Mila
ȘEREMET,
șef
serviciu, Filiala „Transilvania”
Duplexul profesional „Integrarea
profesională a noilor bibliotecari” s-a desfășurat în cadrul Zilelor
Bibliotecii „Transilvania” pe data de 29 august 2016. O incursiune la tema data
a făcut dna Mariana Harjevschi, director general, BM „B.P. Hasdeu” și Sorina Stanca,
director, Biblioteca Județeană „Octavian Goga” Cluj-Napoca. „A fi bibliotecar
înseamnă certitudinea și neliniștea că ai ales o profesie complexă, că vei
parcurge un traseu cognitiv de-a lungul întregii activități, dar și că ai
puterea de a dărui, de a trăi sub zodiacul unor aspirații înalte, de a căuta
soluții, care se află între artă și știință, între vocație și cunoaștere, între
raționalitate și intuiție”. Așa a început Simona Floruțău, bibliotecar-formator
BJC„ Octavian Goga” prezentarea comunicării „Integrarea profesională a noilor
bibliotecari: perspective oferite”.
Apoi a urmat Cafeneaua
culturală, unde au fost aplicate în practică cunoștințele în urma dezbaterilor.
Moderatori au fost: Tatiana Costiuc, Simona Florițău, Monica Sărăcuț, Sorina
Stanca cu participarea bibliotecarilor din municipiul Chișinău.
Au fost discutate temele: Identificarea nevoilor de integrare
profesională; Metode de integrare; Formatorul
/ mentorul / lectorul: calități, competențe, experienţă; Evaluarea programului
de integrare profesională, a competențelor dobândite, precum și a impactului instituţional.
Participanții au fost împărţiţi în patru echipe ghidate de un moderator ce au
lucrat asupra unei teme enumerate mai sus. Pentru o mai bună conlucrare s-a
aplelat la metoda de cunoaştere / învăţare Cafeneaua
datorită cărei fiecare grup venea cu completări de la masa la masă.
Pe parcurs au fost
identificate atât nevoile instituției, cât și cele ale noului angajat, precum și
metodele de integrare: interviul, observația, testarea, provocarea, discuții cu
echipa. Un mare rol îl joacă climatul psihologic din colectiv și desigur
atitudinea noului angajat vis-a-vis de noul său statut. S-au pus în discuţie
abilitățile și competențele de care mentorul ar fi de dorit să le aibă:
abilităţi de comunicare, formator, animator, facilitator, diplomat, să fie disponibil
de a oferi ajutor.
În final Evaluarea a fost
realizată prin intermediul a patru întrebări Ce? Cum? Cine? De ce? Aceste întrebări au scos în evidență
direcţiile de evaluare, metodele de evaluare și scopul angajării de instituție
a noului angajat. Ceea ce trebuie să rețină angajatul nou venit este maxima „Te
ajut, nu te învăț”.