joi, 1 noiembrie 2012

RECÂŞTIGAREA ŞI LOIALIZAREA UTILIZATORILOR LA FILIALA „OVIDIUS”


Elena BUTUCEL
Director, Filiala Ovidius

Filiala „Ovidius” este în continuă căutare de noi servicii în scopul de-a satisface eficient preferinţele utilizatorului, oferindu-le servicii de calitate, diverse forme  şi metode de destindere.
În anul curent Biblioteca „Ovidius” a iniţiat două servicii noi pentru utilizatori şi o campanie de promovare a lecturii.
Unul din serviciile propuse este Clubul de comunicare întitulat „Vraja Cuvântului”, deschis pentru toţi doritorii de a-şi modela un limbaj corect, coerent, expresiv, frumos și totodată  învăţarea artei comunicării eficiente. Membrii acestui club sunt liceenii din clasele superioare, studenţi, profesori, bibliotecari de la instituţiile din Chişinău în număr de 45 persoane. Forma de activitate - am ales să fie lecţii publice prezentate de personalităţi cunoscute în domeniul lingvistic, literar, cultural. În acest an lecţiile publice sunt susţinute de conf. univ. dr.  Silvia Grossu şi conf. univ. dr. Lidia Kulikovski, directorul BM (periodicitate trimestrială).
            Publicul este familiarizat cu metodele care se pot utiliza pentru a avea un vocabular curat: tehnica supravegherii personale a vocabularului, delegarea supravegherii vocabularului nostru altei persoane, zilnic să îmbogăţim vocabularul citind în voce tare.
La fiecare subiect în parte biblioteca vine cu recomandări de lectură.
Credem că aceste lecţii sunt foarte utile celor care frecventează şedinţele clubului ţinând cont că, potrivirea cuvintelor în vorbire este foarte importantă pentru a transmite un mesaj corect, anume cel dorit de noi, pentru o comunicare eficientă în familie, la şcoală, la serviciu, în public, etc. 
Capacitatea de a ţine un discurs este una din cele mai valoroase aptitudini pe care le putem avea.
Sunt aşteptaţi: doritorii de a cunoaşte axiomele comunicării, de a-şi dezvolta competenţe de comunicare performantă cu publicul.
Şi al doilea lucru important care vreau să-l comunic este proiectul cu titlul de Floarea sănătăţii” cu sloganul „Prin intermediul cărţii învăţăm secretul sănătăţii”, este un program  informaţional-educativ pentru copii.
Scopul proiectului: respectarea  igienei şi modului sănătos de viaţă prin lecturarea operelor artistice.
Temele propuse sunt: Mâinile curate înseamnă sănătate; Dinţi sănătoşi un zâmbet frumos; Mişcarea – factor de  sănătate; Vitamine pentru tine; Să fim îngrijiţi şi ordonaţi!.
La fiecare temă în parte sunt prezentate lucrări artistice, material ilustrativ, pentru o prezentare mai atractivă sau folosit şi prezentări în Power Point, diferite filmuleţe. Pentru a vedea impactul imediat de insuşire a temelor la care au asistat, copiii au avut de rezolvat  integrame  ce ţine de compartimentul, sănătatea şi igiena personală.
Impactul implementării proiectului:
Promovarea operelor literare referitor la sănătate – 20 lucrări
Participanţi la proiect  - 56 copii
Activităţi desfăşurate  -  6
Biblioteca Ovidius, ca instituţie care oferă cartea şi implicit lectura ca  una dintre alternativele vizionării TV, utilizarea Internetului şi a jocului pe calculator, a considerat că este necesar să iniţieze o campanie de promovare a lecturii pentru adolescenţi, contribuind la dezvoltarea interesului  pentru lectură.
Prin campania de promovare Adolescentul & cartea” ne-am propus să-i orientăm şi să-i implicăm în mod organizat în mai multe acţiuni interesante susţinute prin lectură.
Pentru realizarea proiectului ne-am concentrat asupra adolescenţilor cu vârsta cuprinsă înte 13-17 ani, care au participat destul de activ  în desfăşurarea acestuia şi anume în perioada 14-18 mai curent. La implementare au contribuit: Biblioteca „Ovidius”; DGETŞ mun. Chişinău (Liceul Teoretic „Univers Lions”; Liceul Teoretic „Mihai Viteazul;  Liceul Teoretic „Nicolae Sulac”).
Scopul propus a constat în fortificarea şi consolidarea sistemului comunicării între bibliotecă şi adolescenţi  prin cunoaşterea domeniilor importante de interes pentru dezvoltarea lor umană, socială şi intelectuală.
De-a lungul campaniei utilizatorii-adolescenţi au rostit un slogan pe cât de simplu, pe atât de mobilizator, exprimat prin chemarea  Deschide şi citeşte o carte!”.
Acţiunile întreprinse au constitut procedeie la care bibliotecarii recurg des în ultimul timp, ideea principala constând în realizarea unor efecte vizibile în ce priveşte schimbarea atitudinii adolescentului faţă de carte şi lecturi, orientarea acestora spre domeniul cunoaşterii prin lecturi şi carte. Iată câteva dintre ele:
  • Flash Mob: Lectura ne poate schimba viaţa;
  • Focus – grup: Lectura în viaţa adolescentului: calea spre cunoaştere oferită de bibliotecă;
  • Discuţie-dezbatere „Adolescenţii întreabă, cartea răspunde…”;
  • Recital de poeziei şi concurs de eseuri  „Biblioteca-calea ta spre cunoaştere”;
  • Expoziţie de carte tradiţională „Adolescentul & cartea”;
  • Expoziţie de carte virtuală „Adolescentul întreabă -  cartea răspunde”;
  • Revistă bibliografică „Cărţile care te pot ajuta în viaţă „.
Un reper important în promovarea campaniei şi informarea tinerilor utilizatori despre lecturile propuse de bibliotecă l-am avut din partea postului naţional de radio prin intermediul emisiunii pentru adolescenţi „Semnal Junior”, în cadrul căreia redactorul- prezentator Zina Izbaş a realizarat un interviu despre importanţa lecturii în dezvoltatea personală. Ne bucurăm că astfel am reuşit să promovăm această importantă campanie prin intermediul revistei radio pentru adolescenţi ”Semnal Junior”, dar şi în ”Studioul Juniorilor” cu ajutorul rubricii ”Cartea de pe noptieră”.