joi, 15 noiembrie 2012

COPIII CHISINAULUI IN LUMEA POVESTILOR CU BARBALUNGA


Elena Dabija,
Director, CAIE

 E toamnă – anotimpul când se culeg roadele bogate, indiferent în ce domeniu de activitate fiecare din noi munceşte zi de zi. Se zice că ziua de luni este o zi grea, dar pentru copiii, bibliotecarii şi profesorii care au participat la Conferinţa de lectură în cadrul programului COPIII CHIŞINĂULUI CITESC O CARTE, iniţiat de BM „B.P. Hasdeu”, a fost o zi deosebită, deoarece ei au venit să culeagă roadele unei lecturi captivante.
Bibliotecarii din toate filialele BM „B.P. Hasdeu”, profesori din şcolile şi liceele capitalei împreună cu cititorii cei mai ingenioşi au venit la Centrul Academic Internaţional Eminescu pentru a participa la un dialog pe marginea cărţii POVEŞTI CU BARBĂLUNGĂ, scrisă de OVIDIU CREANGĂ.
În rol de gazdă, Elena Dabija, director Centrului Academic Eminescu a salutat aceşti soli, i-a încurajat şi le-a dorit să fie mereu prieteni cu cartea pe parcursul vieţii. Prezenţi la acest eveniment au fost Vasile Şoimaru – doctor în economie, conferenţiar universitar, scriitor, fotograf, care avea rolul de fotograf şi Valeriu Raţă ca corespondent pentru a mediatiza evenimentul.
Pe scenă au apărut elevii clasei a 4-a „C” de la Liceului Teoretic „N. Iorga”, însoţiţi de diriginta Aida Gonţa şi bibliotecara Eugenia Dudău. Aceşti copii, îmbrăcaţi în costume ale eroilor cărţii au înscenat povestea „Prietenul meu, Moş Poveste Barbălungă” cu mare dragoste şi talent.
Moderatorul conferinţei, directorul filialei „Ştefan cel Mare” dl. Dumitru Crudu a menţionat: o carte scrisă de scriitor merită să fie apreciată de un critic literar, care ne ajută nouă cititorilor să înţelegem mai bine mesajul acestei cărţi. Dumitru Crudu a invitat copiii prezenţi în sală să joace rolul de mici critici literari, deoarece au lecturat această carte şi viziunea lor contează.
Rând pe rând în scenă au ieşit utilizatorii filialelor veniţi din toate sectoarele Chişinăului pentru a împărtăşi impresiile de lectură: care poveste i-a impresionat mai mult, cum au înţeles mesajul cărţii, care erou şi care faptă merită laudă, care este morala fiecărei acţiuni din poveste... A fost un duel interesant, deoarece copiii din sală testau cunoştinţele acelor de pe scenă, completau răspunsurile, făceau schimb de opinii. Cele mai solicitate poveşti au fost: „Prietenul meu, Moş Poveste Barbălungă”, „Povestea ursuleţului maro”, „Prietenii mei cu patru lăbuţe”, „Tarzan Maidanezul”,Vai! Ce ai făcut cu chipul Domnului Dabija”, „Mâine vă învăţ să fumaţi”, „Povestea Măgăruşului Albastru”, „Leuţul Rex” ş.a., toate fiind analizate de micii critici cititori.
Însoţiţi de bibliotecara de la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” Aculina Golovatenco elevii Andreea Căuş, Artur Luchian, Valeria Sârbu, Arina Tatar, Valeria Peaticova, Tamara Ştefârţa, Vasile Scorpan, Vlad Curarari, Liviu Faină, Sanda Cojuşneanu au venit cu desene – imaginaţia lor după lectură şi impresii de lectură. Iată doar unele mărturii scrise pentru a fi transmise scriitorului Ovidiu Creangă:
Faina Liviu „Domnule scriitor, am citit poveştile dumneavoastră şi mi-au plăcut foarte mult. Am lecturat prima poveste şi mi-a fost atât de interesant încât am vrut să le cunosc pe toate. Am rămas impresionată de figurile de stil şi aceasta m-a făcut să citesc mai mult. Cred că mulţi copii au citit cartea dumneavoastră, fiindcă ar fi păcat să nu o ştii. Ar trebui să mai scrieţi cărţi ca Poveşti cu Barbălungă, deoarece copiii o să-şi îmbogăţească vocabularul”;
Artur Luchian „Poveşti cu Barbălungă mi-a creat impresii de veselie deoarece Ovidiu Creangă spune ce-a făcut în copilărie sa. Coperta cărţii ne sugerează că se va povesti despre animale. Cel mai mult m-a impresionat povestea Prietenii mei cu patru lăbuţe. În această povestire se spune despre Tuzik, Fifiţa, Flocea, Lup, Shakka – aceştea sunt nişte câini care personajul îi iubea foarte mult şi îi îngrijea;
Vlad Curarari „Mie mi-a plăcut cartea lui Ovidiu Creangă Poveşti cu Barbălungă. Este o carte cu nişte poveşti foarte frumoase. Mie cel mai mult din toate poveştile mi-a plăcut Vulturul de aur. În această minunată poveste se vorbeşte despre un vultur. El este descris în cele mai frumoase cuvinte. Eu îi transmit salutări lui Ovidiu Creangă, deoarece el a scris nişte poveşti foarte frumoase”;
Vadim Gheţiu: „Din Poveşti cu Barbălungă pe mine m-a impresionat povestea în care se povesteşte despre cum un băiat a fumat când era mic. Pe el l-au învăţat nişte copii care erau răi. Băieţii când l-au sfătuit să fumeze el s-a înnăduşit şi a tuşit. Băiatului i-a intrat fum în plămâni. De atunci el nu a mai fumat niciodată. Eu propun ca mai mulţi copii să citească această carte interesantă, fiindcă sunt multe poveşti amuzante şi hazlii. Aceste poveşti dezvoltă imaginaţia copilului”;
Sanda Cojuşneanu: „Eu am citit cu mare plăcere cartea Poveşti cu Barbălungă scrisă de Ovidiu Creangă. Mi-au plăcut enorm poveştile şi râdeam în hohot. Îndeosebi mi-a plăcut povestea Prietenii mei cu patru lăbuţe. În ea se povesteşte despre câinii pe care i-a avut, precum Tuzik, Flocea şi Fifiţa cu istorioarele lor captivante. Această povestire mi-a dat de înţeles cât de tare iubea Ovidiu Creangă animalele”;
Anastasia Bezruciko: „Mi-a plăcut foarte mult cartea Poveşti cu Barbălungă de Ovidiu Creangă. Eu am citit-o din scoarţă în scoarţă. Poveştile sunt haioase dar au şi o povaţă pentru copii. Ele sunt povestite de personajul principal Barbălungă. Deseori când începeam să citesc o poveste, nici nu observam cum întorceam fila şi de fiecare dată citeam cu o viteză mai mare. O mulţime de poveşti puteţi citi din această carte”;
Cătălin Fetelea: „Povestea mea preferată este Mâine vă învăţ să fumaţi. Cartea şi povestea aceasta sunt foarte interesante. Eu propun să o citească toţi copiii şi părinţii. Îi mulţumesc lui Ovidiu Creangă pentru această creangă de cunoştinţe şi cu glume. Foile sunt fine şi lucitoare”.
Mai mulţi cititori din filialele BM „B.P.Hasdeu” au scris mesaje autorului:
„Domnule scriitor Ovidiu Creangă”
Suntem cititorii bibliotecii Nicolae Titulescu. Mai suntem şi reprezentanţii tuturor animalelor de pe Pământ.
Din numele tuturor ieduţilor, căprioarelor, iepuraşilor, ariceilor, ursuleţilor şi îndeosebi a câinilor Vă mulţumim pentru cartea dată.
Aceste poveşti minunate ne învaţă să fim buni la suflet, miloşi, sinceri, prietenoşi, să iubim natura şi tot ce avem în preajmă. Vă dorim sănătate! Cu drag, cititorii cărţii „Poveşti cu Barbălungă” 12.09.2012”.
Ingenioasă a fost şi întrebarea: prin ce se aseamănă creaţia lui Ovidiu Creangă cu creaţia lui Ion Creangă? Mai mulţi copii au răspuns: prin faptul că ambii scriu istorioare hazlii din copilăria lor, că este morală în poveşti, că scriu despre animale, păsări, bunătate, omenie, prietenie şi multe altele din viaţa trăită zi cu zi a oamenilor.
Vasile Şoimaru a rămas plăcut impresionat de competenţa, erudiţia, talentul, libertatea gândirii şi a expresiilor micilor cititori despre această carte. Dumnealui a povestit că a avut marele noroc să cunoască acest om deosebit, că a fost în ospeţie la Ovidiu Creangă în Toronto-Canada în timpul când autorul scria cartea Poveşti cu Barbălungă şi despre impresiile de la Cascada Niagara, unde autorul i-a fost ghid. Cartea a fost editată la Craiova şi dumnealui a adus în Chişinău 200 de exemplare. Astfel BM „B.P. Hasdeu” a intrat în posesia acestei cărţi, care a fost propusă pentru Programul Copiii Chişinăului citesc o carte – 2012. Fiind în rol de fotograf, Vasile Şoimaru a promis că toate aceste poze şi impresii de la acest excepţional forum al utilizatorilor vor fi transmise domnului Ovidius Creangă. Această zi datorită mărinimosului Vasile Şoimaru va intra în istoria culturii naţionale şi va avea un ecou şi peste hotarele Moldovei.
În final, aceeaşi elevi-mici actori care au dat startul conferinţei, au urcat iarăşi pe scenă şi au finisat sărbătoarea cu sceneta Şoricelul Ronţişor era să o păţească. Apoi au declamat în cor: Vreţi să ştiţi ce-i mai departe?
Că noi nu v-am spus povestea toată.
Ştiţi de ce?
Că se cere lecturată!
Hai, grăbiţi-vă îndată,
Stă pe raft şi vă aşteaptă
Ce, nu ştii cum se numeşte?
Noi ţi-o spunem fără glumă: OVIDIU CREANGĂ, POVEŞTI CU BARBĂLUNGĂ!!!
Conferinţa a avut un succes multaşteptat. Fiecare participant la această conferinţă a primit diplomă şi un mic cadou din partea BM „B.P. Hasdeu”. Mesajul de despărţire au fost cuvintele de mulţumire din partea gazdei şi îndemnul la lectură din plăcere deoarece se ştie:   
Cartea-i mică, dar e plină
De căldură şi lumină.
Orice literă din ea
Luminează ca o stea,
Cine-o ia şi o citeşte
Sufletu-şi îmbogăţeşte!
Dorim continuitate Programului COPIII CHIŞINĂULUI CITESC O CARTE!