joi, 4 august 2022

Implicarea voluntarilor în cadrul Programului estival „Provocarea verii”

Angela Vintilă,

șef, Filiala „M. Ciachir”

 

Voluntarii nu sunt plătiți nu pentru că nu au nici o valoare, ci pentru că sunt de neprețuit.

(Cherry Anderson)


Pe parcursul anilor ne-am implicat ca instituție într-un șir de programe, evenimente, proiecte în cadrul cărora am evoluat aplicând și dezvoltând noi abilități. Programul estival „Provocarea verii” cu genericul „Redescoperim biblioteca” rămâne unul din cele mai solicitate de către copii. Aici participanții au posibilitatea de a se autoexprima acumulând noi abilități, experiență.

Nu pot să nu menționez munca voluntarilor în cadrul Programului „Provocarea verii”. Dorința și inițiativa lor ne-a încurajat mult în procesul de lucru. Practic toate propunerile, ideile venite de la ei, au fost realizate cu mult entuziasm. 

În acest context vreau să menționez din partea echipei Filialei „Mihail Ciachir” că este foarte mândră de faptul că a putut aduna o echipă coezivă de voluntari, care sunt gata să-și dedice timpul și confortul personal pentru a fi cu noi.

Succesul fiecărui elev în obținerea cunoștințelor este de a depune cât mai mult efort și de a primi cât mai multe avantaje pentru un viitor cu posibilități și este definit pentru fiecare în diferit mod.

Chircu Eleonora, Coval Elena, Carpov Laura, Ursu Nicoleta, copii pasionați de carte, care au răspuns la o provocare și au decis să aplice toate abilitățile acumulate la liceu, drept un suport valoros în cadrul serviciilor și programelor de lectură din Biblioteca „M. Ciachir”. 

Ne-au surprins prin responsabilitatea și atitudinea abordată. Intervalul de timp parcurs împreună, a fost destul ca să înțelegem, cât de maturi au devenit, de data asta nu vorbim de vârstă. De fiecare dată, au venit cu idei proaspete, de excepție, pe care tot ei le realizează cu mult entuziasm și cunoaștere. 

Voluntarii au participat în cadrul realizării activităților organizând excursii, expoziții de carte, ateliere creative, lectură, comunicări tematice, precum și realizarea benzilor desenate, crearea Lapbook-ului, jocuri cognitive etc.

Și dacă e să vorbim de abilități, atunci cu siguranță a fost un proces reciproc. Am comunicat practic la același nivel, precum ar fi maturi, apropo, unii chiar depășesc vârsta. Prin lectură am aflat multe curiozități, pasiuni, explorând prin diverse activități: teste, concursuri, experimente, jocuri.

Această experiență le v-a ajuta să obțină rezultate frumoase la absolvire. Este o mândrie pentru instituția noastră să-i avem nu doar ca utilizatori sau voluntari, dar și prieteni. Poveștile de succes argumentează aceasta.

„Vara nu ar fi într-atât de interesantă și productivă, dacă nu aș fi vizitat biblioteca. Venind aici am întâlnit o temă foarte importantă, „Voluntariatul”. Aici am avut ocazia de a avea experiență cu acest subiect. Am făcut cunoștință cu persoane noi, am învățat diferite lucruri în fiecare zi, și cel mai important am petrecut timpul productiv și vesel. Mă bucur că am avut ocazia de a fi voluntar, căci în viitor voi avea abilități de comunicare și exprimare liberă, și voi putea să-mi expun părerea liber pe orice temă. Cel mai mult m-a bucurat faptul că am petrecut timpul vesel, în loc să nu fac nimic o zi întreagă. Sper să pot participa în acest program în fiecare vacanță de vară, pentru a primi mai multă experiență în domeniul voluntariatului.”

Eleonora Chircu (13 ani)

 

„Nu m-am gândit niciodată că în puținele momente libere voi ajunge să fac parte dintr-un proiect de voluntariat. Am fost curajoasă să las temerile de o parte și să investesc timp și să nu renunț niciodată ca să devin o persoană bună și de succes la care visez. Anul acesta din participant la programul „Provocarea verii”, am devenit voluntar. La început aveam emoții teribile, dar când am ajuns să fac prima mea zi de voluntar, mi-au dispărut temerile. Am ajuns să fiu în termeni buni cu copii, ba chiar m-am împrietenit cu ei. Nu regret, că am ales calea de voluntar și pot demn zice că voi urma calea dată și mai departe.”

Elena Coval (12 ani)

 

„Tot timpul am dorit să știu care e secretul vieții al unui voluntar. Când mergeam la diferite activități la bibliotecă, întotdeauna admiram copiii care ajutau bibliotecara, mai apoi colaborau și făceau proiecte pentru a doua zi, am visat să fiu și eu unul dintre ei. Mă întrebam, cum este să fii acel om care are un suflet atât de bun și ajută pe cei care au nevoie și ce ar trebui să fac ca să devin și eu prieten bun cu bibliotecara. Nu după mult timp am aflat că e necesar să ai anumite trăsături. Trebuie să fii rațional, calm și înțelegător. A venit timpul când și eu am devenit voluntar la Filiala „M. Ciachir”, având doisprezece ani. Pentru prima dată am simțit ce înseamnă să fac parte din acest colectiv de oameni buni și mărinimoși care îi motivează să citească pe micii cititori. Am aspirat să fiu un voluntar deoarece acesta a fost visul meu și acest act este unul frumos.

Am ales această opțiune pentru că sufletul meu dorea să atingă alte suflete și am vrut să îndeplinesc acest vis fiind înconjurată de universul cunoștințelor, cărților, de sufletul poeților și gândurile autorilor. Pot spune cu siguranță că sunt fericită că am ales această cale.

Le mulțumesc la rândul meu celor, care au aprins lumina Cărții și pentru mine, acești Prometei care mențin flacăra aprinsă a Cuvântului – bibliotecarii”

Laura Carpov (12 ani )

 

„Vara aceasta am decis să o parcurg mai productiv, așa că m-am înscris în rândurile voluntarilor. La început aveam emoții. Prima dată fac acest lucru. Nu știam ce anume să fac, cum să mă pregătesc. Când am ajuns în sfârșit să fac orele cu copiii, mi-am dat seama că nici nu aveam de ce să-mi fie frică. Copiii erau prietenoși și ascultători, nu am avut probleme cu ei. Și ora chiar mi s-a părut pe cât de amuzantă, pe atât de interesantă. Rolul de voluntar a fost un pas important care a contribuit la dezvoltarea noilor abilități cât și la învingerea unor emoții în public. Nu-mi pare rău că am activat ca voluntar, ba chiar aș dori să repet această experiență.”

Nicoleta Ursu (14 ani)

Putem concluziona că voluntariatul este un impact major atât asupra celui care îl prestează, cât și asupra celor care beneficiază de el. Prin implicarea în acțiuni de voluntariat nu numai că aduci o contribuție reală societății, dar te dezvolți și tu, nu doar din punct de vedere personal, dar ca mai târziu să îți poți da seama ce profesie să îmbrățișezi.

Rămâne să sperăm că astfel de trăsături precum dârzenie, motivație, iscusință și perseverență, vor servi la baza formării caracterului acestor „lăstari”, la prima vedere firavi, dar deja ambițioși.