Victoria Cebanu, șef oficiu, Filiala „Ovidius”
Schimbările sociale majore din
Republica Moldova a ultimului deceniu au adus în discuție un
fenomen care este destul de îngrijorător: suicidul în rîndul tinerilor și a adolescenților. Tot mai frecvent buletinele de știri sunt
invadate de informații referitoare la tentative și sinucidere în rîndurile acestor categorii. Acest fenomen, cu regret, ia
amploare în Republica Moldova. Tînăra generație, aflată
ea însăși în plina perioadă de tranzație, specifică adolescenţei (adică, într-o
perioadă a căutării și a descoperirii identități proprii, a cunoaşterii, a înțelegerii
de sine și a celor din jur, a confruntării cu probleme existenţiale și cu nevoia
vitală de a le rezolva), reacționează uneori rapid, radical și foarte irațional. Cu părere de rău, adolesccenții recurg la asemenea metode în cazul în care își
pierd abilitatea de a rezolva problemele apărute sau poate fi o formă extremă
de protest și comportare într-a anumită situație.
În acest context, copiii au
nevoie de afecțiune și susținere din partea adultului (părinte, pedagog,
psiholog etc.) De aceea, am simțit nevoia să organizăm cea dea doua ședință a
proiectului Fac ce vreau, dar știu ce fac,
cu doctorul în pedagogie, psihologul Ludmila
Bolboceanu, specialist principal la
Direcţia de Învăţământ Profesional din cadrul Ministerului
Educaţiei din Republica Moldova, abordând tema: suicidului printre
tineri. Potrivit datelor statistice, aduse de invitata noastră, tot mai multe persoane lipsite de înțelegerea și răbdarea adulților
de ai asculta, de ai ajuta în soluționarea
anumitor probleme, tinerii cedează în fața
problemelor apărute, iar tentativele de suicid, adesea, sunt legate de o iubire
neîmpărtășită. Acest fior al dragostei este atotputernic si, oricît de rebeli si nesupusi
sunt adolescentii, nu reusesc sa scape din mrejele primei dragoste. Traiesc
aceasta experiență cu toată ființa lor, cu emoţii foarte puternice, trecînd de
la stări de visare, bucurie sau beatitudine la cele de disperare, furie sau ură.
Se îndrăgostesc, iubesc, suferă și toată lumea este parcă împotriva lor. Pentru început, la îndrumarea specialistului, trebuie ca noi, părinții, să privim cu atenție la anii
adolescenței, să înțelegem cum se manifestă
ei astăzi și cum vor arăta în viitor. Sarcina noastră de părinți este să ne
asigurăm ca ei să ajungă niște adulți inteligenţi pe plan emoțional, cu cît mai
puține accidente pe această autostradă a vieţii. Argumentele unor părinți: Te-ai
îndrăgostit acum, cînd ai de învățat și vine Bacul; Nu este potrivit(ă) pentru
tine; Cine sunt părinții lui(ei)? - sunt
ca niște intervenții dominante, chiar dacă sunt făcute din grijă sau dragoste
părintească, ce le-o purtăm. De aceea, pentru a omite astfel de obstacole și a
consolida relația părinte-copil, este nevoie de a accepta unele schimbări în comportamentul
emoțional al adolescentului. Proiectul Fac ce vreau, dar știu ce fac vine cu un ghid în
posibilitatea de a gestiona adecvat crizele
și conflictele prin care trece adolescentul, pregătindu-l pentru o viață
de adult și echilibrat.