miercuri, 24 decembrie 2014

Poeme-n genunchi de Dumitru Matcovschi

Liliana JUC
șef oficiu copii, Filiala „Târgovişte

 Volumul „Poeme-n genunchi” (Chișinău, 2013) de Dumitru Matcovschi, ce afirmă prin esenţa sa că „poezia viață e și viața poezie”, aduce cititorului noi plachete de versuri şi eseuri: „Vârsta de bronz”, „Europa ne aşteaptă”; „Părintele limbii noastre”; „Ho, ţară”; şi Referinţe critice.

 În eseuri, condierul îşi pune inima în palma cititorului cu cele mai frumoase şi durute reflecţii „... sfânt eu n-am fost niciodată, mi-am trăit viaţa nu pe şoptite, nu în subteran,  n-am crezut în apostoli, în mucenici, mucenic am fost eu şi tovarăşii mei de drum, n-am fabulat nicicând în faţa albului imaculat al hârtiei, mi-am pus în cuvinte dorul...” (Dumitru Matcovschi. Poeme-n genunchi. Eseul: Vârsta de bronz. Chişinău, 2013. P. 7). Autorul cheamă să nu risipim cea ce-au dobândit bunicii şi răzbunicii noştri, să ne iubim vatra, etalon de iubire fiind cea a poetului „ Eu dacă iubesc, iubesc, până la dăruire, până la lacrimi, până la contopire cu bulgărele de pământ. Or, după noi, după fiecare atât rămâne.”  (Dumitru Matcovschi. Poeme-n genunchi. Eseul: Vârsta de bronz. Chişinău, 2013. P. 7).

Ce se întâmplă în Basarabia, la mărgioară? Cine astăzi mai trăieşte cu poezia? De unde venim din Dacia traiană sau din pustiul Sahara? – se întreabă cu sarcazm scriitorul Dumitru Matcovschi. Cu tristeţe constată poetul că nu ne mai adună la mărgioară nici sărbătorile, nici înmormântările, iar acolo, departe, la capătul pământului bântuie criza de identitate şi ne îndeamnă la verdele de acasă, căci „străin vei fi în străini, copii tăi nu se vor numi Ion, Gheorghe, Ana, Maria, se vor numi Djon, Gion, Gari, Suleiman, Obama...” (Dumitru Matcovschi. Poeme-n genunchi. Eseul: Vârsta de bronz. Chişinău, 2013. P. 9). Fără menajamente condeierul blamează societatea de astăzi, ne-a răzleţit vremea, ne-au rămolit vitregiile, e un triumf al mititeilor, avem mai mulţi demolatori decât ziditori, omul azi moare de mult venin, nu de mult suflet, sânt sintagmele ce străbat eseul „Vârsta de bronz” din „Poeme în genunchi” de Dumitru Matcovschi.

Placheta „Vechi şi noi „ inserează poezii ca floarea cea amară, ca floarea de pelin, pline de dor şi dragoste faţă de pământul strămoşesc: „Basarabia”, „Nu-s copilul nimănui”, „Rădăcini”, şi versuri cu dedicaţie unor personalităţi şi evenimente: „A stejări”, (Lui Ion Druţă, care este omul adevărului, este una din puţinele noastre autorităţi morale, – zice poetul); „Omul, omule”, (Lui Tudor Gheorghe, interpret prin cântec al spiritualităţii româneşti); „Alfabet(literelor noastre dragi, literelor sfinte); „Logos” (cuvântului, ce nu-i niciodată de risipă, niciodată de blestem), „Ziua Marei Vestiri” (dedicată Sărbătorii de Întâi decembrie).   Un singur dor mi-a mai rămas, – mărturiseşte poetul în eseul  „Europa ne aşteaptă”, – masă de scris, unde-l prinde răsăritul soarelui, acolo unde se simte rege, cum zicea întru interviu televizat. Analizează perioadă de independenţă, cu tristeţe concluzionând că „Lipsesc discuţiile literare. Conferinţele. Viaţa literară lipseşte. Literatura mare lipseşte” (Dumitru Matcovschi. Poeme-n genunchi. Eseul: Europa ne aşteaptă. Chişinău, 2013. P. 56). „După 1990, o bună bucată de vreme nici un scriitor basarabean nu se studia la şcoală. Pentru că se studiau Dinescu, Blandiana, Stănescu...” „Basarabia are valori. Nu ne pot reprezenta doar Dinescu, Blandiana, Păunescu sau unul Vieru. Nu putem să tragem dungă neagră peste Nicolai Costenco, Gheorghe Vodă, Pavel Boţu, Andrei Lupan,” – spune răspicat scriitorul. Ei au fost luptători în acea perioadă de restrişte, atunci a spus Victor Teleucă „o altă limbă mai frumoasă nu-i”, atunci a turnat Gheorghe Vodă „ Se caută un paznic” etc. Cu multă amărăciune reflectează scriitorul Dumitru Matcovschi asupra artei, poeziei, asupra menirii artistului, poetului în societate. Cine mai are nevoie azi de poezie? Şi tot Dumnealui dă verdictul: „Nici o artă pentru artă. ... Nici o rimă de dragul rimei. Univers intim să fie poezia. Omului adresată. Cititorului.” (Dumitru Matcovschi. Poeme-n genunchi. Eseul: Europa ne aşteaptă. Chişinău, 2013. P. 60).