Victoria Cebanu, șef
oficiu, Filiala „Ovidius”
Schimbările sociale majore din
Republica Moldova a ultimului deceniu au adus în discuție un
fenomen care este destul de îngrijorător: suicidul în rîndul tinerilor și a adolescenților. Tot mai frecvent buletinele de știri
sunt invadate de informații referitoare la tentative și sinucideri în
rîndurile acestor categorii. Acest
fenomen, cu regret, ia amploare în Republica Moldova . Tînăra generație, aflată
ea însăși în plină perioadă de tranzație, specifică adolescenței (adică, într-o
perioadă a căutării și a descoperirii proprei identități, a cunoașterii, a înțelegerii
de sine și a celor din jur, a confrutării cu probleme existențiale și cu nevoia
vitală de a le rezolva), reacționează uneori rapid, radical și foarte irațional. Cu părere de rău, adolesccenții recurg la asemenea metode în cazul în care își
pierd abilitatea de a rezolva problemele apărute sau poate fi o formă extremă de protest și comportare într-a anumită situație.
În acest context, copiii au nevoie de afecțiune și susținere din partea
adultului (părinte, pedagog, psiholog etc.) De aceea, am simțit nevoia să
organizăm cea dea doua ședință a proiectului Fac ce vreau, dar știu ce fac, cu doctorul în pedagogie,
psihologul Ludmila Bolboceanu, specialist principal la Direcţia de Învăţământ
Profesional din cadrul Ministerului Educaţiei şi Tineretului din Republica
Moldova, abordând tema: suicidului printre tineri. Potrivit datelor statistice,
aduse de invitata noastră, tot mai multe
persoane lipsite de înțelegerea și
răbdarea adulților de ai asculta, de ai ajuta în soluționarea anumitor probleme, tinerii
cedează în fața
problemelor apărute, iar tentativele de suicid, adesea, sunt legate de o iubire
neîmpărtășită. Acest fior al dragostei este atotputernic si, oricît de rebeli si nesupusi
sunt adolescentii, nu reusesc sa scape din mrejele primei dragoste. Traiesc
aceasta experiență cu toată fiinta lor, cu emoții foarte puternice, trecînd de
la stări de visare, bucurie sau beatitudine la cele de disperare, furie sau ură.
Se îndrăgostesc, iubesc, suferă și toată lumea este parcă împotriva lor. Pentru început, la îndrumarea specialistului, trebuie ca noi, părinții, să privim cu atenție la anii
adolescenței, să înțelegem cum se manifestă
ei astăzi și cum vor arăta în viitor. Sarcina noastră de părinți este să ne
asigurăm ca ei să ajungă niște adulți intelegenți pe plan emoțional, cu cît mai
puține accidente pe această autostradă a veții. Argumentele unor părinți: Te-ai
îndrăgostit acum, cînd ai de învățat și vine Bacul; Nu este potrivit(ă) pentru
tine; Cine sunt părinții lui(ei)? - sunt
ca niște intervenţii dominante, chiar dacă sunt făcute din grijă sau dragoste
părintească, ce le-o purtăm. Deaceea, pentru a omite astfel de obstacole și a
consolida relația părinte-copil, este nevoie de a accepta unele schimbări în comportamentul
emoțional al adolescentului. Proiectul Fac ce vreau, dar știu ce fac vine cu un ghid în
posibilitatea de a gestiona adecvat crizele
și conflictele prin care trece adolescentul, pregătindu-l pentru o viață
de adult și echilibrat.