vineri, 15 mai 2009

ROLUL ŞI LOCUL LECTURII ÎNTRE ACTIVITĂŢILE ZILNICE DESFĂŞURATE DE COPII. REFLECŢII PE MARGINEA UNUI SONDAJ

Cristina MAMAISCAIA, şef oficiu, Biblioteca „Târgu-Mureş”
Lectura ca fenomen, ca activitate, ca mod de asimilare a informaţiei este şi mai puţin afectată de concurenţa noilor tehnologii. Noţiunea de lectură poate fi raportată şi la noile surse de informare, pentru că cel care lucrează cu cartea şi cel care se informează la calculator fac acelaşi lucru, citesc un text fixat pe un anumit suport, într-un caz e pagina cărţii, în alt caz ecranul monitorului. Tot mai neargumentată este afirmaţia că calculatorul sau internetul pun în pericol lectura copiilor, astfel determinând o criză a acesteia. Putem vorbi despre o posibilă criză a lecturii, pornind de la ideea că tehnologiile moderne de informare, iar în ultimul timp şi sursele tradiţionale de informare, nu sunt suficient de accesibile pentru o bună parte din utilizatori Presa de specialitate antenţionează faptul că copii şi tinerii citesc din ce în ce mai puţin, astfel noi, bibliotecarii ne-am propus să efectuăm un studiu despre locul şi rolul lecturii între activităţile zilnice desfăşurate de copii, care le sunt condiţiile, motivele, interesele pentru lectură, sursele de alegere a cărţilor. Din cele 150 de chestionare propuse copiilor au fost recuperate 144. Ancheta a fost desfăşurată în perioada de 10-17 aprilie a.c., respondentul având posibilitatea singur să citească întrebările şi singur să completeze chestionarul, iar în unele cazuri s-au citit întrebările şi persoana responsabilă nota răspunsurile. Vârsta copiilor participanţi la sondaj e de 9-15 ani. Răspunsurile celor chestionaţi au fost următoarele: • Copii citesc pentru relaxare, pentru dezvoltarea cunoştinţelor, imaginaţiei, memoriei, să se exprime corect, pentru îmbogăţirea vocabularului, să poată discuta pe orice temă, să se poată descurca în orice situaţie şi să pătrundă în tainele naturii. • Copii mulţumesc părinţilor, căci ei deţin rolul principal în formarea primelor deprinderi de citire, • Observăm că majoritatea copiilor frecventează biblioteca de 2-3 ori pe săptămână. • Am aflat că interesul de lectură al preadolescenţilor este variat. Le place lectura deoarece aceasta îi face să râdă, să se simtă un personaj al cărţilor, îi poartă prin alte ţări. Se bucură de un succes aparte cărţile despre animale, despre spaţiu şi viitor. • La alegerea unei cărţi pentru lectură sunt influenţaţi în primul rând de recomandările profesorilor, de numele autorului, numărul de pagini şi sfatul prietenilor. Pentru unii lectura este plăcută când nu este controlată şi îndrumată, astfel ei citesc câte 2-3 cărţi pe săptămână. În majoritatea cazurilor când li se oferă ocazia să aleagă de a merge la bibliotecă sau la internet după informaţia necesară, răspunsurile au fost în favoarea bibliotecii, motivând că aici ei găsesc mai multă literatură şi mai aprofundată, pentru că este mai accesibilă, pentru că se simt mai liber. Copii au propus să se achiziţioneze mai multă literatură din următoarele domenii: natură, călătorii, istorie şi invenţii, artă şi psihologie. Majoritatea au propus să se îmbogăţească fondul cu poveşti, poezii, povestiri umoristice şi fantastice. Au îndeplinit chestionarul 82 de fete şi 62 de băieţi. Acest fapt ne demonstrează că fetele citesc mai mult şi frecventează mai des biblioteca, băieţii având şi alte interese. Rezultatele sondajului arată că numărul cititorilor pasionaţi de lectură nu scade, în acelaşi timp sunt o mulţime de aspecte la care au de meditat bibliotecarii, începând cu componenţa colecţiei de carte şi terminând cu aspectele psihologice şi pedagogice ale comunicării cu copiii. După cum am menţionat la început, încă nu este argumentată afirmaţia precum că „...internetul şi calculatorul pun în pericol lectura copiilor...”. Acum mă întreb în urma analizei rezultatelor sondajului: De ce noi, bibliotecarii, nu încercăm să dezvoltăm paralel aptitudinile copiilor de căutare a informaţiei şi în internet?”, doar internetul conţine atâtea lucruri interesante pentru copii. Răspunsul la întrebarea mea este: „mulţi dintre noi încă nu înţeleg pe deplin funcţiile internetului”, motivul fiind lipsa de informare despre „tot” ce interesează profesia de bibliotecar, mai ales ce e ceea ce se publică la editurile şi revistele străine. Cred că fiecare om interesat să-şi aducă la zi informaţia, poate să-şi facă o concluzie căutând să parcurgă măcar o parte din literatura de specialitate. Ţinând seama că nu toată lumea citeşte aceleaşi lucrări, este necesar ca cei care au acces la ele să comunice informaţiile utile şi altora, prin intermediul revistelor şi cărţilor de profil. Astăzi lecturile copilăriei rămân cele de azi, îmbogăţite cu cele care vor urma.

Un comentariu: