sâmbătă, 8 decembrie 2018

Biblioteca - arsenal


Zinaida Slutu, bibliotecar,
grad de calificare ,unu, 
Instituția Publică Liceul Teoretic „Spiru Haret”

Am dat recent peste un citat de Zig Ziglar care spunea: „Succesul este utilizarea la maximum a capacităților pe care le avem”. Aceasta este definiția pe care aș da-o și eu succesului, deoarece consider că fiecare individ are un anumit potențial, însă doar unii sunt capabili să-l valorifice cu adevărat. Aceștia au descoperit, cu efort calculat și cu tenacitate, calea spre succes, iar unul din factorii importanți care m-a ghidat a fost o anumită motivație.
După participarea la diverse conferințe, seminare, cursuri, training-uri și evenimente culturale, am dorit să mă afirm și să ofer, la rândul meu, posibilitatea altor colegi, bibliotecari școlari, să beneficieze de aceleași oportunități care mi-au fost oferite mie. Dorința mi-a apărut după ce am realizat că eram în postura celei care primea și, în opinia mea, acest lucru nu putea continua la nesfârșit, astfel că am decis că e rândul meu să fiu ofertantă. Gânduri de natură să mă prezinte din perspectiva unui bibliotecar cu experiență considerabilă în promovarea culturii cititului au reprezentat baza motivației mele de a ieși în fața colegilor de breaslă, la diverse seminare municipale și republicane, cu următoarele comunicări:
·   Ghidul IFLA pentru bibliotecile școlare – suport de orientare și integrare în mediul informațional;
·         Integrarea bibliotecii în comunitatea şcolară;
·         Istorii de succes – Asociația Bibliotecarilor din Republica Moldova;
·         Alexandru Plămădeală – cel mai important  sculptor  basarabean din sec. XX;
·         Returnarea manualelor, recuperarea pierdelor.
Nu e o surpriză că pe lângă motivație am avut parte de foarte multă susținere și ghidare în obținerea succesului. Acest ajutor a venit de la administrația IPLT „Spiru Haret”, de la cadre didactice și bibliotecari colegi, însă persoanele care au avut cel mai mare impact în obținerea atât a succeselor mari, cât și a celor mai mici au fost elevii. Ei au fost și sunt cei care m-au însuflețit în diferite moduri și pe care i-am susținut în inițiativele lor. Elevii m-au convins că putem să facem împreună ceva nemaipomenit și cu adevărat interesant și util. I-am  încurajat mereu să fie activi, atenți la cerințele vremii. I-am convins că pot excela mai lesne în varii domenii de viață, dacă în anii de școală își fac obișnuință riguroasă să meargă zilnic la bibliotecă, în sala de lectură. Consider că ei m-au ajutat să-mi identific oportunitățile, să-mi aprofundez posibilitățile și să obțin beneficii din aceste implicări. Împreună cu voluntarii și cei mai activi cititori ai bibliotecii, am organizat următoarele activități, în cadrul școlii.
Evenimentul „BLIND DATE WITH A BOOK”. Scopul acestui proiect este de a promova lectura și mersul la bibliotecă în rândul tinerilor, în special printre elevii claselor a V-VIII-a. Am învelit cărțile, scriind pe ambalaj doar cuvintele-cheie referitoare la conținutul lor. Astfel am încurajat lectura fără a judeca o carte după copertă. La prima ediție a  evenimentului  „BLIND DATE WITH A BOOK” circa 102 cărți au fost împrumutate de elevii liceului doar la una din cele două recreații mari. Acesta a fost un succes răsunător, ceea ce ne-a încurajat să organizăm a doua ediție, după trei zile de proiect, am înregistrat o rată de succes de 75% în rândul elevilor din clasele a V-VIII-a și de 26% în rândul elevilor din clasa finală de gimnaziu și din cele de liceu. Iată ce au spus copiii despre eveniment:
„Proiectul „BLIND DATE WITH A BOOK” mi-a oferit șansa de a descoperi niște opere spectaculoase pe baza unor criterii ce-mi sunt caracteristice, mă definesc, mă reprezintă – cu toată lumea mea interioară, cu experiența de cunoaștere și cu viziunea asupra vieții. Nici nu conștientizasem în profunzime, până atunci, ce de-a romane, nuvele, texte fascinante se ascund pe rafturile bibliotecii școlare, așteptând să fie citite, înțelese și apreciate de fiecare copil...”  (Vulpe Iulia, clasa a XII-a)
„Evenimentul mi s-a părut o oportunitate minunată și neobișnuită de a atrage atenția elevilor pentru lectură. Nu am mai văzut niciodată biblioteca școlii atât de plină de elevi curioși și dornici (în sfârșit) să citească. Cuvintele-cheie au fost foarte folositoare pentru găsirea cărții pe placul cititorului. Faptul că nimeni nu știa ce carte se ascunde sub pachet creștea interesul tuturor, transformându-se într-un virus care s-a împrăștiat din clasă în clasă. Aceasta a adus oportunitatea de a aprecia o carte nu după copertă, ci după povestea ei. Căci de obicei, copiii împrumută cărți care par moderne, care au o copertă frumoasă și care le atrag atenția. Iar acest eveniment i-a învățat cât de interesantă și misterioasă poate fi o carte, chiar și cu o copertă modestă, banală.” (Corcinschi Cătălina, clasa a X-a)
„Susțin absolut repetarea acestei activități și sper că se vor mai organiza proiecte asemănătoare. Febrilitatea situației de a alege altfel și a dezveli abia în final cărțile mi-a influențat mulți cunoscuți, dar și pe mine însămi, în cadrul „BLIND DATE WITH A BOOK”. E interesant să afli ce cărți le-au căzut prietenilor. Un lucru care m-a bucurat e includerea în circuit a cărților celebre, bestselleruri pe care am dorit demult să le citesc. S-a ivit acum ocazia s-o fac. Consider că ideea de a alege o carte fără a te baza pe informația de pe copertă e un mod de a nu-ți crea prejudecăți și așteptări fals. Cuvintele-cheie de pe ambalaj creează o imagine încețoșată a conținutului, însă au un rol accentuat de intrigă și atracție. Oricum, un astfel de rezumat e mai bun ca descrierile pompoase de la finalul operelor, folosite în scopuri comerciale” (Vornicov Diana, clasa a XI-a)
„Felicit clasele a IX-a și a X-a pentru organizare, inițiativă și dorința de a face ceva interesant, pentru valoroasa intenție de a atrage cititorii de toate vârstele spre bibliotecă. Posterul și anunțul m-au intrigat îndată, zicându-mi că neapărat la pauza mare trec pe la bibliotecă. Am ajuns mai târziu, din păcate, reușind să iau o carte mult prea matură pentru mine. Știu că lucrările au fost aranjate pe categorii, însă lumea ținea să ia o carte, oricare, pentru că acea învelitoare bucura ochiul. Am luat și eu o carte cu termenii-cheie: poezie post-modernistă. M-am pomenit cu Mircea Cărtărescu. Neapărat vin peste câțiva ani să mai iau o dată cartea și să o înțeleg! Felicitări! Cu drag, Elena V., clasa a VI-a”.
Organizez la început de an școlar „Vizita la Biblioteca liceului”  pentru elevii claselor a V-a – familiarizarea cu drepturile şi obligațiunile cititorilor, conform regulamentului de funcționare bibliotecii. Printre activitățile organizate se numără: „Carți Liliput – Cărți Mamut”, „Cele mai Frumoase Biblioteci din Lume”, Ring Intelectual „Ce? Când? Unde?”, „Siguranța pe Internet” (filme, întrebări, cuvinte încrucișate, rebusuri), „Recordurile Lumii” și altele.
Participând cu elevii liceului în cadrul concursului „La izvoarele înțelepciunii”,  am reușit să obținem de șase ori locul II la etapa municipală și de trei ori locul II la etapa republicană.
În cadrul decadelor la disciplinele școlare, în preajma aniversărilor culturale şi a datelor remarcabile are loc popularizarea literaturii existente în biblioteca liceului prin intermediul prezentărilor de carte și al expozițiilor, prin promovarea revistelor bibliografice, prin selectări tematice şi convorbiri întru cunoașterea și valorificarea istoriei, a culturii Republicii Moldova, a personalităților țării noastre și a țărilor vecine.
Factorii care m-au ajutat să obțin succesul au fost: disciplina, optimismul și dorința de a afirma lucruri valoroase prin elevii liceului, cu concursul colegilor-pedagogi. În alt plan însă importantă a fost modelarea atitudinii față de mine însămi și față de propriile-mi capacități. După ce am trecut prin mai multe experiențe culturale de diferite anverguri, am realizat că mentalitatea noastră este unul dintre cei mai  importanți factori care ne determină sau nu reușita. Fiecare dintre noi se naște cu un potențial și abilități nelimitate într-o multitudine de domenii. Din nefericire, marea majoritate dezvoltă încă din copilărie, teama de eșec și de respingere ca urmare a unui criticism nonconstructiv. Acest lucru duce la crearea unei păreri negative despre propria persoană care este cel mai mare  obstacol în a obține succesul.
Trăim într-o epocă minunată. În niciun alt moment al istoriei nu au existat atât de multe posibilități. În ciuda acestui fapt, nu toți concetățenii noștri obțin succesul. Conceptul despre tine însuți determină șansele reușitelor tale. Preluând controlul asupra gândirii și scăpând de emoțiile negative, poți să-ți dai frâu liber propriilor capacități și să-ți transformi viața.
Deci este timpul să ieșim din zona noastră de confort și să acumulăm abilități precum disciplina, perseverența, gândirea optimistă și curajul, pentru a putea obține ceva demn de adevăratul nostru potențial.