Aplicarea sistemului de management al calității contribuie la regândirea eficienței proceselor tehnologice și la reorganizarea algoritmului de execuție / realizare / livrare a produselor și serviciilor. O valență esențială în acest sistem o are satisfacerea utilizatorilor. Acest deziderat se realizează prin monitorizarea, măsurarea, analiza, evaluarea și îmbunătățirea continuă a calității.
Standardul SM EN ISO 9001:2015 „Sisteme de management al
calității. Cerințe” recomandă 2 cerințe cu privire la măsurarea și
cuantificarea calității:
·
Cerința 9 „Evaluarea performanței”: monitorizare, măsurare,
analizare și evaluare; satisfacerea clientului; auditul intern; analiza
efectuată de management;
·
Cerința 10 „Îmbunătățire”: neconformitate și acțiune corectivă;
îmbunătățire continuă
Primele practici cunoscute de evaluare a calității produselor
datează din secolul al XV-lea î.Hr. - metoda „înțelepciunii colective”. Olarii din insula Creta și-au marcat produsele
cu un semn special, atestând calitatea înaltă a produselor lor. Vinificatorii
evaluau calitatea vinului prin degustarea lui de către consumatori. Odată cu
dezvoltarea comerțului a apărut imperativul de a clasifica produsele pe
categorii de calitate. Pentru aceasta a fost necesar să se măsoare nu numai
proprietățile individuale ale produsului, ci să se evalueze cantitativ
calitatea acestuia. În acest sens, în Europa și Statele Unite la sfârșitul
secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea. a început să
folosească pe scară largă metode de evaluare a calității produsului folosind
puncte. Această abordare a servit drept temei pentru apariția unei noi științe despre
calitate - calitologia.
Dezvoltarea societății umane, creșterea cantității de bunuri, preocupările
față de fiabilitate dictează o nouă gândire de măsurare și cuantificare a
calității. Circumstanțele menționate au condus la necesitatea combinării
diferitelor metode pentru a evalua calitatea produselor și la apariția unei noi
științe - calimetria. Acest cuvânt
provine dintr-o combinație a termenilor latini „gualitas” - „calitate” și
„metrou” - „măsură”. Termenul apare pentru prima dată în anul 1968 pe paginile
revistei „Standards and Quality”..
Fiind într-o mare măsură o disciplină științifică de natură
interdisciplinară și intersectorială, în prezent, acest termen este utilizat pe
scară largă în teoria și practica managementului. În mod special studiază și implementează metode de
evaluare cantitativă a calității.
Scopul calimetriei este de a dezvolta și a îmbunătăți metodele, cu
ajutorul cărora calitatea unui anumit produs/serviciu evaluat poate fi
exprimată printr-un număr care caracterizează gradul de satisfacție racordat la
nevoile/necesitățile utilizatorului și societății. Calimetria folosește în acest scop metode matematice moderne din teoria
probabilității și statisticii, programarea liniară, neliniară și dinamică,
teoria cozilor, teoria jocurilor, teoria controlului optim și teoria proceselor
aleatorii.
Obiectul aplicării
metodelor de calimetrie poate fi orice produs/serviciu, dacă calitatea sa este
necesară pentru a fi supusă unei analize calimetrice.
Sarcinile calimetriei sunt:
·
fundamentarea nomenclatorului indicatorilor care
caracterizează calitatea produselor și serviciilor: indicatori pentru măsurarea
unui serviciu/produs. Sunt specificate în informațiile documentate;
·
dezvoltarea metodelor pentru
determinarea indicatorilor de calitate în timpul proiectării (produs, serviciu,
campanie): metode cantitative și calitative. Utilizarea metodelor sociologice
și matematice;
·
optimizarea nivelului de calitate al produselor/serviciilor
la dimensiunile standardizate: indicatori statistici și de performanță în
conformitate cu cerințele-minime de organizare și funcționare. Sunt specificate
în informații documentate externe (Legi, regulamente, metodologii etc.
elaborate de ministere).
Datorită
sferei largi de aplicare a calimetriei, astăzi este considerată o disciplină
care studiază problema evaluării calității oricăror obiecte, procese, servicii.
Tatiana Coșeri, director adjunct al Bibliotecii Municipale
„B.P. Hasdeu”