Larisa STAVER,
șef oficiu, Filiala „Transilvania”
Joi, 10
octombrie, la Ciocana soarele e mai blând și lucește mai zâmbăreț, fiindcă se
simte deja mirosul de sărbătoare, de
sărbătoare mare - Ziua Orașului. La biblioteca „Transilvania” pregătirile sunt
în toi, aici comunitatea participă la activitățile desfăşurate de bibliotecă ce
fac parte din Decada „Chișinău, Orașul
meu”.
Am organizat o
activitate mai deosebită și anume concursul: Chișinăul de ieri, de azi, de mâine, utilizând metoda Cubul. O metodă interactivă de lucru în
grup ce vizează descrierea, comparaţia, asocierea, analizarea, aplicarea,
argumentarea, atunci când se doreşte explorarea unui subiect nou sau unul
cunoscut pentru a fi îmbogăţit cu noi cunoştinţe sau a unei situaţii privite
din mai multe perspective. Am selectat această metodă pentru a-i implica pe mai mulţi participanţi.
La concurs au participat elevii clasei VII-a de la Liceul moldo-turc „Orizontul”
ghidaţi de bibliotecara Corina Hartea. Elevii au fost împărțiți în trei echipe,
fiecare echipă cu denumirea sa: I echipă-Chișinăul de ieri, II echipă-Chișinăul
de azi, III echipă- Chișinăul de mâine. Toate echipele au avut o singură
însărcinare: să caracterizeze orașul Chișinău după următoarele criterii ale
metodei Cubul - 1. Descrie. 2.Explică. 3.Aplică. 4. Asociază. 5. Sintetizează.
6.Argumentează pro și contra. La sfârșit împreună cu elevii am construit câte
un cub din hârtie pe care au fost notate
cerințele folosind fiecare dintre
cele șase suprafețe ale acestuia. Am dat atenţie acestei metode
mai mult din curiozitate, şi n-am dat greş căci pe parcursul concursului
am observat că elevii erau foarte degajaţi,
se simţeau liber în exprimare. Acest concurs este unul benefic pentru ei
fiindcă solicită gândirea elevului, dezvoltă abilităţi de
comunicare, lărgeşte viziunea asupra temei şi încurajează exprimarea punctelor
de vedere individuale. Echipele s-au încadrat foarte repede, ingenios şi
creativ. Ideile au fost constructive şi
originale. Chişinăul a fost caracterizat din toate punctele de vedere :
geografic, economic social şi cultural. Nu au lipsit nici sentimentele. Se
vedea în privirile lor dragostea şi afecţiunea, care au redat-o ulterior prin
cuvinte.
Copiii se mândresc şi iubesc acest oraş - Chişinău. Ei realizează că
sunt încă multe de schimbat şi conştientizează că aceste schimbări ţin de ei - viitorul
acestui oraş. Copiii au rămas entuziasmaţi şi s-au văzut interesaţi de acest
gen de activitate. Prin aceasta am încercat să readucem unele momente istorice
de importanță majoră, să cunoaștem mai bine orașul în care trăim, să dezbatem problemele
existente și să le găsim soluţii. Ne rămâne doar să continuăm cu activităţi
captivante, cu discuţii interesante şi metode atractive pentru a semăna în
rândul copiilor, tinerilor dragostea pentru adevăratele valori ale neamului.