sâmbătă, 14 noiembrie 2020

Titus Știrbu – scriitorul cu sufletul tânăr

 

              Valentina Leahu,  bibliotecar, Filiala „Transilvania”


De curând, în incinta Bibliotecii „Transilvania”, s-a desfășurat o întâlnire online, care s-a dovedit a fi eficientă și fructuoasă, avându-l ca protagonist principal pe scriitorul Titus Știrbu și pe elevii clasei a II-a „B”, ghidați de blânda învățătoare Ala Modrânga și bibliotecara Ala Nuța. Cuvânt a luat dna învățătoare: „Vă salutăm cu drag și vă îmbrățișăm online. Dna Parascovia Onciu, directoarea Bibliotecii a fost cea care încă din clasa „I-a”, i-a reușit să ne trezească dragostea de carte. Ne pare rău că din cauza pandemiei nu putem face această întâlnire față în față, dar sperăm că acest lucru va fi posibil în viitorul apropiat. Zâmbetul  acestor drăgălași copii o să ne înduioșeze și o să ne bucure în aceste momente frumoase. Împreună am descoperit cartea Născocilă, Roadegumă și feciorul lui Păcală. Cartea dată este un suport valoros și vine să le îmbogățească vocabularul, copiii fiind foarte entuziasmați. O  publicație cu poezii vesele și ghidușe, care îi face deopotrivă să râdă și pe cei mici, și pe cei mari. Cartea este un dar care îl poți deschide iar și iar. Copiii sunt harnici ca albinuțele, frumoși la chip și la suflet și au memorat poezioare interesante. Dl Titus Știrbu, am vrut din tot sufletul să ne cunoașteți copilașii, sperăm să avem o colaborare productivă”.

Dl Titus Știrbu s-a arătat deosebit de încântat, remarcând următoarele: „Dragi copii, mă bucur că s-a trezit Chișinăul; eu anul acesta am avut aproape 30 de întâlniri cu copiii din toată Moldova, în cadrul Campaniei Naționale de promovare a lecturii „Să citim împreună!”, organizată de Biblioteca Națională pentru Copii ”Ion Creangă”, în cadrul căruia a fost inclus volumul meu Născocilă, Roadegumă și feciorul lui Păcală. Biblioteca mea are cinci mii de cărți. M-am născut în satul Cenuşa, judeţul Soroca; satul meu e ca un sat de munte, cu pădure și multă verdeață; în dulcea-mi copilărie am urcat pe cărări și stânci abrupte. Eu am scris peste 70 de cărți pentru copii”. Mare prețuire are dl T. Știrbu pentru plaiul nostru, pentru limbă și neam – valori perene, pe care le cântă în creația sa. Copiii au recitat cu entuziasm poeziile din cartea Pomul cu cifre – Pomul cu litere: „Colegul meu”, „Fetița și domnița”, Păcală se duce la școală”, „Casa nouă”, „O carte de zăpadă”, „Începe ziua cu o faptă bună”, „Măturătorii”, „Dragoste de țară”, „Vecinul”, „Limba română”, „Patria”. A urmat apoi o serie de întrebări curioase ale copiilor, dedicate dl-ui T. Știrbu: „Care este poezia dv. Preferată?” – Poezia mea preferată este „Și spicul are patrie”. Cu inima înflăcărată de dragoste și duioșie, dl T. Știrbu prin intermediul versurilor, aprinde scânteia patriotismului în inimile micuților. O lecție de patriotism este oferită fiecărui copil, ce este îndemnat să își iubească țara, neamul și limba; „Care este cel mai valoros premiu pe care l-ați primit în viața dvs?” Dl Titus: „O diplomă pentru întreaga creaţie al Asociaţiei ştiinţifico-literare: Turcia, Cipru, Ţările Balcanice, Asia şi Europa”; „Pentru a fi scriitor, ce contează mai mult, talentul sau studiile?” Dl Titus Știrbu: Nu contează atât studiile cât munca personală”. Pe final de întâlnire, domnul scriitor a recitat poezia Ce înseamnă a fi om bun?”, dezvăluind elevilor ce înseamnă bunătatea și cum putem fi buni… . Scriitorul a mai menționat următoarele: „Să sperăm că data viitoare vom avea timp mai îndelungat și îmi doresc foarte mult să ne întâlnim în alt format decât cel de azi. Dragii mei, luni este ziua mea de serviciu la Uniunea Scriitorilor. Acum suntem în apropie de Anul Nou; învățați colinde, urători și veniți – eu vă voi da cu mare drag câte o carte”.

Are Titus Știrbu un dar prețios pentru un scriitor pentru copii: a privi cu zâmbet bun la tot ce se întâmplă în jurul nostru. Poetul descoperă în lumea copiilor momente care trezesc zâmbetul, îl poartă pe cititor din vers în vers pe cărările nebănuite ale vieții și prin situații poznașe.