Regulamentul privind evaluarea bibliotecilor publice a fost aprobat de către Ministerul Educației, Culturii și Cercetării la 07 octombrie 2020. Hotărârea Guvernului Republicii Moldova a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 272 – 277, vineri, 23 octombrie 2020. Documentul a fost elaborat în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (4) din Legea nr. 160 din 20 iulie 2017 cu privire la biblioteci (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr. 301-315, art. 529) și constituie un temei juridic în reglementarea criteriilor minime, domeniilor și indicatorilor aplicate în evaluarea bibliotecilor publice.
Scopul regulamentului este de a
stabili un cadru normativ unitar pentru realizarea procedurii de evaluare a
bibliotecilor publice, identificarea ansamblului de cerințe minime obligatorii
pentru organizarea și funcționarea bibliotecilor publice, precum și de a
orienta și optimiza, îmbunătăți activitatea acestora, cât și de a stimula
motivația personalului bibliotecilor publice de a spori performanțele
bibliotecii.
Documentul reglementează procedura de evaluare
a bibliotecilor publice în baza unui ansamblu de criterii minime obligatorii și
stabilirea nivelului de corespundere a bibliotecii acestor criterii.
Prevederile respective sunt atribuite pentru toate bibliotecile publice din
țară. Evaluarea este obligatoriu pentru bibliotecile publice – o
dată la 5 ani. Procedura poate fi
inițiată înainte de expirarea termenului de 5 ani, dar nu mai devreme de la
expirarea a 3 ani de la ultima evaluare sau de la data instituirii bibliotecii.
Biblioteca evaluată anticipat se planifică pentru următoarea evaluare la
expirarea a 5 ani de la evaluarea anticipată. Instituțiile infodocumentare private
pot fi supuse evaluării conform prezentului Regulament la solicitarea
fondatorului.
Principiile
care stau la baza procesului de evaluare a bibliotecilor publice sunt
următoarele:
1)
responsabilitate – manifestarea unui comportament profesional adecvat în
realizarea activității de evaluare a bibliotecii și asumarea răspunderii pentru
aprecierile efectuate în cadrul procesului de evaluare;
2)
imparțialitate și independență – manifestarea unei atitudini obiective,
nediscriminatorii față de orice interes politic, economic, religios sau de altă
natură, în exercitarea atribuțiilor în cadrul procesului de evaluare a
bibliotecii;
3)
integritate – la evaluarea bibliotecilor, membrii comisiei de evaluare
manifestă onestitate, acestora fiindu-le interzis să solicite sau să accepte,
direct ori indirect, pentru ei sau pentru alții, vreun avantaj ori beneficiu,
sau să abuzeze în vreun fel de calitatea de membru, în schimbul evaluărilor pe
care le-au făcut sau pe care urmează să le facă;
4)
obiectivitate – evaluarea bibliotecii pornind de la aprecierea în mod just
a situației bibliotecii, așa cum este ea, fără a admite denaturarea faptelor,
cu expunerea deficiențelor și neregulilor constatate, în vederea corectării lor
ulterioare și ameliorării funcționării bibliotecii.
Terminologia în Regulament este
interpretată conform standardelor:
·
SM ISO 2789 „Statistici Internaționale de
bibliotecă” (2015),;
·
SM ISO 11620„Informare și Documentare.
Indicatori de performanță pentru biblioteci” (2016);
·
SM ISO 16439 „Informare și documentare. Metode și proceduri pentru evaluarea impactului
bibliotecilor” (2018).
Procesul
de evaluare se va iniția de către Ministerul Educației, Culturii și
Cercetării în termen de o lună de la
intrarea în vigoare a hotărârii. Pe parcursul a doi ani toate bibliotecile
publice din țară etapizat vor fi evaluate. Astfel, categoria de evaluare
deținută va fi menținută până la prima evaluare realizată în conformitate cu
Regulamentul privind evaluarea bibliotecilor publice.
Regulamentul este structurat în patru
capitole, 55 de articole și șapte anexe, care reflectă integral conceptul
complex de evaluare a bibliotecilor publice în contextul managementului
calității.
Capitolul I. Dispoziții generale conține scopul regulamentului, terminologia
utilizată în conformitate cu standardele în vigoare, principiile de bază ale
procesului de evaluare și termenii de evaluare.
În Capitolul
II. Domeniile și criteriile de evaluare a bibliotecilor publice sunt
descrise în :
·
patru
criterii minime obligatorii pentru
evaluarea bibliotecilor publice: cota de
atragere a membrilor comunității la bibliotecă; colecții și resurse
informaționale variate, corespunzătoare profilului comunității; impactul
serviciilor, care sunt dezvoltate conform necesităților membrilor comunității;
eficiența utilizării bugetului și dezvoltarea parteneriatelor;
·
șase criterii specifice pe diferite domenii
de evaluare:
A - contextul
organizațional: cadrul
strategic și directiv, de reglementare, normativ și tehnologic;
proiecte/inovații; parteneriate cu acord; voluntariat; instrumente de
comunicare; evidență și raportare; membru al comisiilor/grupurilor de lucru ;
B -
resurse informaționale:
acces liber la colecții; catalogul bibliotecii; dezvoltarea colecțiilor;
gestionarea colecțiilor;
C -
utilizatori și servicii: varietatea/diversitatea serviciilor; rata
de atragere a utilizatorilor la servicii; promovarea serviciilor;
D - cercetare: cercetare; varietatea activităților
științifice; publicații; comunicări;
E - formare
profesională continuă: cercetarea
necesităților de formare profesională continuă a bibliotecarilor; oferta
educațională; instruire bibliotecarilor;
F - facilități, dotări, buget și finanțare: localul bibliotecii; echipament; acces,
securitate; eficiența utilizării bugetului; extinderea bugetului (surse
extrabugetare) prin proiecte, echipament, tehnologii, mobilier, voluntariat,
activități de advocacy etc.
Fiecărui criteriu specific de evaluare îi
revine un set de indicatori cuantificați cu un punctaj de la 2 la 5. Datele
despre activitatea bibliotecii vor fi prezentate pentru ultimii 5 ani.
Capitolul
III. Comisiile de evaluare a bibliotecilor publice cuprinde trei secțiuni:
Secțiunea 1
– Constituirea comisiilor de evaluare a bibliotecilor publice: prin
ordinul ministrului educației, culturii și cercetării în cooperare cu
fondatorul se constituie comisii după cum urmează:
a) Comisia de evaluare a bibliotecilor naționale
și a celor cu statut de centre biblioteconomice;
b) Comisia de evaluare a bibliotecilor din
instituțiile de învățământ și a bibliotecilor specializate;
c) Comisia de evaluare a bibliotecilor publice
teritoriale.
Comisiile sunt
constituite anual și includ 7 membri care au studii superioare, au
cunoștințe și experiență în domeniul biblioteconomiei și științelor informării,
învățământului, managementului sau altor domenii de activitate adiacente,
tangente activității bibliotecii. Pentru a asigura transparențe procesului de
evaluare a bibliotecii, fiecare membru al comisiei de evaluare semnează
declarația de imparțialitate și confidențialitate.
Secțiunea 2
- Modul de activitate a comisiei de evaluare:
ședințele comisiei au loc dacă la ele participă cel puțin 2/3 din membri.
Hotărârile comisiei de evaluare se adoptă cu votul majorității membrilor care
participă la ședință și se consemnează într-un proces-verbal.
Secțiunea 3
– Drepturile, obligațiile și atribuțiile comisiei de evaluare, ale membrilor,
ale președintelui și ale secretarului comisiei de evaluare: atribuțiile și obligațiile membrilor comisiei
de evaluare, președintelui și secretarului.
Etapele și termenii de evaluare a
bibliotecilor publice sunt descrise în Capitolul
IV. Organizarea și desfășurarea procedurii de evaluare a bibliotecii publice.
Documentul prevede cinci etape în procesul de evaluare și concretizează
conținutul fiecărei etape atât pentru biblioteca evaluată, cât și pentru
membrii comisiei de evaluare:
1.
Planificarea procedurii de evaluare a
bibliotecii publice: Ministerul
Educației, Culturii și Cercetării întocmește și aprobă, până la 1 noiembrie a anului în curs, planul pentru anul următor care este publicat pe pagina oficială a
ministerului. Procedura de evaluare este inițiată de către comisia de evaluare
conform planului, iar în cazul evaluării anticipate – inițiată la solicitarea
conducerii bibliotecii publice sau fondatorului prin depunerea unei cereri.
2.
Inițierea procedurii de evaluare: comisia de evaluare aduce la cunoștința
conducerii bibliotecii decizia privind inițierea evaluării bibliotecii și
solicită de la aceasta informațiile, confirmările acestora în limitele
criteriilor și indicatorilor aprobați. Biblioteca prezintă comisiei de evaluare
Formularul
pentru evaluarea bibliotecii publice Anexa nr. 5 cu acordarea punctajului pentru
indicatorii realizați în conformitate cu Anexa nr. 1 și sursele ce confirmă
veridicitatea informației (copii sau linkul la sursă).
3.
Evaluarea bibliotecii. Procesul de evaluare
propriu-zis: comisia de evaluare verifică
informațiile prezentate de către biblioteca publică în Formularul pentru evaluarea bibliotecii publice (Anexa nr.5) prin
diferite modalități: studiază, analizează veridicitatea datelor; vizitează
biblioteca evaluată; realizează interviuri, verifică prin simulări procesele de
muncă. Fiecare membru al comisiei evaluează în mod individual biblioteca,
completând Fișa de evaluare a bibliotecii
publice Anexa nr.1, atribuind puncte pentru fiecare indicator.
4.
Adoptarea deciziei cu privire la evaluare: punctajul total acumulat este calculat prin
sumarea punctelor acordate de fiecare membru, împărțind la numărul de membri
care au participat la evaluarea bibliotecii. În funcție de punctajul total
acumulat bibliotecii i se atribuie una dintre următoarele categorii:
superioară, I, II, III, IV. Grila de punctaj pentru atribuirea categoriilor
este următoarea:
a)
de la 401 la 480
puncte - calificativul excelent - categoria superioară;
b)
de la 301 la 400
puncte - calificativul foarte bine - categoria I-a;
c)
de la 201 la 300
puncte - calificativul bine – categoria a II-a;
d)
de la 151 la 200
de puncte - calificativul satisfăcător rezonat – categoria a III-a;
e)
până la 150 de
puncte - calificativul satisfăcător - categoria a IV-a.
Membrul-raportor în baza datelor și
informațiilor colectate, a fișelor de evaluare întocmește proiectul Raportului de evaluare conform Anexei
nr. 6. În raport sunt indicate: gradul de conformitate a bibliotecii cu
criterii specifice de calitate, rezultatele evaluării (punctajul acordat de
fiecare membru, punctajul total acumulat, constatări în baza datelor colectate)
și recomandări pentru îmbunătățirea activității bibliotecii, decizia comisiei
cu privire la rezultatele evaluării. Raportul este aprobat și semnat de membrii
comisiei de evaluare.
În baza punctajului acumulat de biblioteca publică,
conform raportului de evaluare aprobat, comisia de evaluare ia una dintre
următoarele decizii cu privire la rezultatele evaluării bibliotecii publice:
a) acordarea unei noi categorii, cu indicarea
acesteia;
b) menținerea categoriei existente.
Deciziile aprobate sunt menționate în Hotărârea cu privire la evaluarea
bibliotecii conform Anexei nr. 7. În termen de 3 zile lucrătoare de la
aprobare, hotărârea se publică pe pagina web oficială a Ministerului Educației,
Culturii și Cercetării.
5.
Acordarea categoriei de evaluare bibliotecii: în termen de până la 10 zile lucrătoare de
la data recepționării raportului de evaluare și hotărârii emite în două
exemplare ordinul cu privire la evaluarea bibliotecii publice, în care se
dispune atribuirea categoriei de evaluare, înregistrează ordinul cu privire la
evaluarea bibliotecii în Registrul de stat al bibliotecilor cu indicarea
categoriei acordate.
Deciziile de inițiere a evaluării bibliotecii
publice, formularul pentru evaluarea bibliotecii, sursele de confirmare a
veridicității informațiilor prezentate, fișele de evaluare, procesele-verbale
ale ședințelor comisiei de evaluare, raportul și hotărârea privind evaluarea
bibliotecii publice, ordinul cu privire la evaluarea bibliotecii și acordarea
categoriei acesteia se păstrează în dosarul de evaluare constituit de comisie
și păstrat la Ministerul Educației, Culturii și Cercetării conform termenelor
stabilite de legislație.
Proiectul Regulamentului privind evaluarea bibliotecilor publice a fost
discutat și testat în cadrul cursului intensiv „Cadru de reglementare a
activității de bibliotecă” organizat de Biblioteca Națională a Republicii Moldova
(12 decembrie 2018), în cadrul sesiunilor de informare organizate în
bibliotecile publice teritoriale și în bibliotecile din instituțiile de învățământ
și specializate, a fost avizat de către Consiliul Biblioteconomic Național (21
decembrie 2018, 23 octombrie 2019), plasat pe pagina web a Ministerului
Educației, Culturii și Cercetării pentru discuții publice și transparență
decizională.
Algoritmul de realizare a procesului
de evaluare va fi explicat în Ghidul practic privind aplicarea Regulamentului privind evaluarea
bibliotecilor publice. Scopul ghidului este de a contribui la aplicarea
corectă a procesului de evaluare, de a oferi un suport metodologic tuturor
actorilor implicați.
DE REȚINUT:
Evaluarea
bibliotecii publice: obligatorie, 1
dată la 5 ani; anticipat în baza cererii conducerii bibliotecii sau
fondatorului, dar nu mai devreme de la expirarea a 3 ani de la ultima evaluare
sau de la data instituirii bibliotecii. Biblioteca publică evaluată anticipat
se planifică pentru următoarea evaluare la expirarea a 5 ani de la evaluarea
anticipată.
Perioada de
evaluare: ultimii 5 ani de activitate.
Comisiile de
evaluare: 3 - biblioteci naționale și cele cu
statut de centre biblioteconomice, biblioteci din instituțiile de învățământ
și biblioteci specializate, biblioteci
publice teritoriale.
Criterii de
evaluare: 4 criterii minime obligatorii în conformitatea
cu Legea cu privire la bibliotecii; 6 criterii specifice conform domeniilor de
evaluare.
Cuantificarea
sau aprecierea activității conform criteriilor: indicatori de la 2 la 5.
Etapele de
evaluare: 5 – planificarea procedurii de
evaluare a bibliotecii publice, inițierea procedurii de evaluare, evaluarea
bibliotecii, adoptarea deciziei cu privire la evaluare, acordarea categoriei de
evaluare bibliotecii.
Biblioteca
publică: prezintă informația conform Formularului pentru evaluarea bibliotecii
publice (Anexa nr.5) cu copiile documentelor ce confirmă veridicitatea
datelor. După caz, cererea de solicitare a evaluării.
Membrii
comisiei de evaluare: verifică în mod
individual veridicitatea informațiilor din Formularul
pentru evaluarea bibliotecii publice Anexa nr. 5, analizează sursele
prezentate, vizitează biblioteca evaluată, realizează interviuri sau simulări,
completează Fișa de evaluare Anexa
nr.1, poartă răspundere juridică pentru veridicitatea informației expuse.
Anexe sau
formulare tipizate: Anexa nr. 1.
Fișa de evaluare a bibliotecii publice –
se completează individual de membrul comisiei; Anexa nr. 2. Declarația de
imparțialitate și confidențialitate – se completează de fiecare membru al
comisiei de evaluare; Anexa nr. 3. Proces-verbal
al ședinței – se întocmește de secretarul comisiei de evaluare; Anexa nr. 4.
Cerere de solicitare a evaluării bibliotecii publice – se completează de către
directorul/șeful bibliotecii publice și se avizează de fondator; Anexa nr. 5.
Formularul pentru evaluarea bibliotecii – se completează de către biblioteca
publică; Anexa nr. 6. Raport de evaluare a bibliotecii – se elaborează și se
prezintă de către membrul-raportor, se semnează de toți membrii comisiei de
evaluare; Anexa nr. 7. Hotărâre cu privire la evaluarea bibliotecii – se întocmește
de secretarul comisiei de evaluare și se semnează de toți membrii comisiei de
evaluare.
Tatiana Coșeri,
director adjunct, Biblioteca Municipală „B.P. Hasdeu”