luni, 29 octombrie 2012

AM ACUMULAT IDEI NOI PRACTICE CARE, SPER, SĂ-MI FIE DE FOLOS ÎN VIITORUL APROPIAT LA LOCUL DE MUNCĂ


Eugenia PLĂMĂDEALĂ, bibliotecar principal, Filiala „Alba Iulia”

Programul aniversar al Bibliotecii Municipale „B.P. Hasddeu” a fost unul cu totul deosebit pentru mine. Activităţile la care am partcicipat mi-au produs o impresie foarte frumoasă, dar am avut şi lecţii de învăţat.
Conferinţa „Modelul experienţial de atragere şi loializare a utilizatorilor”, de exemplu, m-a impresionat comunicarea doamnei dr., director general Lidia Kulikovski, în care ni s-a atras atenţia, încă odată, la metodele de atragere a utilizatorilor la bibliotecă, la pregătirea, comportamentul, tactica şi strategia bibliotecarului la locul de muncă. Prin organizarea excelentă, conferinţă s-a dovedit a fi o lecţie specială de învăţătură pentru bibliotecarii care se întâlnesc zilnic faţă în faţă cu utilizatorul.
 În cadrul dezbaterii postconferinţe „Recîştigarea şi loializarea utilizatorilor” mi-au atras atenţia momentele în care s-au vorbit despre avantajele şi dezavantajele unei bibliotecii, despre cultura lecturii şi a cititorului. Cunoaştem foarte bine faptrul că, astăzi se citeşte mai puţină carte, fiind înlocuită de noi tehnici avansate, şi, totuşi, considerăm că nu este chiar atât de rău dacă pe net se citeşte o carte bună. Continuăm să ne întrebăm „se citeşte oare literatură sau doar site-uri de socializare?” Cum să aflăm? Depinde de cultura persoanei, sigur, dar oare noi, bibliotecarii, putem influienţa cumva această cultură? Cred că da. Din discuţiile celor care au fost prezenţi în sală, am înţeles că se citeşte pe net şi literatură, şi chiar de cititori mai mici, dar să nu ne întristăm, totul este temporar, să mergem cu o carte bună la copiii din grădiniţe mai des şi vom vedea rezultatul. Pentru că, cu siguranţă, o bibliotecă cu cărţi tradiţionale pe raft îşi va avea rolul său încă mult timp.
M-a impresionat şi Colocviul „Scriitorul, editorul, profesorul, societatea civilă – partenerii bibliotecii în formarea şi consolidarea deprinderilor de lectură ale cetăţenilor” la care au fost invitaţi scriitori-autoiri de cărţi, precum Dumitru Crudu, Vitalie Răileanu,  Vladimir Beşleagă, Nicolae Dabija, Emil Galaicu-Păun, Victoria Fonari pentru a se expune la subiect. Scriitorul Vladimir Beşleagă, este de părerea că, moldovenii se trag mai puţin la carte, citîndu-l pe Dimitrie Cantemir. Cineva din sală l-a înţeles altfel pe D. Cantemir, cică ar fi vorba despre oamenii bogaţi care nu prea citeau la acea vreme. Şi, totuşi, unii dintre cei prezenţi în sală susţin că încă se citeşte. Nicolae Dabija, de exemplu, a povestit despre bunicul său care, fiind stareţ al unei mănăstiri, a găzduit biblioteca mănăstirii în casă la el, iar scriitorul de astăzi, Nicolae Dabija, şi-a petrecut copilăria printre cărţi. Lectura, susţine domnia sa, este importantă pentru purificarea sufletului, iar eu sunt întru totul de acord cu această afirmaţie, pe care o aud adesea şi de la unii cititori mai cu experienţă.
Ziua de vineri, 19 octombrie, a fost una cu soare şi deosebit de frumoasă, în care bibliotecarii din reţeaua BM, dar şi din alte biblioteci universitare şi din republică, s-au întrunit în Sala Albă a Hotelului „Codru” la Conferinţă aniversară a  BM „B.P. Hasdeu”. După un şir de comunicări interesante - un apreciabil schimb de experienţă dintre bibliotecarii din republică care activează în diferite biblioteci,
a urmat totalurile concursurilor Comunicări-postere şi Proiecte-postere. Bibliotecarii din echipa Hasdeu au prezentat 48 de postere foarte ingenioase şi atractive, care au fost expuse pentru a fi admirate, căci mertitau, în Sala Roz a hotelului. Noi, cei de la Filiala „Alba Iulia” am prezentat 2 postere: „Modelul colaborativ cu comunitatea”- comunicare-poster şi „Biblioteca facilitator, mediator comunitar”- proiect-poster. Prin prima lucrare am încercat să atragem atenţia colegilor noştri asupra mulţimii de parteneri care ne sprijină în realizarea programelor de succes. Cel de-al doilea poster „Biblioteca facilitator, mediator comunitar” reprezintă un nou  proiect cu comunitatea. Este vorba despre proiectul „Caravana Cărţii”, iniţiat în 2011, în parteneriat cu Editura Gens Latina din Alba Iulia, România şi Liceul Teoretic „Petru Rareş” din cartier. Am admirat o mulţime de proiecte foarte interesante, elaborate de către colegii noştri bibliotecari, şi, am avut multe de învăţat. Tematica posterelor a fost foarte diversă: parteneriatul, lecturile estivale, lectura şi sportul, lectura şi sănătatea, sănătatea şi literatura din colecţiile bibliotecii, Chişinăul delicios şi altele. Urmărind lucrările colegilor am reuşit şi să înţelegem propriile greşeli în cadrul elaborării posterelor.
De la toate întrunirile, la care am participat cu mare plăcere şi interes, am avut multe de învăţat pentru activitatea de zi cu zi, în deosebi, pentru atragerea  cititorilor la carte, lectură, pentru a le diversifica motivaţia şi intriga să vină la bibliotecă. Am acumulat idei noi practice care, sper, să-mi fie de folos în viitorul apropiat la locul de muncă.