miercuri, 26 octombrie 2016

Citiţi aleatoriu, citiţi lucruri care nu credeaţi vreodată că le veţi citi

– Din experienţa Dumneavoastră, consideraţi că dragostea faţă de lectură este direct proporţională cu succesul? (Argumentaţi răspunsul.)
            – Eu nu cred în succes, dar sunt sigur că cu cât eşti expus la mai multe idei, păreri, viziuni cu atât poţi să te descurci mai bine atunci când situaţia ţi-o cere. Poţi găsi inspiraţie, idei pentru a face ceva sau să te descurci mai bine atunci când vorbeşti cu cineva care ar putea să te ajute. Cu cât mai mult citeşti cu atât devii mai impresionant fără a-ţi pune aceasta drept scop. De asemenea, e mult mai plăcut să vorbeşti cu cineva care ştie despre ce vorbeşte şi poate argumenta asta.
            – Având o carieră de succes, care în opinia Dumneavoastră este cartea care v-a marcat cel mai mult în viaţă?
            – Eu pot spune că pentru mine sunt perioade când mă marchează un anumit scriitor. Când eram mai mic citeam mai ales din Jules Verne, apoi am citit scrieri de Mircea Eliade, apoi l-am descoperit pe Milan Kundera şi l-am citit aproape în întregime (este actual şi relevant pentru persoanele născute în Estul Europei). Am mai cochetat cu Gabriel García Márquez, iar acum îl ador pe José Saramago. O carte e greu să o menţionezi, dar pot recomanda Ignoranţa de Milan Kundera.
            – În contextul schimbărilor care au loc în societate, cât de important consideraţi că este rolul bibliotecii în comunitate şi care ar fi acesta?
            – Eu cred că biblioteca de mult nu mai este un loc de unde să împrumuţi cărţi, deja cam a trecut această perioadă. Biblioteca e un loc unde se fac schimb de idei, oamenii se întâlnesc la un ceai, la un vin şi creează proiecte împreună... Foarte mult mă bucur că cu fiece an Biblioteca Municipală „B.P. Hasdeu” este un astfel de loc, unde încep lucruri frumoase. De asemenea, generaţia mea, generaţiile ce vin din urma mea au nevoie să ştie că există un astfel de loc, care poate să-i primească şi să-i susţină în toate intenţiile ce le preconizează. 
            – Sunteţi de acord cu afirmaţia: cărţile electronice le vor înlocui pe cele tradiţionale? (Argumentaţi răspunsul.)
            – Depinde, eu încă sunt adeptul cărţilor tradiţionale, deoarece îmi place sentimentul să ţin o carte în mână şi să-mi imaginez ce scrie autorul, iar după ce o citesc să simt că am lăsat o părticică din mine acolo. Eu sunt o persoană vizuală şi cât vor exista persoane vizuale atâta timp vor exista şi cărţi electronice. Desigur, e mai comod să ai un Kindle în geantă şi să porţi o bibliotecă cu tine, însă cu cât mai mare este alegerea cu atât e mai greu e să descoperi o carte pe care niciodată nu credeai că o vei descoperi. Alt lucru se întâmplă când eşti în aeroport sau în tren şi ai o carte de la vreun prieten, singura carte pe care o ai şi vrei, nu vrei o citeşti. Astfel, ieşi din zona ta de confort şi intri într-o atmosferă extraordinară. 
            – Ce servicii bazate pe tehnologiile noi aţi dori să fie implementate în biblioteci?
            – Ar fi foarte bine ca Biblioteca Municipală „B.P. Hasdeu” să fie conectată la reţeaua de socializare de lectură Goodreads, şi cititorii, când vor să-şi aleagă o carte nouă, să poată găsi cărţile recomandate şi în filialele Bibliotecii Municipale. 
            – Vă amintiţi vreo istorie, experienţă deosebită legată de bibliotecă?
            – Fiind la Biblioteca „Maramureş”, când eram licean şi puteam să hoinăresc zilele de vară printre rafturile pline cu cărţi, am descoperit călătoria în timp (de fapt, am citit toate cărţile puse la dispoziţie despre călătoriile în timp). Apoi această descoperire mi-a permis să fiu mai activ din punct de vedere social... Astfel, ţin să mulţumesc echipei bibliotecii care era atunci că mi-a permis să mă aflu acolo şi să mă descopăr pe mine atunci când aveam mare nevoie să ştiu cine sunt. 
            – Cum vedeţi bibliotecile peste 100 de ani?
            – Locuri de rebeliune, locuri unde tinerii se vor întâlni pentru a lupta împotriva sistemului (sau a viitorului).
            – Vă rugăm să veniţi cu un mesaj care ar putea să motiveze generaţia tânără să citească?
            – Nu citiţi! Nu citiţi ceea ce vi se spune. Nu citiţi ceea ce este în trend acum. Nu citiţi doar pentru a pune fotografii pe Instagram. Citiţi aleatoriu, citiţi lucruri care nu credeaţi vreodată că le veţi citi. Citiţi autori anonimi, citiţi autori care sunt urâţi, citiţi chiar pseudoautori...  Deoarece, la singur, este cineva care simte ceea ce simţiţi, iar textele lor vă vor face să vă simţiţi mai bine. Citiţi pentru plăcere, pentru a fi egoişti, pentru a vă gândi doar la voi, aşa veţi vedea cât de frumoşi sunteţi. 

Alexandru LEBEDEV, ambasador al proiectului „In Focus Advocacy”