Lidia CÎSSA,
bibliotecar, Filiala „Hristo Botev”
Cine nu şi-ar dori să fie mereu frumos, să iradieze de bucurie, să atragă privirile din jur, să
fie admirat? Dar ce însemnă să fii frumos cu adevărat îşi dă seama oricine?
Aceasta a şi fost tema discuției/dezbateri „Ce înseamnă să fii frumos?” care a avut loc în data de
13 februarie curent la Biblioteca „Hristo Botev” în cadrul Serviciului „Pasionaţi
de lectură” cu participarea copiilor de la Grădinița „Licurici”. E o temă
foarte actuală, deoarece pentru a crea o ţară şi societate prospere e nevoie de
oameni înțelepți şi frumoși. Copiilor le aparține viitorul, de aceea tema în cauză o consider
bună pentru a o pune în discuţie cu copiii, cu atât mai mult că şi copiii au
căzut de acord cu aceasta.
De obicei, judecăm
despre frumusețea unei persoane sau a unui
lucru mai întâi după aspectul exterior. Are importanță, desigur, şi acest
aspect, dar trebuie să privim mai profund. Am împărțit copiilor diverse
ilustrate cu flori, fructe, animale, păsări, veselă şi i-am rugat pe fiecare
să-şi aleagă una care îi place mai mult
şi să motiveze alegerea. Cum şi era de așteptat, copiii au remarcat aspectul
exterior al lucrurilor – frumos, colorat, apetisant. Ca să înțeleagă că nu doar
exteriorul contează, ce este frumusețea adevărată, am luat drept bază
povestirea lui Grigore Vieru „Cele mai frumoase flori” pe care am citit-o şi
discutat-o cu copiii. Se știe că cărțile
scriitorului Grigore Vieru educă cele mai
frumoase calități omenești, contribuind astfel la formarea unui om frumos lăuntric.
Albinuța l-a ajutat pe Mitru, personajul principal din povestirea menționată,
să găsească cele mai frumoase flori pentru mămica lui căreia trebuia să-i facă
cadou de ziua onomastică. După multă plimbare printre flori, albinuța a ales
cele mai frumoase flori, de fapt fiind cele mai puțin atrăgătoare, mărunte, dar
care au mai multă miere. „Frumuseţea nu se caută pe din afară. Pe dinăuntru.
Aici este multă miere”, - şi-a comentat
alegerea albinuța, ce și constituie mesajul povestirii pe care copiii l-au
recunoscut şi evidențiat. Astfel, Mitru, ajutat de albinuța, a adus mamei cel
mai frumos buchet de flori mirositoare şi pline cu miere, deci folositoare.
Mama a completat-o pe albinuță spunând că acestea cu adevărat sunt cele mai
frumoase flori, fiindcă Mitru s-a trudit pentru ele, aducându-le de departe,
din câmp. Munca îl face pe om mai frumos, au înțeles copiii acest lucru.
Ulterior, la rugămintea mea, copiii au explicat ce
înseamnă să fii frumos cu adevărat, numind cele mai frumoase calități umane: să
fii mereu curat, hainele, încălțămintea, părul să fie aranjate, să vorbești
frumos, să nu uiți nicicând de cuvintele „fermecate” care, ca prin minune,
schimbă totul în jur (copiii le-au numit în cor: poftim, scuzați, te rog,
mulțumesc, cuvintele de salut, de rămas bun, de culcare etc.), să te porți politicos, elegant, calități care
au fost scrise pe panou, repetate, ca să le țină minte fiecare tot timpul, şi
confirmate prin bilele colorate ridicate, la cererea mea, în sus. Copiii au
tras concluzia că nu e destul să arăți frumos, dar şi sufletul trebuie să fie
curat și frumos, să fie plin de credință
şi fapte bune, adică contează mai mult frumusețea interioară care e mai
importantă pentru sine şi cei din jur.
Poeții şi pictorii sunt mai sensibili la această frumusețe, prețuind-o în
primul rând pe ea – bunătate, smerenie, seninătate, sensibilitate, naturalețe,
îngăduință, milostenie, iertare, deci să aplecăm urechea spre ei.
Am finisat discuția
cu un concurs al desenelor intitulat „Cea mai frumoasă floare pentru mama”, cu atât mai mult că se apropie şi
sărbătoarea mămicilor – 8 martie. Cele mai reușite desene au fost evidențiate
şi comentate. Discuția/dezbatere pe tema în cauză a fost aprinsă, copiii au
depus mult efort şi energie, cred că am
reușit să creez o atmosferă de lumină şi frumusețe.