vineri, 19 noiembrie 2010

CONFERINŢA ANUALĂ ABRM: PROMOVAREA CONCEPTULUI BIBLIOTECA 2.0

Margareta CEBOTARI,
bibliotecar principal, filiala „Ovidius”

În cadrul Conferinţei Anuale a ABRM din acest an, desfăşurată sub genericul „Accesul deschis la informaţie şi cunoaştere: susţinerea progresului durabil”, filiala „Ovidius” a BM „B. P. Hasdeu” a fost solicitată de secţiunea „Biblioteci de colegii şi şcoli profesionale” să vină cu o comunicare din experienţa noastră de implementare a conceptului Biblioteca 2.0

Astfel am participat la Atelierul Profesional „Biblioteca de colegiu / şcoală profesională în dialog cu fenomenul Biblioteca 2.0”, desfăşurat în incinta bibliotecii Colegiului de Informatică din Chişinău. Atelierul a fost constructiv, cu abordări teoretice şi relatări practice de realizare a conceptului dat în diferite tipuri de biblioteci din republică. Meritul reuşitei atelierului se referă în mare măsură Tatianei Ambroci, responsabil de secţiunea dată în cadrul ABRM, care a depus multă muncă organizatorică şi de convingere a publicului profesional de a se implica în activitatea atelierului, iar administraţia Colegiului de Informatică şi şefa bibliotecii, dna Viorica Tanaşciuc, au asigurat o condiţii bune pentru desfăşurarea discuţiilor şi prezentarea comunicărilor, utilizând tehnologii informaţionale moderne. O să mă refer succint la subiectele prezentate, laitmotivul cărora a fost acelaşi: nu trebuie să ţinem informaţia închisă în colecţiile bibliotecilor, mai recent pe site-urile bibliotecilor, care sunt mai rigide în comunicare cu publicul.

În comunicarea sa: „A trăi şi a munci într-o Lume 2.0: de la probleme de conştientizare – la cele de aplicare” Tatiana Ambroci a prezentat multitudinea de posibilităţi pentru comunicare interactivă oferite de tehnologiile Web2.0 şi a specificat necesitatea instruirii bibliotecarilor din toate tipurile de biblioteci în aplicarea lor. Pentru o mai bună înţelegere şi confirmare a necesităţii prezenţii bibliotecilor în reţelele sociale de pe net au fost expuse comunicările bazate pe practica de implementare: „Oportunităţile Bibliotecii 2.0 pentru procesul de instruire şi cercetare ştiinţifică” (Elena Stratan, Biblioteca Ştiinţifică a Universităţii de Stat „Alecu Russo”, din Bălţi); „Practici Biblioteca 2.0 la UPS „Ion Creangă” (Adela Negură). Biblioteca Centrală Universitară (U.S.M.) a venit cu un proiect concret de advocacy, prezentat amănunţit în comunicarea dnei Gutiera Doni „Informatizarea bibliotecii de colegiu: activităţi advocacy”, care a solicitat de la bibliotecarii din colegii date despre nivelul în care sunt dotate cu echipamente tehnologice moderne bibliotecile lor. Advocacy înseamnă un proces de mobilizare a unei persoane sau organizaţii, ce pot influenţa politicile publice şi deciziile de alocare a resurselor, în scopul promovării şi susţinerii unui proces nou, a specificat dnei, promiţând că se va lansa o campanie de implementare a Planului de advocacy „Informatizarea bibliotecilor de colegiu”.

Doresc să remarc faptul că BM „B. P. Hasdeu” a fost menţionată, în repetate rânduri, ca o instituţie care a reuşit să organizeze la un nivel înalt instruirea bibliotecarilor în utilizarea şi implementarea reţelelor de socializare şi comunicare în baza tehnologiilor Web 2.0, aproape toate filialele fiind pe blog, Flickr, You Tube, Twitter etc. În comunicarea „Patrimoniul municipal în prezentarea virtuală” în mod atractiv a prezentat blogul „Chişinău – oraşul meu” Tatiana Baltag, specialist la CID „Chişinău” din cadrul BM „B. P. Hasdeu” şi a demonstrat cu statistici concrete cum s-a deschis comunicarea informaţiilor stocate pe blog, numărul accesărilor, comentariilor şi a persoanelor interesate de a se înscrie ca prieteni fiind în continuă creştere. Dar a menţionat şi necesitatea unei implicări şi munci minuţioase, zi de zi, pentru susţinerea activităţii blogului, postarea informaţiilor variate şi interesante pentru un public larg.

În comunicarea mea am făcut legătura dintre două concepte: „Voluntariatul vs Biblioteca 2.0”. Am ales această temă din perspectiva declarării anului 2011 – An European al Voluntariatului, mai ales că recent a fost definitivat şi cadrul legal al acestei mişcări la noi în ţară: Legea Voluntariatului Republicii Moldova (Nr. 121 din 18.06.2010).

Axându-mă pe câteva repere, treptat am elucidat şi am dat răspuns la întrebările: Ce este voluntariatul? Cine poate fi voluntar? Unde se aplică voluntariatul? Cum se implementează voluntariatul? Am specificat importanţa voluntariatului pentru biblioteci, am menţionat prevederea activităţilor de voluntariat în Strategia de dezvoltare a BM „B. P. Hasdeu” pentru perioada 2008-2017, am prezentat studiul de caz: Programul de voluntariat „Prietenii bibliotecii”, iniţiat la biblioteca noastră din anul 2008. Am atenţionat despre obstacolele ce apar în dezvoltarea activităţilor de voluntariat în biblioteci, dar şi procedee de surmontare, adică depăşire a lor. În mod special am specificat noile oportunităţi pentru dezvoltarea voluntariatului în baza fenomenului Biblioteca 2.0, deoarece odată cu dezvoltarea tehnologiilor moderne de socializare şi comunicare se identifică un concept nou – voluntariat virtual. Pe net sunt deja postate de diferite organizaţii campanii de recrutare a voluntarilor virtuali, deci şi bibliotecile pot prelua această experienţă, menţionând şi unele activităţi pe care pot fi executate de astfel de voluntari pentru biblioteci. Am adresat un apel către bibliotecarii din colegii să se includă în activitatea de motivare, susţinere şi promovare a cetăţenilor dornici de a fi voluntari, menţionând că BM „B. P. Hasdeu” are de mai mulţi ani în vizor implementarea voluntariatului şi lucrează deja la elaborarea unui Plan de acţiuni de promovare a voluntariatului în anul 2011, an în care se împlinesc 10 ani de la prima marcare a Anului Internaţional al Voluntariatului.

Studierea şi utilizarea resurselor informaţionale şi de comunicare oferite de fenomenul Biblioteca 2.0 va facilita realizarea obiectivelor propuse în scopul transformării bibliotecilor de toate tipurile în biblioteci moderne, biblioteci ce oferă servicii de calitate şi în biblioteci solicitate – acestea au fost concluziile atelierului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu