În anul 2011 Biblioteca Municipală ”B.P. Hasdeu”, a urmat consecvent Strategia de dezvoltare 2008 – 2017 organizând-uşi activitatea desfăşurată pe priorităţile strategice asumate:
- Carte, lectură, studiu şi cultură.
- Biblioteca – serviciu public comunitar.
- Tinerii – prioritatea Chişinăului.
- Biblioteca digitală.
Efortul managementului în anul 2011 a fost orientat spre consolidarea spiritului de echipă pentru a rămâne biblioteca inovatoare a Chişinăului şi biblioteca de excelenţă a reţelei de biblioteci publice din RM. BM şi-a calibrat capacitatea profesională pe:
· Promovarea cărţii ca instrument de cunoaştere și a Bibliotecii Municipale ca vector spre cunoaştere;
· Extinderea programelor de lectură pentru toate grupurile sociale de chişinăuieni şi implicarea mai multor parteneri locali şi internaţionali în promovarea lecturii;
· Demonstrarea rolului de actant comunitar important al BM prin implicări şi contribuţii notabile în prioritatea comunitară – Chişinău 575 de ani;
· Dezvoltare şi diversificarea facilităţilor oferite utilizatorilor şi bibliotecarilor de conceptul Biblioteca 2.0.
· Crearea condiţiilor necesare şi intensificarea efortului profesional pentru finisarea Sistemului de Gestiune a Activităţii BM.
· Dezvoltarea Catalogului Electronic Partajat al BM.
· Sporirea şi diversificarea repertoriului de resurse electronice.
· Amplificarea promovării serviciilor digitale.
· Îmbunătăţirea condiţiilor de funcţionare a bibliotecilor-filiale.
Realizări care au adus BM garanţii ale succesului:
1. MANAGEMENT
· Crearea oportunităţilor pentru perfecţionarea continuă (echipa Hasdeu - comunitate de învăţare durabilă) pentru menţinerea unei echipe competente, creative (vizite de documentare; duplexuri profesionale, zile de dezvoltare, ziua competenţelor, ziua bibliografiei, încurajarea participării la acţiuni de instruire în alte biblioteci);
· Susţinerea unui management democratic, participativ, constructiv;
· Constituirea Clubului „Biblioteca Mov” - platformă de dezvoltare a creativităţii bibliotecarilor;
· Implementarea unui model inovativ de signaj interior;
· Inovarea modelului de comunicare instituţională;
· Implementarea soft-ului ”Resurse umane” pentru îmbunătăţirea Managementului Resurselor Umane;
· Realizarea studiului de caz ”Evaluarea locului de muncă la BM”;
· Realizarea studiului de caz ”Conceptul de design, înţelegerea şi aplicarea lui în spaţiile pentru copii la Biblioteca Municipală „B.P. Hasdeu”;
· Realizarea experimentului ” Modele de comportament în procesul comunicării profesionale”;
· Utilizarea focus-grupului ca mijloc de îmbunătăţire a relaţiei cu utilizatorul.
2. SERVICII, PROGRAME, FACILITĂŢI
· Implementarea, cu succes şi în toată reţeaua BM a serviciilor noi axate pe Biblioteca 2.0;
· Extinderea şi îmbunătăţirea programului de externalizare a serviciilor;
· Serviciul ”Întreabă bibliotecarul” chat live;
· Disponibilizarea spaţțiilor pentru interesele de grup ale utilizatorilor;
· Organizarea „Săptămânii romanului ecranizat”;
· Implementarea Programului „Voluntari pentru carte”;.
3. RESURSE INFORMAŢIONALE
· Diversificarea și îmbunătățirea considerabilă a colecțiilor speciale, colecției ”Chișinău”;
· Elaborarea şi implementarea proiectului Chişinăul juridic on-line: acces deschis la documente publice;
· Sporirea numărului de documente electronice;
· Organizarea bazei de date Chișinăul delicios.
4. RESURSE UMANE
· Extinderea numărului de formatori la nivel național;
· Creșterea numărului de masteranzi, angajați ai BM;
· Instruirea continuă a personalului: 468 acțiuni la nivel intern, 44 - în comunitatea biblioteconomică, 4 – internațional;
· Creșterea numărului de comunicări: 76 la nivel intern, 39 - în comunitatea biblioteconomică, 5 – internațional;
· Distincții, aprecieri, recunoașterea meritelor: 88
5. CERCETARE
· Cercetarea biblioteconomică - 25 de subiecte cercetate în baza activităţii BM de către studenţii USM - patru dintre acestea fiind noutate ştiinţifică în domeniul infodocumentar;
· Cercetare istorico-literară – 4 volume;
· Cercetare bibliografică – 16 bibliografii: tematice - 5; biobibliografii - 11;
· Cercetare de marketing - 20 sondaje, chestionare. Utilizarea focus-grupului ca mijloc de îmbunătățire a relației cu utilizatorul.
6. PROMOVARE
· Promovarea în reţele sociale;
· Prezenţa în mass-media: 480 în mass-media tipărită, 700 –radio, tv;
· Editarea și îmbunătățirea calitativă și cantitativă a conținutului revistei BiblioPolis;
· Utilizarea căilor inovative în orientarea utilizatorilor în spațiile bibliotecii (pictograme);
· Utilizarea artefactelor inedite pentru loializarea utilizatorilor și partenerilor (lupă, steguleț banner, cifra nr.1: Cel mai generos donator, Cel mai bun utilizator, Partenerul nr. 1);
· Utilizarea clubului Biblioteca Mov ca platformă de promovare instituțională: promovarea instituțională la locul de muncă, promovarea prin artefacte și obiecte de Crăciun și Anul Nou, instituționale inedite, inovarea formelor de promovare a lecturii (sticker);
· Diseminarea rezultatelor, proiectelor în comunitatea biblioteconomică;
Managementul Bibliotecii Municipale ”B.P. Hasdeu”, în 2012, îşi va orienta şi concentra efortul pe mobilizarea echipei spre schimbare, inovarea proceselor şi produselor; spre promovarea identităţii unice a BM şi consolidarea ei cu integritatea autentică pentru a construi o imagine puternică în comunitate şi în domeniul profesional.
Pentru anul 2012, BM îşi propune să realizeze:
a) Sporirea considerabilă a vizibilităţii şi prezenţei comunitare şi profesionale;
b) Formarea capacităţii, la angajaţii BM, de a actualiza şi de a reinventa propria istorie (a BM, a filialei în care lucrează către aniversarea de 135 de ani BM) ;
c) Utilizarea elementelor de marketing 3.0 ca posibilităţi de a restaura încrederea utilizatorilor, chişinăuienilor în BM;
d) Extinderea programelor de lectură pentru toate grupurile sociale de chişinăuieni; implicarea mai multor actori comunitari în demersul de susţinere a lecturii municipale;
e) Modernizarea activităţii BM prin implementarea Sistemului de Gestiune a Activităţii BM;
f) Calibrarea efortului colectiv pentru finisarea Catalogului Electronic Partajat al BM;
g) Constituirea repozitoriului BM;
h) Asigurarea suportului metodologic şi educaţional necesar dezvoltării capacităţii inovaţionale ale BM;
i) Constituirea Centrului de formare continuă BM „Campusul Competențelor”;
j) Modernizarea bibliotecilor-filiale (redesign, signaj).
Bazându-ne pe rezultatele obţinute în 2011, pe capacitatea instituţională şi capabilitatea personalului, pe susţinerea Administraţiei Publice Locale sperăm să realizăm cu succes Strategia BM de dezvoltare; să rămânem în continuare instituţia culturală preferată a chişinăuianului şi biblioteca de excelenţă a domeniului biblioteconomic.