Cristina
SCLIFOS, bibliotecar, Filiala ,,Transilvania”
Grație dorinței de cunoştinţe și informare, recent la Filiala ,,Transilvania” s-a desfășurat lecția publică cu tematica ,,Chișinău – edificii de legendă”, unde copiii dornici de inovare, de lărgire a propriului orizont, de orientare spre trecut, legendă și farmec național s-au manifestat din plin în cadrul activității noastre care a început cu bun augur. Fiindcă oraşul Chişinău are o istorie plină de zbucium. Cu perioade de urcuş, dar şi cu altele, de declin, care au marcat evenimente, oameni și în cea mai mare măsură a lăsat niște edificii ce au un trecut, au o istorie, au trăsături specifice ce au ,,încolțit” peste secole și au răsărit și în orașul actual.
Discuția noastră a început printr-o
sarcină în care copiii s-au dat cu părerea despre orașul natal, au demonstrat
în practică ceea ce deja au învățat la școală din domeniul cultural, geografic,
politic și le-au prezentat în prima coloană a
tabelului (Știu / Cunosc - Am învățat), iar fiecare idee a fost ascultată,
acceptată și comentată. Astfel, am început a descoperi Chişinăul prin prisma
tematicii noastre și anume elevii au semnalat că lexemul ,,legendă” înseamnă ,,povestire în proză sau în versuri care
conține elemente fantastice sau miraculoase, prin care se explică geneza unui
lucru, a unei ființe etc., caracterul aparte al unui eveniment (istoric), al
unui erou (mitic) sau al unui fenomen”, altfel zis legenda este o povestire
prin care se explică geneza unui lucru.
Copiii pe parcursul lecției nu
doar au ascultat și au vizualizat, dar au și lucrat în grupe pe sectoare
administrative (Botanica,Centru, Ciocana, Buiucani, Râșcani) ceea ce le-a
permis să se familiarizeze cu legenda/istoria constituirii edificiilor pe
teritoriul Chișinăului ca: Arcul de
Triumf, Turnul de Apă, Biserica veche de lemn, Circul de Stat, Teatrul Municipal
de Păpuși „Guguță”.
Legenda a fost redată pe coli A3
de către elevi în propria lor manieră, de exemplu Turnul de Apă a fost reprezentat printr-un arbore, elevii
asemănându-l astfel deoarece era pe timpuri cel mai înalt edificiu din
Chișinău, iar informația despre legenda Circului
de Stat a fost reprezentată printr-un soare zâmbăreț, în pofida faptului că
unele edificii au rămas doar ruină sau au fost părăsite, dar acestea ne
reprezintă trecutul gloros, istoria și neamul. Copiilor le-a fost mai ușor să
asimileze informația istorică/biografică și plină de farmec a instituțiilor din
orașul de piatră albă.Spre final de
dicuție elevii au completat și a doua
rubrică a tabelului (Știu / Cunosc - Am
învățat) cu ceea ce astăzi au învățat.
Chişinăul - e şi vechi şi nou. E şi
trist şi vesel. E istorie și farmec, e
legenda vie ce pulsează între trecut și viitor. Iată de ce la finele lecției a
fost binevenită Boxa de idei și sugestii în care elevii, viitorul de mâine au propus
idei și sugestii pentru a ține viu frumosul în Chișinău, pentru a fi protejate
edificiile vechi, care poartă în pereții săi o istorie- crâmpeie din viața
noastră și a strămoșilor.