Cercetătorii au stabilit o legătură între abilitățile creative și emoțiile negative. Creativitatea este asociată cu o gamă largă de
trăsături de caracter negative, despre care rareori vorbim. Pentru a
crea nu este neapărat nevoie să fii într-o
stare depresivă. Cu toate acestea, din păcate, predomină un stereotip comun că
artiștii sunt predispuși la schimbări de melancolie și dispoziții, având un
grad mai înalt de creativitate. După cum Nietzsche a remarcat odată: „Doar unul
care adăpostește haos în sine este capabil să dea naștere unei vedete de
dans." O altă părere, oamenii echilibrați emoțional și mulțumiți de viață mai
puțin simt nevoia de creativitate. În cele din urmă, de ce să schimbați ceva,
dacă totul ți se potrivește?
De asemenea, recent, s-a constatat o legătură între
creativitate și tendința de a minți. Probabil că motivul pentru acest lucru
constă în faptul că înșelăciunea îi ajută pe oameni să denatureze creativ
realitatea. Acest lucru, desigur, nu înseamnă deloc că toți oamenii creativi nu
au un caracter etic. Ideea este mai degrabă că nu tolerează plictiseala și
viața obișnuită, iar imaginația lor vie le oferă mijloace intelectuale mai
sofisticate care le permit să se înșele pe ei înșiși și pe alții. Oamenii de
afaceri remarcabili pot folosi aceste abilități pentru ai convinge pe ceilalți
în corectitudinea ideilor lor. Să ne amintim de fraza celebră a lui Steve Jobs – „domeniul
distorsionării realității”. Poate că talentul antreprenorial necesită un anumit
dar special pentru a vedea ce nu este și pentru moment nu există în realitatea
actuală, transformând ideea într-un concept atractiv, iar în viitor - în
produse și servicii pentru alții.
Cercetătorii au descoperit că persoanele creative
sunt, de asemenea, predispuse la narcisism, iar această calitate, destul de
ciudat, îi ajută să obțină un succes creativ semnificativ. Persoanele date se
concentrează în cea mai mare parte pe ei înșiși și, bineînțeles, acordă mai
multă atenție asaltului de idei. Studiile mai confirmă că în cazurile în care persoanele nominalizate nu au
un mare potențial creativ, reușesc încă să-i convingă pe alții ca pe ideile lor.
Astfel, apare efectul unei „profeții care se îndeplinește de sine" - o
situație în care o încredere puternică în propria putere împinge alți oameni să
creadă în ele în cele din urmă.
Caracteristicile
atractive ale persoanelor creative sunt oportunități, dar la rândul său creează
și probleme pentru proprietarii lor. De exemplu, nonconformismul - un atribut
indispensabil al creativității. Pe de o parte îi glorificăm, iar pe de altă parte
dorim să devină ca toți ceilalți. Astfel, indivizii cu adevărat creativi sunt
adesea percepuți de societate ca o amenințare.
Cele mențiopnate sunt o altă fațetă a creativității cu care ne întâlnim în mediul profesional, dar despre care vorbim mai puțin. Trebuie să acceptăm și să tolerăm dacă creativitatea este percepută ca eficiență instituțională, ca inspirație pentru schimbare și îmbunătățire continuă.
Să vedem totuși care sunt ingredientele unei instituții creative.
Să vedem totuși care sunt ingredientele unei instituții creative.
- Creativitatea înseamnă de la o simplă servire a micului dejun și până la proiecte majore cu decizii de management non-standard, dar eficiente de a le pune în aplicare.
- Salariații trebuie să înțeleagă că gândirea creativă nu este prerogativa aleșilor, ci o abilitate care poate și trebuie dezvoltată, devenind o cultură instituțională. Este important și util să conectăm într-o echipă „creatorii” cu „practicii”. La un moment dat creativitatea va începe cu siguranță să se reconstruiască și va deveni molipsitoare. Oamenii cu cât dau mai multe întrebări, comunică, cu atât apar mai multe soluții și alternative. Astfel, discuțiile sunt un declanșator al trecerii la gândirea creativă.
- Ideile se laudă chiar dacă sunt inadecvate. Persoana singură va înțelege în procesul de aplicare imperfecțiunea ideii, abandonând-o și lansând alta. Motivația și aprecierile sunt un catalizator al dezvoltării și schimbării. Gândirea creativă necesită libertate și timp pentru a construi ipoteze, a căuta alternative și a pune întrebări.
La nivel personal, creativitatea este asociată cu o
gamă largă de emoții pozitive, cum ar fi implicarea dedicată și o atitudine
pozitivă. La nivel colectiv, comportamentul grupurilor și sinergia
interpersonală transformă creativitatea într-o inovație. Iar la nivelul societății în ansamblu, gândirea creatoare seamănă semințele
progresului și schimbării. Fără ea, vom trăi încă în epoca de piatră ..
Tatiana Coșeri