marți, 15 mai 2012

15 MAI - ZIUA INTERNAŢIONALĂ A FAMILIEI ŞI LA BIBLIOTECA «A. MICKIEWICZ»


Oxana ANDREEV,
şef-oficiu, Filiala «A. Mickiewicz»


Ce este o familie? Acest lucru i-am întrebat pe cititorii noştri care au vizitat biblioteca polonă, «A. Mickiewicz», pe parcursul întregii zile de 15 mai 2012, Ziua Familiei.

Răspunsurile au fost diverse:
-         Este cea mai de preţ comoară
-         Un lucru sfînt
-         Un cuibuşor unde trăim împreună
-         Mama, tata, eu şi fratele sau sora cînd voi avea
-         Cel mai scump lucru etc..

Răspunsurile maturilor au fost cam seci, dar totuşi cîţiva din ei şi-au expus părerea:
-         E lucru cel mai important pentru majoritatea oamenilor
-         E ceea pentru care aş renunţa la orice etc.
Ne-au bucurat  mult aceste răspunsuri. Am înţeles că, pentru toţi oamenii, familia ocupă un loc important în inimile lor. Familia reprezintă primul mediu de viaţă, social si cultural, al copilului şi, prin valorile pe care aceasta le transmite, pune bazele dezvoltării sale intelectuale, morale si estetice.

Cu prilejul acestei frumoase sărbători, biblioteca a avut şi ea un program special. Tindem să fim veriga principală între familie şi lectură, să fim îndrumătorii, partenerii, prietenii cei mai fideli ai lor, să ajutăm la renaşterea tradiţiei de a citi în familie. Am organizat o frumoasă expoziţie de carte Invităm familia la lectură, în care am prezentat cărţi pentru copii, interesante şi colorate,ce pot fi lecturate de cei mici împreună cu părinţii, bunicii lor: Seria Ghidul părinţilor; Poveşti de aur, Piciul poliglot etc.

Lectura cărtilor în zilele noastre este o activitate la îndemîna tuturor, dar ea trebuie cultivată prin preocuparea permanentă a părintilor de a-i obişnui pe copii cu frumuseţea inegalabilă a cărţilor. Nici pentru o clipă nu uităm că  dragostea de carte vine din familie şi se dezvoltă  de mici copii, de aceea ne-am gîndit că ar fi binevenite şi cîteva sfaturi pentru părinţi, care i-ar ajuta în atragerea copiilor la lectură de la cea mai fragedă vîrstă. Astfel, cu ceva timp în urmă a apărut pliantul  Cum să creştem un cititor, cu sfaturi pentru părinţi.

Deja în seara zilei de 15 mai, la grădiniţa nr.6, cînd părinţii au venit să-şi ia copiii, am organizat şi Flash mob-ul Vă poftim la lectură. Citiţi cu noi. În cadrul lui am oferit şi acest pliant. Mămicile, dar şi tăticii au fost foarte atenţi şi interesaţi de tot ce le-am vorbit.

Lista bibliografică Pentru mămici şi viitoare mămici a fost cea mai solicitată pe parcursul zilei. Aici am selectat cele mai utile şi interesante cărţi, care ţin de diverse sfaturi în creşterea copiilor, educarea lor într-un mod corect etc.


La momentul actual, biblioteca polonă este frecventată de circa 46 familii cu 1-3 copii, 14 familii cu cîte 4-5 copii şi toţi sînt utilizatorii fideli ai bibliotecii. Ne măndrim că numărul lor se măreşte de la o zi la alta şi continuăm să le fim mereu la dispoziţia lor.
Pentru părinţi urmează să avem şi Revistă bibliografică Cum să cultivăm gustul de lectură în familie.