Doina Spătaru, șef oficiu,
Filiala „Ștefan cel Mare”
„Sănătatea este un cuvânt mare. Ea cuprinde nu numai corpul,
ci mintea si spiritul ci si perspectiva unui om (James H. West)
Un copil
sănătos este acel care se conduce după dictonul latin: „O minte sănătoasă,
într-un corp sănătos". Astfel în
cadrul anulului promovării sănătății s-a deșfășurat o oră de lectură cu elevii clasei a IV-M de la Școala - Grădiniță
„Pas cu Pas" care au însușit noi cunoștințe despre sănătatea mintală. Copilul este mai sănătos dacă are o relație
sănătoasă cu cei din jur, cu semenii săi: părinți, colegi, prieteni, vecini,
cadre didactice. Elevii la rândul său au definit dictonul latin și au
specificat în ce relație sunt cu cei din jur. Unii se înțeleg mai bine cu frații
săi, alții cu prietenii apropiați sau cu colegii de clasă. Copiii au fost
întrebați despre unele invenții ale științei ca: decoperirea focului, creara roții,
mașinei, avionului, racheta cosmică, calculatorul și multe altele. Elevii au
însușit că omul poate analiza, sintetiza, să tragă concluzii, să gândească cum
nu poate face o altă ființă. Omul este o ființă socială, care trebuie să
trăiască în colectivitate, iar această capacitate îi este dată de sănătatea sa mintală.
Ei au
însușit și faptul că nu trebuie să fie izolați de cei din jur, ci să se bucure
, să vorbească, să asculte, să se joace împreună cu alții ca ei, în
colectivitate, în societate. Copiii trebuie să comunice cu cei din jur, să
caute prieteni, să-și dezvolte disponibilitățile afective. Un scriitor rus, Șolohov,
spunea: „Cine nu are prieteni se usucă ca
un pesmete". Colaborarea cu colegii, cu prietenii, te pune în situația de ați verifica
calitățile, părțile tale bune, la care elevii au numit : amabilitate, săritor
la nevoie, sincer, coleg bun, de încredere, dar și defecte ca: a fi egoist, individualist,
zgârcit, indiferent la nevoile altora.
Copiii
au fost îndemnați să citească mai mult, să privească televizorul mai puțin, la
calculator ochii obosesc, suferă vederea,
pe când muzica, cartea și jocurile de inteligență fac copilul mai
receptiv și comunicativ fiind și dezvoltat mai mult ca ceilalți. Sunt situații
care deranjează sănătatea mintală a
copilului, aici m-au ajutat și copii: nerespectarea echilibrului între timpul
folosit pentru învățătură și cel pentru odihnă, când nu fac activități recreative
în aer liber, ci din contra stau în spații închise, la calculator, ș.a. Un
climat liniștit în familie, cu certuri, violență, consumul de alcool
îngreunează capacitatea mintală a copilului și sunt predispuși la un
comportament asemănător și în societate, în colectiv. Programele
supraîncărcate, activități suplimetare: balet, karate, limbi străine, muzică
este deranjant pentru sănătatea mintală
a copilului. Dragostea egală între copii, dar nu cea împărțită, recompensele și
sancțiunile acasă sau la școală duc la frustrări și sentimente de vinovăție
pentru ei. Din contra trebuie să facem cât mai mult posibil ca ei să se simtă
confortabil din punct de vedre mintal. Copiii au fost inițiați și în ce ar
trebuie să facă pentru a se simți confortabil din punct de vedere mintal: să se
ajute reciproc atunci când au greutăți. O greutate se duce mai ușor în doi. Să
respecte disciplina în colectivul în care trăiesc. Să se poarte cuviincios, să
fie respectuoși față de colegi, frați, surori, părinți. Să evite certurile,
tendința de dominație, relațiile conflinctuale, să rezolve neînțelegirile pe
cale pașnică, nu cu bătaia, să evite violența verbală sau fizică și să nu uite
că „Violența naște violență!!" Să fie amabili, politicoși.
La
final elevii au fost împărțiți în echipe și au discutat despre tema actuală și
ce ar face ei pentru a se dezvolta mintal corect și frumos, armonios și în
corcodanță cu cei din jur.