miercuri, 26 octombrie 2016

În cabinetul psihologului

Mila ȘEREMET,
Șef serviciu, Filiala „Transilvania”


Adolescența este vârsta unei explozii de energie, puternice retrăiri, frustrări... Tinerii au nevoie de cineva care să le asculte păsul, să-și mărturisească unele gânduri sau sentimente intime. Fiecare se cunoaște într-un fel, ceilalți ne văd din punctul lor de vedere. Ne destăinuim unui prieten, iubit, dar oare putem fi siguri că într-o zi nu vom fi trădați? O altă variantă de confesiune devenită foarte actuală sunt rețelele de socializare. Dar pe cât de binevenite sunt rămâne de văzut. Fiecare se dă cu părerea, nu poți conta pe sfaturile unor străini. Profesorul, preotul, părinții dar mai cu seamă psihologul oferă tânărului infinite posibilități de autocunoaștere și totodată de depășire a tuturor problemelor de natură psihologică.
Subiectul trainingului din data de 25 octombrie 2016 a fost: „Confesiunea anonimă” din cadrul serviciului „Tineri, rebeli, ambițioși” desfășurat în cabinetul psihologului improvizat, la Biblioteca „Transilvania”. Participanți activi elevii clasei a IX-a a Liceului Teoretic „Petru Zadnipru” ghidați de profesoara de limbă și literatură română dna Violeta Moraru. Invitatul nostru special dna Dorina Brânză, psiholog la Centrul Psiho-Socio-Pedagogic. Cunoștința a avut loc prin intermediul unui un ghem de lână spunând celorlalți ceea ce nu știe nimeni despre mine de ex., Mă numesc Livia și vreau să scriu o carte... A fost o mini confesiune. Am tălmăcit noțiunea de confesiune care are mai multe înțelesuri, începând cu cea de apartenență religioasă, cult, spovedanie /mărturisirea păcatelor, sentimentelor, problemelor. Sau făcut trimiteri la „Romanul adolescentului miop” a lui Mircea Eliade, despre trăirile adolescentului ce se privește în oglindă. Ajungând treptat la întrebări cheie caracteristice adolescenței: Cine sunt eu? (asumarea noilor roluri sociale și sexuale), Sunt o persoană normală? (în ce măsură mă încadrez într-un anumit grup social pe care eu îl consider „normal”, Sunt o persoană competentă? (sunt oare eu competent și capabil să realizez ceva valoros pentru părinții mei, de cei cu aceeași vârstă cu mine), Sunt iubit? Sunt demn de a fi iubit? (ar putea cineva să mă iubească în afară de propriii părinți.)
Pentru a ne dezmorți un pic participanții au fost împărțiți în două echipe, prima poza ceilalți desenau o parte din corpul celui care stă în față. Apoi ne-am schimbat cu locurile. Portretele au fost tălmăcite de dna psiholog Dorina Brânză. Am realizat în glumă și în serios cum suntem percepuţi de ceilalţi. Surpriza psihologului au fost un set de cartonașe multicolore. Fiecare doritor, dar doritori eram noi toți, am scos câte un cartonaș pe care era un mesaj ce ne caracteriza.
Feedbackul a decurs în modul următor: participanții au scris pe petale printr-un cuvânt cum sau simțit sau ce au luat în timpul acestui trainer. Petalele multicolore erau pline de energie, curaj, zâmbete, optimism, libertate, creativitate, idei, încredere, informație, imaginație, cunoștințe, răspunsuri la unele întrebări și organizare.
În final am apelat la înțelepciunea chineză care ne spune:

„Dacă ți se pare că poteca vieții tale urmează o cale prea întortocheată și că foarte rar se deschid flori pe marginea ei, gândește-te că sufletul tău deschis poate umple cu flori poteca vieții altora”.