Liliana JUC,
şef oficiu, Filiala Târgovişte
O modalitate
mai nouă de a releva parteneriatul dinte şcoală şi bibliotecă a devenit participarea la lecţiile deschise susţinute
de către profesorii Liceului Dante
Alighieri. Contribuţia bibliotecii la buna desfăşurare a acestor activităţi
se manifestă prin prezentarea produselor bibliografice – reviste bibliografice,
organizarea expoziţiilor tematice.
În noiembrie,
am fost invitată la o lecţie deschisă de istorie în clasa III-a, Liceul Dante
Alighieri, profesor Liuba Paiu, unde am prezentat revista bibliografică
tematică Pe urmele domnitorilor români.
Ora de istorie a fost organizată după ultimele exigenţe fiind utilizate
tehnologii, forme şi tehnici de lucru actuale: lucru în echipă, evaluarea de
sine, problematizarea, studiu de caz etc. Elevii au demonstrat că sunt nişte
pasionaţi de istorie, s-au încadrat activ în procesul de desfăşurare a lecţiei,
prezentînd cunoştinţe temeinice la subiectul Domnitorii Ţării Moldovei şi Ţării Româneşti. A fost o oră
interactivă, unde prin conversaţia euristică (de la particular la general) s-a
însuşit tema nouă – Mircea cel Bătrîn şi
Alexandru cel Bun – strategi şi diplomaţi iscusiţi. Elevii au descoperit de
ce au fost supranumiţi Mircea cel Bătrîn şi Alexandru cel Bun, ce loc ocupă în
istorie aceşti domnitori, ce rol a avut fiecare dintre ei la dezvoltarea
economică, socială, culturală a Ţării prin lectura informativă din manual, materialul
prezentat în power point, studiu de caz. Ei au înţeles mai bine ce înseamnă
cuvîntul diplomat, politică externă,
internă, au tălmăcit sinonimele cuvîntului ţară – imperiu, ducat,
regat. Pentru o mai bună însuşire, elevii au fost încadraţi în jocul cognitiv,
unde din izvorul nescris (o oală de lut), au fost folosite izvoarele scrise
(fişele); au lucrat individual cu harta mută, unde au marcat Cetatea Chilia şi
Cetatea Albă, au făcut însemnări pe axa
timpului. Prin tehnica brainstorming, elevii au găsit similitudini dinte
cei doi domnitori Alexandru cel Bun şi Mircea cel Bătrîn şi anume: ambii au
fost buni cîrmuitori, diplomaţi, au dus la prosperarea ţărilor, au domnit în
acelaşi timp, au fost prieteni, şi diferenţele: Alexandrul cel Bun – domn al Ţării
Moldovei, iar Mircea cel Bătrîn –domn al Ţării Româneşti. Pentru desăvîrşirea
lecţiei de istorie, dar şi pentru a face din această oră un eveniment a fost
înscenat un fragment din Scrisoarea III
de Mihai Eminescu (dialogul dintre Mircea cel Bătrân şi Baiazid).
La final, am
prezentat revista bibliografică tematică
Pe urmele domnitorilor români, o sursă
sigură în aprofundarea cunoştinţelor la subiectul lecţiei: Mircea cel Bătrîn şi Alexandru cel Bun – strategi şi diplomaţi
iscusiţi. Volumele - Stan, Magda. 101
personalităţi şi evenimente istorice. Bucureşti, 2003; Pe urme de domnitori şi
domne, rege şi regine. Iaşi, 2003; Ioan-Aurel Pop. Istoria românilor.
Bucureşti, 2011; Târgovişte: veche cetate de scaun. Bucureşti, 1999; Istoria
ilustrată a Românei. Bucureşti, Chişinău, Cluj, 2009; Mihai Eminescu. Poezii,
Chişinău, 2006 - au avut o scurtă adnotare, prin care s-a tins să se
sublinieze specificul, noutatea şi importanţa fiecărei cărţii, suportul lor
informaţional în pregătirea temelor pentru acasă, realizarea posterelor, şi
însuşirea amplă a materialului.
În cadrul
acestei ore şi-a găsit relevarea parteneriatul Bibliotecii Târgovişte cu Liceul Dante
Alighieri, exprimat prin diploma de menţiune înmînată distinsei profesoare
Liuba Paiu şi muţumirile aduse bravului colectiv al acestei clase participante
la numeroase şi diverse activităţi – ore de lectură, întâlnirea cu scriitoarea
Claudia Partole, cu prezentatoarea Mariana Bahnaru în cadrul Campaniei O vedetă în bibliotecă.
Activitatea în parteneriat este benefică pentru ambele
părţi participante — îşi oferă suportul necesar părţile, biblioteca îşi face
simţită utilitatea, promovînd astfel fondul de carte şi serviciile prestate. O astfel de activitate este o
pistă de lansare ce oferă noi oportunităţi de deschidere şi manifestare pentru
a te face remarcat, util, şi o posibilitate de a promova valorile culturale
perene ale acestei entități — cartea şi lectura sub toate formele şi formatele
lor.
Participarea la orele deschise prin prezentarea unui produs bibliografic
– revistă bibliografică sau organizarea unei expoziii tematice, este o
modalitate de a reflecta colaborarea dintre bibliotecă şi şcoală şi un model de
parteneriat