joi, 15 iulie 2010

IUNIE - LUNA EXCURSIILOR ÎMPREUNĂ CU BIBLIOTECA „ALBA IULIA"

Eugenia PLĂMĂDEALĂ,  şef oficiu,
Filiala „Alba Iulia”

Pe parcursul lunii iunie, 2010 în incinta Bibliotecii "Alba Iulia" a avut loc Tabăra de Lectură şi Agrement. Au participat toţi doritorii din regiune, dar şi din alte sectoare ale oraşului. Ei au participat la activităţile propuse de bibliotecari, au fost însoţiţi în excursii, dar nu au lipsit nici jocurile, fie în curtea bibliotecii, fie în sală.

Excursii la Biblioteca Picilor, Muzeul Naţional de Etnografie şi Istorie a Moldovei, Aleea Clasicilor, Cimitirul Central de pe strada Armenească, Parcul "Dendrarium", au fost doar câteva locuri pe care au reuşit să le viziteze copii. Copiii au rămas foarte mulţumiţi de programul ce le-a fost propus în cadrul Taberei. Bine echipaţi cu chipiuri, ghiozdane şi multă energie, erau gata întotdeauna să plece la drum, să descopere lucruri frumoase şi interesante.

Excursiile din cadrul Taberei de Lectură şi Agrement de la Biblioteca „Alba Iulia” erau momentele mult-aşteptate de către copii. De fiecare dată vizitau locuri noi, interesante, inedite, chiar dacă nu erau pentru prima oară, totuşi împreună cu gaşca aceste evenimente şi locuri deveneau altfel, îmbrăcau altă alură. Să ne cunoaştem oraşul în câteva zile de excursie este imposibil, de accea am fost nevoiţi să selectăm doar câteva locuri unde să mergem. Celelalte rămân pentru vara viitoare, sau pentru excursiile cu familia, prietenii, dar cum au afirmat şi ei „nu o să fie atât de interesant”.

Prima excursie am iniţiat-o într-o zi de vineri, după amiază. Ne-am oprit în centrul oraşului. Am admirat clădirea falnică a Sălii cu Orgă, Teatrul Naţional “Mihai Eminescu” şi statuia din scuarul de alături. Am trecut apoi pe lângă clădirea Primăriei. Am urcat spre biserica Sf. Pantelemon. Ne-am continuat drumul pe lângă Muzeul Naţional de Etnografie şi Istorie a Moldovei, prin Grădina Publică “Ştefan cel Mare”, pe Aleea Clasicilor, unde am admirat busturile diferitor poeţi, prozatori şi oameni de artă. La bustul lui Grigore Vieru ne-am oprit mai mult. Acolo am cântat, am recitat versuri şi am făcut un flash-mob. La bustul lui Mihai Eminescu la fel i-am spus cuvinte de laudă, am recitat poezii. Am văzut Casa Guvernului, Clădirea Parlamentului, Clădirea Preşedinţiei şi Teatrul de Operă şi Balet. Astfel, într-o obişnuită zi de vineri, după-amiază, am vizitat centrul oraşului nostru unde se află majoritatea clădirilor şi monumentelor importante ale capitalei.

Altă excursie a fost la cimitirul de pe strada Armenească. Acolo pentru prima oară am văzut mormintele unde se odihnesc pe vecie mulţi poeţi, actori, oameni de artă şi artişti emeriţi ai Republicii Moldova. Educatoarele noastre ne-au povestit multe lucruri interesante despre fiecare din ei. De acolo ne-am îndreptat spre Muzeul de Arte Plastice, pe care l-am vizitat. Am văzut icoane vechi, autoportretul sculptorului Al. Plămădeală şi câteva sculpturi din colecţia acestuia.

Înt-o altă zi de vară, după orele amiezii, copii Taberei de Lectură şi Agrement de la Biblioteca „Alba Iulia” au plecat în excursie în parcul Dendrarium. Pentru unii aceasta era prima lor vizită pentru alţii, deja o obişnuinţă, dar după cum afirmau de fiecare dată descopereau ceva nou. Chiar de cum au intrau s-au minunat de covorul de flori cu care începe parcul. Tare mult i-au impresionat designul floristic. Florile de diferite culori le-au ridicat moralul şi le-au afişat o stare de fericire pe feţe. După alte lucruri minunate pe care le-au văzut (nuferi, lacul, raţe, copaci neobişnuiţi), ne-am aşezat la umbră şi am jucat dame. Mai târziu ne-am jucat de-a „Raţele Împuşcate”, cei care nu doreau pur şi simplu şi-au scos cîte o carte şi au savurat din clipele minunate: Lecturi în aer liber. A fost foarte interesant şi de neuitat. Nina Moraru susţine că „Natura reprezintă un paradis pe pământ. Excursia la Dendrarium m-a ajutat să observ mai bine toate minunăţiile acestui paradis. Într-un mic lac se bronzau la soare nuferii albi şi galbeni, un oaspete zbura şi el prin apropiere, o libelulă albastră. Trandafirii albi, roşii şi roz încântau privirile admiratorilor. Copacii falnici şi înalţi, înconjuraţi de frunze, la tulpină împrăştiau umbră ba pe aici, ba pe acolo. Răţuştele din iazul străjuit de trestie se certau şi se lupta. Mamele lor le aduceau bucăţi mici de pâinică aruncată de copilaşi. Ziua în care am fost aproape de natura a fost nemaipomenită.”

În penultima zi de Tabără am fost în excursie la "Biblioteca Picilor de la unu la zece ani”, care este un serviciu al Bibliotecii Naţionale pentru Copii „Ion Creanga”. Biblioteca picilor a fost reamenajată cu sprijinul Institutului Suedez. Copiii au fost foarte entuziasmaţi de ceea ce au văzut acolo, o dovedesc de impresiile ce vor urma. După această minunată excursie au mers la Muzeul Naţional de Etnografie şi Istorie Naturală, unde la fel au văzut multe lucruri interesante.

IMPRESII:

Valentina Voloceai de 9 ani: "Mi-a plăcut foarte mult interiorul căsuţei care era acolo. Aici erau multe cărţi şi costume ale personajului suedez Pepi Ciorap Lung. Câteva fete ne-am îmbracat în costume şi ne-am jucat. A fost tare vesel. Mi-a plăcut mult această excursie".

Cristina Gorobivschi de şapte ani : "Mie mi-a plăcut căsuţa din lemn. M-am jucat mult în ea. Erau ceşculiţe, farfurioare, tacâmuri cu care ne-am imaginat că sunt adevărate. Le-am luat pe tavă şi îndemnam oaspeţii să servească. Mi-a plăcut foarte mult".

Sanda Cracan de 11ani: "Noi eri am fost la "Biblioteca picilor". Pe mine m-a impresionat tot chiar de cum am intrat. E un anturaj foarte plăcut. Mobilierul este nou, bogat şi tipic pentru vârsta copiilor. Parcă vii la joacă nu la bibliotecă. Asta contează cel mai mult. Mult m-a impresionat căsuţa din lemn. În ea încăpea multă lume".

Ionela Ceban de 12ani: "La "Biblioteca Picilor" a fost foarte interesant şi m-a faşcinat mult interiorul care era minunat, o căsuţă unde micile gospodine puteau să-şi arate artele culinare, iar băeţii să-şi arate poftele. Era o scenă unde vin micii actori, iar pe canapea stau cei ce sunt obosiţi sau cei care doresc să privescă spectacolul. Am observat cărţi neobişnuite".

Excursiile în grup contribuie la asimilarea noilor informaţii, învăţarea se produce mai rapid în situaţia când sînt adresate diverse întrebări.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu