vineri, 27 aprilie 2018

Comunicarea - sursă pentru creativitate


Cum apare creativitatea? Prin comunicare. O idee generează altă idee, o propunere rezolvă o problemă, o soluție produce efecte de durată. Despre comunicare s-a scris mult. Să abordăm comunicarea salariaților în mediul intern și extern.

I.        Mulți angajați consideră că pauzele și ieșirea din zona de confort este binevenită. Alții cred că  este o rutină și duce la întreruperea muncii obișnuite. Ieșind din birou salariatul se întâlnește cu alți colegi, ei vorbesc și/sau discută noutăți sau probleme profesionale, consolidând la rândul său coeziunea și sentimentul de echipă. „Pălăvrăgeala” în pauze are conotație dublă: oamenii se odihnesc  - oamenii comunică. Salariații devin mai sociabili și mai creativi. Atunci când Steve Jobs planifica un nou sediu Pixar, el a insistat ca zona de toaletă să fie mai separată  pentru a „forța” angajații să treacă o distanță suplimentară. Ideea era că oamenii se vor întâlni pe drum și, ca impact ar putea să vină cu ceva nou. Contiguitatea echipelor generează încredere, stimulează schimbul de informații utile, încurajează creșterea soluțiilor noi și creative. Rezultatele individuale și colective sunt în creștere, iar schimbul de opinii și idei duc la inovații și proiecte.

II.                   La interviul de selecție să presupunem că vin două persoane: X și Y. X are o experiență relevantă, contacte și relații. Y este un lucrător competent, cu cunoștințe profunde, cu abilități bine dezvoltate, dar fără parteneriate. Pe cine îl alegem? La prima vedere, soluția este evidentă. Cercetările au explicat de ce oamenii ca X găsesc rezolvarea problemelor mai ușor: datorită conexiunii cu diferite grupuri de oameni primește informații de la reprezentanții diferitelor comunități profesionale și le compilează în mod creativ. Desigur, o astfel de cooperare este reciproc avantajoasă. Dar, în orice moment această persoană poate părăsi echipa pentru o motivație mai mare. Y este o persoană muncitoare, devotată cauzei, modestă în utilizarea relațiilor. Apare o dilemă: pe cine selectăm? Acum două mii de ani, poetul grec Ancient Arschiloch scria: „Vulpea știe foarte mult, ariciul este unul, dar important". Mai târziu, această declarație l-a inspirat pe Isaiah Berlin să scrie eseul „Ariciul și vulpea". Ce este mai bine să alegi un arici modest sau o vulpe inteligentă și atractivă?

Tatiana Coșeri