marți, 20 octombrie 2020

Combaterea traficului de ființe umane

                                                                                     Svetlana Rotaru, bibliotecar,  Filiala „Transilvania”

      Traficul de ființe umane este un fenomen care presupune încălcarea drepturilor omului și tinde să devină o provocare sau o problemă importantă la nivel internațional. Acest fenomen ia amploare in intreaga lume, nu doar in țara noastră. Traficul de fiinţe umane continuă să rămînă pentru Republica Moldova o problemă la ordinea de zi, în pofida unui şir de măsuri de contracarare a acestui fenomen, întreprinse la noi în ţară în ultimii ani. În Republica Moldova, traficul de ființe umane se consideră o încălcare a drepturilor omului și aceasta trebuie tratată corespunzător. Conform Legii nr. 241 din 20.10.2005 cu privire la prevenirea și combaterea traficului de ființe umane1, prin traficul de fiinţe umane se va înțelege recrutarea, transportarea, transferul, adăpostirea sau primirea de persoane, prin ameninţare cu forţa sau prin folosirea forţei ori a unor alte mijloace de constrângere, prin răpire, fraudă, înşelăciune, abuz de putere sau de situaţie de vulnerabilitate ori prin darea sau primirea de bani ori de beneficii de orice gen pentru a obţine consimţământul unei persoane care deţine controlul asupra unei alte persoane, în scopul exploatării acesteia. Lucrul şi experienţa OIM Moldova arată că majoritatea victimelor din Republica Moldova sunt femei şi fete traficate în scop de exploatare sexuală şi/sau prin muncă. Ofertele de lucru este momeala cea mai frecventă folosită de recrutori. Multe fete şi femei cred în faptul că vor lucra în calitate de asistenţi în magazin, menajeră sau în profesii similare, însă în schimb sunt forţate prin constrângere, violenţă şi ameninţări să lucreze în industria sexului.  Bărbaţii şi băieţii au fost şi ei traficaţi pentru cerşetorie forţată şi muncă forţată în domeniul construcţiilor, agricultură, şi sectorul serviciilor.  Copiii sunt de obicei traficaţi pentru exploatare sexuală, cerşetorie forţată, furt şi alte activităţi criminale.

Republica Moldova a creat un cadrul legal și instituţional2 de prevenire şi combatere, iar eforturile sunt coordonate de Comitetul National Antitrafic. Republica Moldova și-a asumat un șir de obligaţii cu privire la combaterea traficului de ființe umane, semnând și ratificând convenţii internaţionale şi regionale în acest sens, cum ar fi Protocolul privind prevenirea, reprimarea şi pedepsirea traficului de persoane, în special al femeilor şi copiilor, Convenţia Consiliului Europei privind lupta împotriva traficului de fiinţe umane și Convenţia Naţiunilor Unite împotriva criminalităţii transnaţionale organizate. Traficul de fiinţe umane constituie o încălcare a libertății și demnității individuale și este o formă gravă de infracțiune, care are consecinţe majore asupra vieţii şi sănătății ființei umane, continuând să reprezinte o ameninţare la securitatea şi dezvoltarea durabilă a societății contemporane, precum şi un pericol transnaţional. În contextul globalizării, tipurile şi formele de manifestare ale traficului de fiinţe umane devin tot mai complexe3. Printre principalele provocări cu care se confruntă actorii implicați în lupta împotriva traficului de fiinţe umane au fost identificate: date limitate de cercetare, fluxuri mixte de imigranți, nivelul insuficient de identificare a victimelor, frica de a colabora cu autoritățile, barierele culturale, cultura legală limitată, insuficienţa şi capacitatea redusă a cadrelor naționale. Totodată, făcând referire la profilul victimei traficului de ființe umane, conform rapoartelor instituțiilor de resort din Republica Moldova, dar și a cercetărilor realizate de ONG-urile din țară, femeile sărace din zonele rurale, fără profesie, constituie principalul grup de persoane  traficate din Moldova. Sărăcia, șomajul și lipsa de oferte pe piața muncii sunt motivele care îi fac pe tineri să plece peste hotare și să accepte ofertele dubioase ale traficanților. Violența în cadrul familiei este și ea adesea unul dintre factorii determinanți ai traficului de ființe umane. Republica Moldova rrămâne o țară de origine, într-o măsură mai mică – o ţară de tranzit. În ultimii ani au fost înregistrate cazuri în care Republica Moldova a fost şi ţară de destinaţie. Din perspectiva ţărilor de destinaţie pentru cetăţenii noştri, geografia acestora în ultimii ani este în continuă schimbare, rezumată la apariţia unor destinaţii noi şi dispariţia altora. Țările de destinaţie continuă să fie Federaţia Rusă, Turcia, Ucraina, regiunea Ciprul de Nord şi Emiratele Arabe Unite . Însă, se evidenţiază şi alte destinaţii noi precum Israel, Azerbaidjan, Austria, Norvegia, Elveția ș.a. De asemenea, s-au înregistrat cazuri în spaţiul Uniunii Europene, și anume: Germania, Cehia, Italia, România, Spania, Polonia, Franţa, Grecia. Totodată, menţionăm că, potrivit datelor statistice ale Ministerului Afacerilor Interne, în ultimii ani se înregistrează creşterea numărului de victime, exploatate în interiorul ţării şi în unitățile administrativ-teritoriale din partea stângă a Nistrului. Dacă analizăm situația și problemeler, atunci reese că, pe parcursul anilor de implementare a politicilor de prevenire şi combatere a traficului de fiinţe umane, instituţiile competente ale statului au acumulat experiență în domeniul de referinţă. Republica Moldova este parte la Convenţia Consiliului Europei privind lupta împotriva traficului de fiinţe umane, Convenţia ONU împotriva criminalităţii organizate transnaţionale şi a Protocolului adiţional privind prevenirea, reprimarea şi pedepsirea traficului de persoane, în special al femeilor şi copiilor. De asemenea, este parte la Convenţia Consiliului Europei privind asistența judiciară reciprocă în materie penală, Convenţia ONU cu privire la drepturile copilului, Convenţia Consiliului Europei pentru protecţia copiilor împotriva exploatării sexuale şi a abuzurilor sexuale etc. Prevederile actelor internaţionale au fost transpuse în cadrul legal naţional prin adoptarea de către Parlamentul Republicii Moldova în octombrie 2005 a Legii privind prevenirea şi combaterea traficului de fiinţe umane şi, anume, prin dezvoltarea şi aprobarea actelor normative de implementare. Codul penal al Republicii Moldova nr. 985-XV din 18 aprilie 2002 defineşte traficul de fiinţe umane drept infracțiune prin art. 165, intitulat „Traficul de ființe umane4”, și prin art. 206, intitulat „Traficul de copii”. În Codul penal al Republicii Moldova există, prevederi referitoare la infracțiunile conexe traficului de fiinţe umane, cum ar fi: utilizarea rezultatelor muncii sau serviciilor unei persoane care este victimă a traficului de fiinţe umane (art. 1651), sclavia şi condiţiile similare sclaviei (art. 167), munca forțată (art. 168), scoaterea ilegală a copilului din țară (art. 207), recurgerea la prostituţia practicată de un copil (art. 2082), proxenetismul (art. 220), publicitatea în scopul obținerii ilegale de organe, țesuturi și celule umane sau privind donarea ilicită a acestora (art. 2131), trafic de organe (art. 158), organizarea cerșetoriei (art. 302), organizarea migrației ilegale (art. 3621).  Pentru Republica Moldova perioada de tranziție din anii 90, a determinat o criză economică profundă, fapt care a plasat Moldova în topul celor mai sărace țări din Europa Centrală și de est, inclusiv din spațiul Comunității Statelor Independente.5 Astfel, ajungem să vorbim despre un sistem social degradat feminizarea sărăciei, a șomajului și a analfabetizmului, despre o situație dezavantajoasă a femeii pe piața muncii și inegalitatea veniturilor, factori care determină femeile să caute surse alternative de existență peste hotarele țării. Pentru populația rurală migrația este percepută drept o strategie de supravețuire. Deci, factorii principali care contribuie la favorizarea traficului de ființe umane sunt: amplasarea geografică. Moldova este țară de origine, de tranzit și de destinație, ceia ce favorizează dezvoltarea traficului. Influența negativă a sărăciei se manifestă prin: reducerea posibilității de a-și continua studiile; micșorarea numărului locurilor de muncă. Abuzul și disfuncționalitatea familială, lipsa de comunicare în familie și dezintegrarea socială.   

Așadar, principala cauză a plecării femeilor peste hotare în căutarea unei munci mai plătite decât acasă este sărăcia și lipsa unei perspective clare de asigurare a familiei și a unui trai decent. Alte motive sunt, lipsa de bani pentru a asigura studiile copiilor, dorința de a procura o locuință sau un mijloc de transport, care ar putea deveni o sursă de existență.6

       La 2 iunie 2016, în cadrul Centrului de asistență și protecție pentru victimele și potențialele victime ale traficului de fiinţe umane din muncipiul Chișinău a fost inaugurat un serviciu specializat pentru copii victime şi potenţiale victime ale violenţei, neglijării, exploatării şi traficului de fiinţe umane, care oferă plasament temporar, de criză sau plasament de lungă durată. Conform cadrului legal în vigoare, Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale este responsabil de efectuarea tuturor acţiunilor ce ţin de pregătirea şi demararea procedurilor de repatriere, fiind în acest sens prevăzute anual resurse financiare în bugetul de stat. Pentru implementarea eficientă și monitorizarea politicii în domeniul prevenirii și combaterii traficului de fiinţe umane a fost elaborată Strategia de comunicare a Secretariatului permanent al Comitetului național pentru combaterea traficului de ființe umane cu actorii implicați, a cărei misiune este să asigure o comunicare interinstituţională între toţi actorii antitrafic şi vizibilitatea/transparenţa rezultatelor obţinute. Un instrument eficient de comunicare/ informare a devenit pagina webwww.antitrafic.gov.md. Provocările menționate mai sus necesită consolidarea eforturilor comune ale autorităţilor administraţiei publice și ale organizaţiilor neguvernamentale naţionale, cooperarea cu alte state şi cu organizaţii internaţionale competente, pentru a menţine şi dezvolta o politică coerentă şi sistemică în acest domeniu. Ca răspuns, Guvernul îşi asumă angajamentul, prin aprobarea prezentei Strategii, să atingă obiectivele de prevenire şi combatere a traficului de fiinţe umane stabilite în conformitate cu paradigma celor 4P ai politicii – recomandată de standardele internaţionale în acest domeniu: prevenire, protecţie, pedepsire, parteneriat – pentru a răspunde provocărilor.

        Acţiunile de informare a copiilor de vârstă școlară se realizează de către cadrele didactice, în conformitate cu programa şcolară, care încurajează studiul subiectului ce ţine de traficul de ființe umane şi metodele de autoapărare ca parte a activităţilor extraşcolare în instituțiile de învățămînt primar și secundar general. Tematica dată este completată cu alte teme, cum ar fi egalitatea de șanse între femei și bărbați, drepturile omului şi demnitatea umană. Suplimentar, în școli, biblioteci,  se organizează tabere de vară pentru copii, instituții rezidențiale de plasament organizaţiile neguvernamentale desfăşoară o varietate de activități interactive privind prevenirea traficului de ființe umane şi a fenomenelor conexe din contul asistenţei tehnice internaţionale. Aceste măsuri sunt completate de teatrul social prin spectacole tematice, concursuri şi expoziţii de opere de artă, foto şi de film, artă plastică etc.

Este de remarcat faptul că toate campaniile de informare în masă sunt realizate în principal de către organizaţiile necomerciale cu sprijinul asistenţei tehnice externe în parteneriate cu instituțiile publice. Pentru a stopa acest fenomen urmează a fi promovate așa obiective ca: interacțiunea cu organizațiile internaționale și nonguvernamentale din Republica Moldova  și alte țări afectate de acest flagel; facilitatea accesului la justiție al victimilor traficului de ființe umane, inclusiv al victimilor minore, organizarea campaniilor de informare a populației prin mass-media despre consecințele traficului de persoane. Dacă for vi întrunite aceste condiții, atunci potențialele victime vor fi informate, ceea ce va zădărnici tentative de recolare a persoanelor de către traficanții în vederea obținerii consimțământului acestora  și va conduce la reducerea fenomenului traficului de ființe umane.

În concluzie:

    Victimile de ființe umane sunt frecvent etichetate, din cauza stereotipurilor existente în Republica Moldova dar, sistemul antitrafic nu este atât de perfect ca să ofere confedențialitate sigură, ceea ce descurajează victimile să se autoidentifice7. În acelasi timp, autoidentificarea scăzută se datorează și schimbării tendințelor traficului de ființe umane, în special al metodelor de recrutare/ manipulare care crează victimilor iluzia de bunătate și simțul de vinovăție ulterioară. Factorii de ordin economico - social și educațional conduc la traficul de ființe umane. Este absolut necesară reformarea organelor de drept ca mijloc de redresare a situației existente în domeniul traficului de ființe umane. Fenomenul traficului de ființe umane rămâne a fi actual în țara noastră

1 . Legea cu privire la prevenirea și combaterea traficului de ființe umane. Nr. 241. 20.10. 2005

2.  http : ⁄⁄ www. antitrafic. Gov. md.

3 . Hotărîrea Guvernului nr. 461 din 22/ 05. 2018

4 . Codul Penal al Republicii Moldova nr. 985 – XV din 18 aprilie 2002

5 . Cinci ani de la crearea Mecanismului Național de Prevenire a Torturii în Republica Moldova. Materialele conferinței șriințifico- prectice.  Chișinău. 2013. p.100

6 Idem p.103.

7 Idem p. 108.