vineri, 29 martie 2013

In memoriam, poetul Vasile Toma


Poetul Vasile Toma era unul dintre fidelii noştri cititori şi vecini. Îi aduceam, adeseori, cărţi pentru studii literare de la Biblioteca Municipală „B.P. Hasdeu”. Venea după cărţi soţia, doamna Eleonora sau le trimeteam prin voluntarii noştri. De fiecare dată dl poet nu întârzia să ne mulţumească, să ne adreseze multe cuvinte de încurajare. Am promis să-I facem o vizită la domiciliu, dar nu am mai reuşit… Astăzi, am aflat, cu regret, că vecinul nostru poet a plecat dintre noi… Condoleanţele noastre familiei şi doamnei Eleonora. Nu avem în colecţie, decât 2 titluri de carte semnate de Vasile Toma. Ultima, ne-a adus-o dna Eleonora în august 2012 cu un mesaj pentru cititori. Este vorba de “101 Poeme”, apărută în colecţia IDEAL, Bucureşti, Editura Biodova, 2011.
Citisem nu demult un articol semnat de dl Vasile Toma, în care cu multă dragoste, îşi amintea de colegul său de studii, Vasile Petrea. Mă gândeam că, poate l-am cunoscut şi în calitate de student, deoarece pe Vasile Petrea îl cunosc bine din anii studenţiei. Tot căutam o zi prielnică în care să-l sun şi să-l felicit pentru acest material, dar tot nu am reuşit. Aşa se întâmplă cu noi mereu, nu avem timp pentru noi, mereu implicaţi în proiecte şi activităţi, iar timpul nu ne cruţă. Răsfoind pe net, în intenţia de a afla ce cărţi mai scrie Domnia Sa, m-a impresionat un material în “Curierul de Hânceşti” care se numeşte “Nasc şi la… Cioara Oameni!” semnat de Tatiana Todoseiciuc despre o lansre de carte la baştina scriitorului. După ce am citit articolul am înţeles că poetul este respectat şi citit la baştină, că dascălii de acolo transmit generaţiei în creştere mesajul poeziei consăteanului lor, dar şi durerea, dragostea pentru limbă, credinţă, neam pe care o poartă în suflet. M-am bucurat pentru poetul în suferinţă, dar şi pentru faptul că, chiar şi în lipsa sa, lansările de carte şi credul poetului sunt respectate şi onorate la baştina sa. Este un gest frumos şi un exemplu bun de urmat pentru tânăra generaţie…
Astăzi, regretăm, cu toţii, plecarea dintre noi a poetului Vasile Toma… Dumnezeu să-l odihnească în pace!