Tatiana Coșeri, director adjunct,
Biblioteca Municipală „B.P. Hasdeu”
Biblioteca
Județeană „Octavian Goga” Cluj reușește cu succes să promoveze cultura lecturii
între generații, dezvoltând educația deschisă și integrarea emoțională,
socială, culturală. Pentru comunitatea clujeană biblioteca își are atuurile
sale: ascultă utilizatorul și reacționează la problemele lui, anticipează
schimbările, livrează idei și cunoștințe.
Experiențele pline
cu tâlc ale Bibliotecii Județene „Octavian Goga” Cluj sunt provocatoare atât
pentru bibliotecile din România, cât și pentru cele din Republica Moldova. Formarea
culturii lecturii și a abilităților de a citi printr-un model inovator este evidentă
pentru bibliotecă, demonstrând în așa mod preocuparea pentru identificarea
soluțiilor la cele mai stringente probleme cu care se confruntă societatea.
Analfabetismul
funcțional în societatea contemporană își are tot mai multe amprente. Paradoxal
ca în secolul dezvoltării tehnologiilor informaționale și a accesului la
informații subiectul dat să fie atât de discutat. O persoană poate fi clasată
în categoria analfabetă dacă are dificultatea de a înțelege cele citite (carte,
etichetele produselor, instrucțiuni de utilizare a bunurilor / serviciilor),
incapacitatea de a-și formula un punct de vedere cu privire la cele citite,
greutatea de a aplica cunoștințele, informațiile obținute în viața reală
(completarea precară a unui formular, înțelegerea semnelor rutiere sau a
indicatoarelor, reproducerea cognitivă a știrilor, abilități de scriere și
citire semnificativ mai scăzute decât cele așteptate). Printre factorii care predispun
apariția fenomenului putem remarca diverse contexte:
·
la nivel individual
(limbaj slab dezvoltat, rezolvarea lentă a problemelor, orientarea dificilă în
spațiu, memorie neconstructivă);
·
la nivel educațional
(strategii de învățare precare, metodologia de învățare axată pe memorare,
lipsa educației instituționalizate axate pe copil / elev);
·
la nivel
socioeconomic (situația economică scăzută);
·
la nivel
sociocultural (grupuri etnice, diminuarea sistemului de valori, violența în
familie, conflicte).
Impactul
acestor factori sunt semnificative: absența motivației de a se dezvolta, stima
de sine scăzută; discriminare, integrare socială dificilă, comportament
antisocial; sărăcie, șomaj.
Proiectele
„Vreau să-mi citești” și „Literația pentru familie funcționează” sunt axate pe
lectură intergenațională, pe transferul conținutului textului în mintea cititorului,
pe interacțiune între text și cititor, pe interacțiune între copil și părinte. Scopul
inițiativelor este dezvoltarea cunoașterii, creșterea motivației de lectură, sporirea
comprehensiunii și formarea de competențe. Proiectele sunt un ecou al
problemelor din societate privind analfabetismul, orbirea cognitivă (modele de
gândire dogmatică fără analize și sinteze, o receptare pasivă) și limbajului de
hârtie (redarea, povestirea celor citite fără a înțelege esența, fără reflecție).
Biblioteca a acționat ca un actor responsabil,
conștientizând și afirmând rolul său în educația pe parcursul vieții. Inerent
și implicit a consultat și a aplicat recomandările IFLA pentru programe de
literație susținute de biblioteci - Guidelines
for Library-Based Literacy Programs (https://www.ifla.org/publications/guidelines-for-library-based-literacy-programs?og=74).
Documentul cuprinde recomandări cu privire la beneficiarii programelor de literatie,
la pregătirea, planificarea, promovarea și evaluarea unor astfel de programe,
sugestii referitor și la partenerii bibliotecii.
Astfel, în parteneriat cu Asociaţia Learn&Vision Cluj-Napoca Biblioteca
Județeană „Octavian Goga” Cluj implementează proiectul „Literația pentru familie
funcționează”. Este un proiect Erasmus+ de educație a adulților în care sunt
implicate instituții din Bulgaria, Macedonia, Portugalia și Slovenia. Partenerii
își propun să realizeze următoarele activități și produse:
·
analiza practicilor și preocupărilor de literație în cele cinci țări;
· elaborarea profilului ocupațional al facilitatorului de programe de
literație pentru familie în corespundere cu standardele ocupaționale;
·
elaborarea materialelor de
învățare.
Literația schimbă
paradigma de educație prin lectura textului, înțelegerea mesajului, realizarea
de conexiuni, formularea și exprimarea opiniilor prin perspectiva celor
interesați – familie, copii, școală, societate care sunt deschiși la comunicare,
doresc să devină competitivi și membri activi ai comunității.
Biblioteca
Județeană „Octavian Goga” Cluj a reușit cu succes să realizeze prima etapă a
proiectului. Experiențele au fost diseminate în cadrul Conferinței „Facilitarea
programelor de literație pentru familie – un demers calitativ”, care a avut loc
în data de 7 iunie 2018. Participanților de la conferință au fost prezentate:
·
scopul și impactul proiectului
„Literația pentru familie funcționează” („Family literacy works!”);
·
exemple de bune
practici privind literația pentru familie, definirea conceptului și scurt
istoric;
· analiza comparativă a
practicilor similare în Bulgaria, Macedonia, Portugalia, România și Slovenia;
·
profilul ocupațional
a facilitatorului de programe de literație pentru familie.
Informațiile
obținute au fost completate în cadrul cafenelei culturale cu tema „Importanța
programelor de literație pentru familie în prevenirea abandonului școlar”.
Bibliotecarii au identificat grupurile-țintă, obiectivele, activitățile programului
de literație și competențele necesare pentru facilitatori. În cadrul
prezentărilor prin discuții și schimb de opinii s-au conturat spiritul de agilitate,
pasiunea și experiențe inspirate ale bibliotecarilor. Practicile bune ale Bibliotecii Municipale „B.P. Hasdeu” au fost promovate la conferință de Ludmila Capița (Filiala
„Transilvania”), Mila Șeremet (Filiala „Transilvania”), Stela Moraru (Secția
„Memoria Chișinăului”) și Tatiana Coșeri (director adjunct).
Dialogul profesional a argumentat că bibliotecile sunt un serviciu
public axat pe educația pe parcursul vieții, dezvoltă abilități și competențe.
Cu siguranță ideile obținute se vor materializa în servicii
intergeneraționale.