joi, 24 septembrie 2015

Ianoș Țurcanu – om al iubirii de copilărie și frumos

Valentina LEAHU,
bibliotecar, Filiala „Transilvania”

 În această zi superbă de toamnă, cu ocazia evenimentului grandios Săptămâna ușilor deschise la BM „B.P. Hasdeu”, la Biblioteca „Transilvania” a avut loc o manifestare spectaculoasă, la care a participat mult îndrăgitul poet Ianoș Țurcanu, și invitații săi – elevii clasei a III-a ai școlii primare nr. 83 „Grigore Vieru”, împreună cu îndrăgita lor învățătoare dna Viorica Nichita. Micuții elevi au pregătit un program foarte emoționant, anume un formidabil recital de poezie. Regina evenimentului a fost cartea „Coca-Cola pentru Nola”. Copiii au manifestat un interes deosebit față de poezie, intrând în pielea personajelor preferate, imitându-le fiecare mișcare. Cu o expresivitate ieșită din comun, aproape perfectă, picii și-au demonstrat talentul actoricesc la bibliotecă. Chiar au venit și cu costumație specială. Printre poeziile recitate de micii actori au fost: „Doctorița”, „Lupul chitarist”, „Facem sport”, „Marea”, La pescuit” și multe altele.
Marele nostru poet, Ianoș Țurcanu, a rămas pur și simplu fără cuvinte, în fața acestor ființe micuțe, fiind cu adevărat impresionat de prestația lor, căci a avut numai cuvinte de laudă pentru ei. Profund mișcat, poetul ne-a mărturisit cum a apărut cartea ,,Coca-Cola pentru Nola”. „Mă plimbam desculț pe malul mării, și între timp m-am simţit atras de o femeie cu o fetiță foarte frumușică, care ii spunea bunicii: „Vreau Coca-Cola”. Am rămas emoţionat de frumusețea acestei fetițe, care mai apoi s-a transformat într-o maimuțică”, a glumit poetul. Picii ștrengari însă nu au fost ușor de învins. Ei au adresat și câteva întrebări poetului. Iată câteva din ele:
  • Cu ce vă ocupați în timpul liber?
  • Nu am timp liber. Scriu, când poezii pentru copii când pentru maturi și invers. Sunt tot timpul foarte și foarte ocupat. Prima mea profesie a fost medicina, însă am ales ce mi-a fost mai drag, a răspuns zâmbind poetul.
  • Cu ce note v-ați lăudat în trecut?
  • Am peste tot diplome roșii, am avut note rele numai la purtare; jucam mereu fotbal și uneori mai spărgeam câte un geam. Mă mai duceam din când în când la furat mere în grădina vecinilor.
  • Care a fost prima d-voastră carte?
  • „În palat la Verde Împărat”, a răspuns Ianoș Țurcanu. Seara dacă nu citesc, pentru mine e o zi pierdută. Să iubiți cartea.
  • Aveți copii și nepoți?
  • Am un băiat și două fiice. Un nepoțel s-a născut chiar de ziua mea.
  • Ce v-a inspirat să scriți poezia „Marea”?
  • Eu sunt îndrăgostit de mare. Sunt un om al mării, de aia iubesc marea.
La final, Ianoș Țurcanu, a împărțit cărți însoțite de autografe. Într-o atmosferă de sărbătoare, copiii au făcut poze și s-au delectat pe moment cu cărți inedite.