covor), cu o expoziţie bogată de cărţi selectate conform
tematicii activităţii şi expoziţie de poze la temă. Se citesc poezii şi se
selectează pentru fiecare poezie din expoziţia cu poze câte un protagonist.
Copiii s-au adaptat rapid la condiţiile activităţii şi s-au întrecut care
cunoaşte mai multe animale domestice şi sălbatice (în cazul nostru). Au fost selectate
şi poezii cu animale exotice, însă copiii au fost suficient de deştepţi, ca să
le recunoască pe dată. La finele activităţii, ei au mai răsfoit odată cărţile expuse, fiind
captivaţi de pozele colorate şi educative. Copii s-au grupat după interese –
fetiţele cu pozele pisicilor şi căţeluşilor, iar băieţii cu pozele lupilor şi
urşilor - și au adoptat un pact de colaborare pentru a cultiva mai eficient dragostea
de carte, de literatură şi a jocurilor distractive.