vineri, 5 aprilie 2019

Serviciul „Prietenul meu - Semaforul"


Doina Spătaru
Șef serviciu, Biblioteca „Ștefan cel Mare”

La începutul lunii aprilie, în cadrul Serviciului „Prietenul meu - Semaforul" de la Biblioteca „Ștefan cel Mare” preșcolarii de la Școala – Grădiniță „Pas cu Pas” au aflat de ce „luminile” semaforului sunt roșu, galben și verde și despre apariția primului semafor electric.

Rolul semaforului a fost dintotdeauna siguranța traficului, indiferent de ce fel este acesta: rutier, feroviar sau pentru pietoni. Dar nu mașinile au fost cele care au beneficiat pentru prima oară de un semafor, ci trenurile. Primul semafor din lume a funcționat în 1868, în Londra. Pe timp de zi, existau mici bariere acționate manual de o persoană angajată de căile ferate. Felul în care atenționa traficul liber avea aceeași semnificație pe care o are culoarea galbenă azi. Tot la Londra, noaptea, barierele acționate manual erau înlocuite cu niște felinare. Nu se știe din ce motive, dar pentru a semnala că traficul este liber, că trenul poate circula, s-a ales un borcan din sticlă verde, special decupat. De aici s-a născut și a rămas culoarea verde a semaforului. Culoarea roșie era atunci cunoscută ca o culoare care semnala alerta.

În anul 1914, în Statele Unite ale Americii a apărut primul semafor electric din lume. Cu toate acestea, dispozitivul nu era electric, ci lucra pe bază de gaz și semăna mai degrabă cu un semafor folosit de căile ferate decât cu unul tradițional. Cel mai mare semafor din lume se află în prezent în Londra. Acesta are forma unui copac și se află în zona Canary Wharf. Înălțimea construcției neobișnuite este de 8 metri, și este compusă din 75 de semafoare, care sunt controlate de un singur calculator.

La final, copiii au fost amuzați cu ghicitori despre semafor, semne de circulație, agenți de circulație, trecere de pietoni, intersecții, carosabil, trotuar, tricicletă, trotinetă, zebră, tramvai, sanie, căruță, pieton.