miercuri, 6 mai 2015

Structura Asociaţiei Bibliotecarilor din Republica Moldova prin prisma prevederilor statutare

Trainingul #2: Dezvoltarea resurselor umane şi ajustarea structurii ABRM a învăţat cei 20 de lideri, mesagerii comunităţii bibliotecarilor, care este structura adecvată a asociaţiei şi cum sunt divizate responsabilităţile.

Liderii au prezentat organigrama sau structura actuală, au identificat relaţiile de comunicare şi de subordonare.  În cadrul discuţiilor au fost sincronizate confuzii în obligaţiile biroului executiv  şi consiliului de administrare,  necesitatea unui director executiv şi activizarea comisiei de cenzori. Este interzis ca membri organelor de conducere să fie concomitent şi membri ai organelor de control.

Legea nr. 837 din 17.05.1996 cu privire la asociaţiile obşteşti explică modalitatea de organizare a unui ONG. Existenţa unei structuri corecte asigură eficienţa elementelor structurale, iar divizarea clară a responsabilităţilor avansează dezvoltarea unei organizaţii profesionale durabile.

Confuziile între Consiliul de administrare şi Biroul executiv sunt întâlnite în majoritatea organizațiilor. Guvernarea – Consiliul de administrare definește aşteptările, viziunea şi misiunea, exercită puterea şi verifică performanţa. Biroul executiv gestionează activitatea zi de zi, comunică aşteptările, implementează proiectele  şi raportează performanţele.

Structura-model a multor ONG din republică implică următoarele elemente:
1.       Adunarea generală a membrilor.
2.       Consiliul de administrare (preşedinte, vicepreşedinte, comisii, secţiuni).
3.       Birou executiv (director executiv, coordonator de proiecte, specialist în comunicare şi relaţii publice).
4.       Comisia de cenzori.

Astfel, delimităm următoarele organe de conducere:
1.       Organul suprem de conducere – adunarea generală a membrilor care este autoritatea supremă de luare a deciziilor.
2.       Organul de conducere permanent – consiliul de administrare care guvernează asociaţia.
3.       Organul de conducere executiv – biroul executiv care implementează deciziile consiliului de administrare.
4.       Organul de revizie şi control – comisia de cenzori care supraveghează cum sunt gestionate sursele financiare.

Gestionarea resurselor umane cuprinde linii directoare axate pe: managementul asigurării cu personal, managementul dezvoltării resurselor umane, managementul relațiilor în cadrul asociației. În acest context, fișele de post și a planurile de dezvoltare personală inerent și implicit sunt o prioritate la moment pentru ABRM.

Fișa postului este un document unde sunt menționate atribuțiile – ce trebuie să facă titularul. Planul de Dezvoltare Personală (PDP) permite dezvoltarea personalului şi este constituit din trei părţi componente:
1.       Revizuirea obiectivelor pentru perioada evaluată – obiectivele de bază, progresul înregistrat, factorii care au influenţat rezultatele, lecţii învăţate, concluzii.
2.       Reflectare – succesele, problemele, cunoştinţele acumulate, relaţiile de comunicare cu ceilalţi membri din echipă.
3.       Obiectivele pentru perioada următoare – obiective de bază, obiective de dezvoltare personală.

Abordarea managementului resurselor umane exprimă maturitatea ABRM, determină schimbarea atitudinii managementului față de calitate şi performanță. În acest context se asigură durabilitatea și succesul ABRM.

Lecţii învăţate:
1.       Necesitatea de a îmbunătăţi structura ABRM.
2.       Conştientizarea necesităţii directorului executiv.
3.       Divizarea responsabilităţilor în conducerea ABRM: preşedintele – activitatea consiliului, comisia de cenzori – gestiunea financiară, directorul executiv – activitatea Biroului executiv.
4.       Implementarea Planului de Dezvoltare Personală pentru membrii ABRM.
5.       Elaborarea fişelor de post.
6.       Dezvoltarea voluntariatului.
7.       Revizuirea documentelor de reglementare ale ABRM.

Lecturi recomandate:
1.       Structura organizaţională a Organizaţiilor Societăţii Civile [Accesat la 01 mai 2015] Disponibil:   http://www.civic.md/util/26702-structura-organizationala-a-organizatiilor-socieatii-civile.html

2.       Consiliul de administrare a ONG-urilor din Republica Moldova [Accesat la 01 mai 2015] Disponibil:  http://www.civic.md/util/26707-consiliul-de-administrare-al-ong-ului-in-republica-moldova.html


Tatiana COȘERI, vicepreședinte ABRM