luni, 24 octombrie 2016

O persoană bine informată ajunge la culmile succesului

Din experienţa Dumneavoastră, consideraţi că dragostea faţă de lectură este direct proporţională cu succesul? (Argumentați răspunsul.)
            – Da, pot să afirm cu certitudine că doar atunci cînd ești o persoană bine informată poți ajunge la culmile succesului. Nu în zadar se spune: „Un om informat este un om înarmat.” Cartea, și nu doar, îți deschide noi orizonturi, îți deschide calea spre un viitor mai bun.
            – Având o carieră de succes, care în opinia Dumneavoastră este cartea ce v-a marcat cel mai mult în viaţă?
            – Fiecare carte m-a marcat în felul ei. Îmi plac, ador cărțile în care rolul principal îl joacă o femeie puternică, stăpână pe sine. Astfel, încerc să mă asociez cu ea sau chiar să compar faptele mele cu ale ei. La nebunie mi-a plăcut Tema pentru acasă de Nicolae Dabija, care mi-a răscolit sufletul în profunzime.
            – În contextul schimbărilor care are loc în societate, cât de important este rolul bibliotecii în comunitate şi care ar fi acesta?
            – Rolul bibliotecii într-o comunitate este vital, aș spune. Biblioteca este principala instituţie ce oferă servicii de informare, dar şi de documentare, contribuind astfel la dezvoltarea personală a utilizatorilor. Acest fapt asigură accesul cititorilor într-o lume a cunoașterii, dar și a autocunoașterii.  
            – Sunteţi de acord cu afirmaţia: cărţile electronice le vor înlocui pe cele tradiţionale? (Argumentați răspunsul.)
            – Probabil că peste ani cărțile electronice își vor face loc nu doar în bibliotecile personale, dar și în cele comunitare. Însă, o carte ținută în mînă va rămîne ca un talisman al omului cult, inteligent și înțelept. Iar înțeleptul nu va permite niciodată ca acest talisman, pur și simplu, să dispară. 
            – Ce servicii bazate pe tehnologiile noi aţi dori să fie implementate în biblioteci?
            – La acest capitol aș putea scrie multe: cum bibliotecile în ziua de astăzi sînt în continuă dezvoltare, cum un serviciu interesant din punctul meu de vedere ar fi „Chat cu...” sau „Video-chat cu...” (cu o anumită persoană din diverse domenii aflate peste hotarele republicii). Un alt serviciu ar fi informarea celor mai activi cititori pe e-mail despre cele mai noi cărți apărute în bibliotecă, cu o mică prezentare... De ce nu?   
            – Vă amintiţi vreo istorie, experienţă deosebită legată de bibliotecă?
            – Cînd eram elevă mă duceam la biblioteca școlii de două ori pe zi: dimineața și după ore. Dimineața îmi luam o carte, timp de jumate de zi, cît durau orele, o citeam și după ore mă duceam iarăși la bibliotecă să o schimb. De fiecare dată bibliotecara mă alunga acasă, invocînd că o mint că am citit cartea. De multe ori eram obligată să povestesc conținutul cărții ca să se încreadă că într-adevăr am citit-o. 
            – Cum vedeţi viitorul bibliotecilor peste 100 de ani?
            – Cel mai mare şi cel mai principal centru de multiculturalizare.
            – Vă rugăm să veniți cu un mesaj ce ar putea să motiveze generaţia tânără să citească?
            – Răsfoiește sufletul și îți vei vedea trecutul, răsfoiește o carte și îți vei prezice viitorul. Citește, doar așa vei fi înțeles și-i vei înțelege și pe alții. Fii inteligent! 


Natalia JUNGHIETU (CHIOSA), ambasador, Proiectul „În obiectiv advocacy”