joi, 18 mai 2017

„Politețea de zi cu zi” – un serviciu de succes

Tatiana DONȚU,
șef oficiu, Filiala „Transilvania”

           
 Curtoazia, politeţea sau bunele maniere înseamnă o caldă şi profundă consideraţie pentru ceilalţi. Manierele reprezintă cartea de vizită a fiecărui individ în societate. Îi judecăm pe cei din jurul nostru prin prisma gesturilor acestora în diferite situații: la masă, pe stradă, la teatru, acasă. Fiecărei cicumstanțe îi corespunde un set de reguli. Toate acestea au în comun diplomația și tactul. Nu trebuie să fie aglomerat copilul cu tot felul de conduite complicate, dar ar fi bine să i se explice, încă de mic, bazele comportamentului manierat în societate.

          Această educație începe încă din primii ani de viață și continuă pe parcursul întregii vieți.
       O vorbă din bătrâni spune că: dacă nu ai cei sapte ani de acasă”, nu-i mai poți recupera chiar dacă te străduiești. Ce reprezintă de fapt acești șapte ani, care sunt primele reguli de comportament și când trebuie ele aplicate în educația copilului? Într-o societate în continuuă schimbare, în care respectul pentru cel de lângă tine nu mai este un lucru primordial, unde scara de valori s-a inversat, devine foarte important să ne creștem copiii educându-i în spiritul bunei-cuvințe și al politeții.
          În sprijinul acestui demers am înființat Serviciul „Politețea de zi cu zi”, care s-a desfășurat cu succes la Biblioteca „Transilvania” în cadrul căruia s-au desfășurat activități, mai bine spus am învățat să fim civilizați, practicând metode nonformale, jocuri cu subiect din viața cotidiană.

Știm să ne comportăm în societate?
       Iată o întrebare definitorie asupra caracterului nostru. A fi un gentleman înseamnă să ne comportăm cuviincios cu cei din jurul nostru, indiferent de vârstă și condiție socială, să fim politicoși și agreabili, să fim capabili să ne stăpânim emoțiile și impulsurile, să dăm dovadă de încredere și onoare, să fim concilianți, să știm să aplanăm conflictele și să le evităm, să fim decenți, să ne respectăm pe noi înține, cât și pe cei din jurul nostru, să fim tolerabili cu cei din mediul nostru social, să ne stabilim propriile noastre principii morale, pe care să le respectăm cu strictețe, să avem o ținută și un limbaj impecabil, să avem în vedere lucrurile cu adevarat esențiale, să deținem simțul responsabilității, să fim diplomați, să știm să acționăm în orice situație. Despre toate acestea și încă multe altele am aflat la Serviciul „Politețea de zi cu zi”, care a cuprins activităţi interactive de însuşire a bunelor maniere, care să-i ajute ulterior să facă faţă cu umor, inteligenţă şi respect interacţiunilor sociale. 
            La, 18 mai, 2017, la Biblioteca „Transilvania”, s-a desfășurat activitatea de final a Serviciului „Politețea de zi cu zi”, participanții căruia au fost elevii cl. a III-a „E” de la școala primară nr. 83, „Gr. Vieru”, împreună cu profesoarea Ala Muntean.
            La activitățile Serviciului care s-a derulat din septembrie 2016 până în mai 2017, copiii au dobândit noi cunoștințe și deprinderi în ceea ce privește conduita, buna cuviință și politețea. Activitățile au fost structurate în mai multe tematici. „Salutul – semn al bunelor maniere”, „Cum ne comportăm în transportul public”, „Cum oferim daruri”.
            Ediția a II-a s-a bucurat de un real succes, fiiind utilă pentru toți copiii participanți, indiferent dacă aceștia au sau nu probleme de comportament în societate sau în familie și că, după absolvirea” acestei școli, copiii vor aplica cu plăcere regulile bunelor maniere în orice situație s-ar afla și vor fi mai atenți la sfaturile pe care părinții, dascălii și bibliotecarii le vor transmite. Am învățat sa folosim cuvintele magice si multe alte lucruri. În viața copilului nimic nu este neînsemnat, el este un observator atent, are spirit imitativ inegalabil, de aceea este foarte important ca și adultul să aibă un comportament civilizat. În cadrul jocurilor frecvent el joacă rolul adultului, aplicând norme de comportament civilizat și manierat. Și se joacă de-a ce va deveni. Noi i-am ajutat să înteleagă.
            Copiii au dramatizat și au fost puși în roluri, care să aplice sau sa nu aplice regula de comportament într-o situație dată, să joace rolul copilului sau rolul adultului .    Astfel ei au experimentat cum se simt fiecare dintre ei, când se respectă o regulă de comportament civilizat sau când nu se aplică.
            Sperăm că acest Serviciu a fost primit cu interes atât din partea copiilor cât şi a părinţilor, având în vedere faptul că ne propunem să completăm educaţia pe care cei mici o primesc în mediul familial, şcolar și la bibliotecă.