miercuri, 2 decembrie 2009

PRACTICI INTERACTIVE: DE LA CARTE LA COMPUTER

Anastasia MOLDOVANU,
Biblioteca de Arte
Biblioteca publică este chemată să răspundă nevoilor de informare a cetăţenilor, să se implice direct şi concret în viaţa colectivităţii. La etapa actuală, utilizatorul şi biblioteca relaţionează într-un context informatizat şi digitizat, care impune schimbări profunde. Orice acţiune cu cartea, orice formă de popularizare a cărţii este o activitate, iar bibliotecarul este un activist multilateral. În timp şi în spaţiu, el, bibliotecarul, trebuie să parcurgă calea de la o simplă prezentare de carte la cele mai moderne practici interactive digitale.În aceste condiţii, e firesc să ne punem întrebarea, cum pot fi impuse noi forme de perfecţionare profesională şi care este statutul bibliotecarului în societatea actuală. Bibliotecile publice şi cele specializate, precum este Biblioteca de Arte, apelează la cele mai diverse metode de popularizare a fondului de carte, la îmbunătăţirea şi perfecţionarea lor. Ne preocupă modul de organizare a activităţilor în vederea îmbunătăţirii învăţămîntului, a programelor de studiu în conformitate cu anumite standarde europene, deoarece nu mai putem continua să vorbim despre unele practici demult depăşite de biblioteconomia contemporană. Graţie acestei orientări, mai mult de jumătate din frecvenţa utilizatorilor Bibliotecii de Arte în anul curent o reprezintă copii şi tinerii. Cartea pentru copii, publicaţiile social-politice şi cele specializate în domeniul artei s-au bucurat de o audienţă sporită. Vizite în grup la bibliotecă, montaje de poezie, realizate în colaborare cu elevi ai şcolilor din împrejurimi, consfătuiri şi dezbateri pe teme diverse alcătuiesc obiectivele înscrise în planul de muncă a instituţiei. Ponderea bibliotecii în direcţia lucrului cu tineretul este una pozitivă datorită activităţilor desfăşurate şi anume: expoziţiile de publicaţii tematice, întâlnirile cu cititorii, cu autorii, numeroase acţiuni cu/despre carte. Toate evenimentele au fost realizate atât sub egida priorităţilor anului, cum ar fi statalitatea RM, promovarea culturii protejării mediului înconjurător, cât şi conform tematicii de specializare a bibliotecii: comunicare, artă , cultură, personalităţi, design, pictură, grafică, etc. Pentru a spori eficienţa muncii depuse, echipa bibliotecii a fost preocupată permanent de diversificarea formelor de muncă. Am apelat atât la metode tradiţionale, cât şi la cele informaţionale ale tehnologiilor moderne. Sunt mulţi cititori, care au nevoie de îndrumarea şi recomandarea bibliotecarului. Unii dintre aceştia suferă din cauza lipsei de comunicare şi caută modalităţi de a înlătura acest neajuns. Calea de rezolvare a problemei a fost deplasarea în teritoriu, adică activitatea extramuros s-au mai bine zis, activitatea de promovare a bibliotecii în diferite organizaţii, care presupune anumite acţiuni concrete, ce ţin de prezentări de carte în domeniu, noi apariţii editoriale, discuţii/dezbateri tematice, lecturi, ore de poveşti, programe cognitive. Aş vrea să abordez un detaliu în practicarea acestei activităţi. Este o măsură foarte importantă prin faptul, că ea ajunge la grupul de utilizatori social dezavantajat, cu preponderenţă a persoanelor cu disabilităţi. Fiind mai trişti ca noi, avem posibilitatea, ca prin intermediul bibliotecii să le satisfacem necesitatea de informare, proprie fiecărui individ. Biblioteca colaborează destul de activ cu centrul de postinstituţionalizare temporară a copiilor orfani „Vatra” şi centrul „Atenţie” a persoanelor cu handicap. În cadrul măsurilor petrecute, au fost realizate prezentări de carte pe tematica sărbătorilor de iarnă, a sărbătorilor religioase, ore de lectură şi lucrări practice a domeniului artistic de artizanat. Dar informaţia nu ar fi completă, dacă nu aş menţiona faptul, că Bbiblioteca de Arte colaborează în special cu colectivul de pedagogi ai acestor instituţii în vederea realizării programului de instruire şi educaţie, care de fapt este unul dificil, deoarece el prevede şi respectarea diferitor reguli ale codului penal şi normativ. Împreună am realizat aşa programe ca demararea Festivalului Internaţional împotriva traficului de fiinţe umane, Zilei Independenţei Republicii Moldova, Zilei Invalidului. Membrii acestor centre de plasament au devenit utilizatori activi ai bibliotecii, participă la desfăşurarea activităţilor culturale, de informare şi de cunoaştere. O altă preocupare a bibliotecii a mers spre accelerarea ritmului de prelucrare şi accesibilizare a informaţiei pentru cititor cu sprijinul mijloacelor tehnice moderne. Am organizat lunar în acest scop expoziţii tematice virtuale jubiliare ale marilor personalităţi – pictori universali, selectând lucrări însoţite cu comentarii, cât şi unele date biografice. Acest pas a adus cu sine o tendinţă de creştere a vizitelor, un nou val de utilizatori, mai precis de elevi şi studenţi, interesaţi atât de domeniu, cât şi de modalitatea de folosire a noii tehnologii. Un element nou în activitatea bibliotecii este şi colaborarea cu Secţia Grafică din cadrul Uniunii Artiştilor Plastici din Republica Moldova. Pe parcursul anului 2009 au fost realizate o serie de activităţi noi, importante, ce ţin de domeniul de specializare al bibliotecii, prin aplicarea noilor tehnologii de informare. Impactul acestor acţiuni este unul destul de pozitiv pentru bibliotecă, cât şi un garant sigur în activitatea noastră, doar arta în genere, cât şi muzica în special, nu cunosc graniţe. Prin intermediul accesării tehnologiei moderne este posibilă captarea informaţiei la nivel global şi cunoaşterea mai bună a întreg patrimoniului cultural uman. În cadrul programului de lucru a secţiei au fost promovate un şir de activităţi interactive prin accesarea internetului, precum cognitive (cunoaşterea cu diferite proiecte internaţionale şi autori de proiecte ce ţin de domeniul graficii aplicate; colectarea informaţiei de domeniu, graficii de calculator. A fost făcută Prezentarea de domeniu cu tema „Grafica şi fotografia: intercalări, tendinţe şi tehnologii”. Pentru promovarea acestor măsuri, am apelat la experţi în domeniu, adică programul WORK SHOP, un domeniu nou în activitatea bibliotecii. Obiectivele formelor de Work Shop sunt iniţierea, cunoaşterea şi studierea unor domenii speciale, cum ar fi muzica, dansul, teatru, pictura, fotografia, grafica şi caligrafia.Acest program este acordat de fapt unei clase de studenţi, ce studiază o anumită disciplină şi este realizată de un expert în domeniu.Atât expertul, cât şi membrii participanţi la acest studiu se află în continuă învăţare unul de la celălalt, schimb de experienţă şi păreri, perfecţionându-se astfel domeniul dat. În cadrul acestui proiect am selectat domeniul Fotografie şi Caligrafie. Împreună cu artistul plastic Alexandru Ermurache, am realizat pe parcursul a cinci zile tema „”Fotografia şi tehnicile digitale” şi proiectul interactiv de la carte la computer cu tema „Designul cărţii vizavi de provocările erei digitale”. De asemenea, echipa bibliotecii, împreună cu secţia Grafică au pregătit activităţi interactive pentru animarea spaţiului , având ca repere intercalarea domeniilor Muzică (chitară clasică, lirică, folclor, gen transelectronic), Grafică, Pictură. În viitorul apropiat avem preconizate şi alte proiecte, genul de activitate fiind Prezentare de:Desen; Grafică la computer; Tehnici tradiţionale în Grafică; Fotografia modernă; Imagine digitală; Publicaţii editoriale – editarea şi tipărirea. Aceste teme au fost sugerate de utilizatorii interesaţi de domeniu. Colaborarea bibliotecii cu Secţia de Grafică a UAP a făcut posibilă şi fondarea Cenaclului de Grafică „Flacăra” sub egida profesionistului Valeriu Herţa, grafician, preşedinte al secţiei Grafică a UAP, care îşi propune ca scop cultivarea dragostei faţă de valorile culturale naţionale în rândul tinerilor. Au fost realizate mai multe activităţi , printre care lecţii interactive „Work Shop – caligrafie” cu scopul de a iniţia doritorilor în Caligrafie procedeul de scriere artistică a alfabetului, pe care-l foloseşte un popor sau altul (în cazul dat – grafia latină), stăpînirea practică a fundaţiilor de font de modele grafice.La lecţii au fost prezentate într-un mod accesibil materiale ilustrative, teoretice şi practice de specialitate, necesare în lucru cu fundaţiile de fonturi. Metoda de predare a fost ales principiul de mişcare a dezvoltării practice de substanţă grafică în diferite forme geometrice. De asemenea la aceste lecţii s-au pus bazele studierii caligrafiei tradiţionle. Pe scară tot mai largă în biblioteci se practică formele de activitate master-clas (Work Shop). Aceste practici ocupă un loc important în sistemul de învăţămînt în general, cât şi în diferite structuri organizaţionale a societăţii contemporane.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu