Larisa Ungureanu,
Filiala „Târgoviște”
„Dumitru Matcovschi își scria piesele sale în teatru”. Cu aceste cuvinte și-a început șirul amintirilor Viorica Chircă, actriță
Agenda colocviului
a cuprins mai multe teme, cum ar fi: noțiunea de dramă și dramaturgie;
contextul istoric și social-politic în care a activat Dumitru Matcovschi ca
dramaturg; Abecedarul – personajele, tematica, analiza piesei; Viorica Chircă
– actrița care a jucat în piesele scrise de Dumitru Matcovschi.
O scurtă
prezentare a activității în teatru a actriței a făcut-o doamna Olga Bodaci,
șefa bibliotecii Liceului Teoretic cu Profil de Arte „Doina și Ion Alea-Teodorovici”, după care a urmat o trecere în
revistă a activității lui Dumitru Matcovschi, cunoscut în prezent mai mult ca
poet și într-o măsură mai mică în calitate de dramaturg, expusă de doamna
Silvia Frimu, profesoară de limbă română. “Din păcate, programul nu prevede ca
elevii să studieze opera și în special, dramaturgia lui Dumitru Matcovschi. Am
fost cu elevii în anul trecut la
Teatrul Na țional „Mihai
Eminescu”, unde am văzut spectacolul „Pomul vieții”, care ne-a impresionat mult. Ne bucură faptul că
participăm la acest colocviu. În felul acesta ne vom apropia și mai mult de
Dumitru Matcovschi și de creația domniei sale”, a ținut să accentueze profesoara.
Dumitru
Matcovschi și-a început activitatea de dramaturg la mijlocul anilor ‘70 ai secolului trecut. În
condițiile statului sovietic, a cenzurii, a diverselor interdicții din partea
organelor comuniste de conducere. Cum a spus și actrița Viorica Chircă,
„inițial, piesa „Abecedarul” a
fost interzisă de comitetul central și foarte greu a fost acceptată de organele
de conducere”.
Dumitru
Matcovschi este autorul mai multor piese, printre care: „Președintele”, „Tata”, „Pomul vieții”, „Cântec
de leagăn pentru bunici”, „Abecedarul”, „Bastarzii” ș.a. Majoritatea din
ele au văzut lumina rampei pe scena Teatrului Academic „A.S.Pușkin” din
Chișinău în anii ’70-80 ai secolului trecut, apoi în deceniul zece, anii 2000,
pe scena Teatrului Național „Mihai
Eminescu” din Chișinău (fostul academic) și a Teatrului „Veniamin Apostol” din Soroca.
„O întâlnire
fericită a fost colaborarea dintre dramaturgul Dumitru Matcovschi și regizorul
Veniamin Apostol, care a montat mai multe piese ale autorului”, și-a continuat
amintirile sale Viorica Chircă. De remarcat că actrița a jucat în toate
spectacolele montate pe scena Academicului „A.S.Pușkin”: în „Președintele”,
„Tata”, „Pomul vieții”, „Cântec de leagăn pentru bunici”, „Abecedarul”.
Amintiri frumoase o leagă de aceste spectacole, de întâlnirile cu Dumitru Matcovschi,
care venea la repetiții, care colabora strâns cu teatru. Astfel, multe scene,
dialoguri au fost refăcute sau chiar scrise în teatru în rezultatul
repetițiilor, a discuțiilor cu actorii, cu regizorul.
Cu multă
dragoste și nostalgie a povestit actrița despre momentul colaborării lui
Veniamin Apostol cu talentatul compozitor Ion Aldea Teodorovici. ”Când am
ascultat prima oară melodia „Sărut,
femeie, mâna ta”, atât de măiestrit compusă de tânărul compozitor și
interpretată tot de el, un adevărat imn adus femeii, am avut o reacție inversă.
”Cum poți să-i dedici o asemenea melodie Elenei, un personaj din spectacolul
„Cântec de leagăn pentru bunici”, o bețivă și o neisprăvită?! Nu merită ea un
asemenea cântec!” Ei bine, regizorul Veniamin Apostol ne-a spus că scopul
spectacolului este altul: nu de a scoate în prim-plan imaginea unei alcoolice,
ci de a ne pătrunde de destinul femeii care adesea devine așa din cauza
agresiunii soțului, din cauza condițiilor vieții, din cauză că nu este
apreciată femeia în familie și în societate la justa ei valoare. Câtă dreptate
au avut ambii!! Anume aceasta și alte melodii au creat în spectacole o
atmosferă poetică deosebită, care i-au făcut pe oameni să înțeleagă mesajul creației
scenice. Fiindcă piesele lui Matcovschi sunt adevărate drame ale noastre, celor
care locuim pe această palmă de pământ. Și trebuie să vă spun că ele sunt
actuale și azi. Dovadă sunt cele două spectacole care se joacă în prezent: „Pomul vieții” și „Cântec de leagăn pentru bunici”, ambele
montate de regizorul Alexandru Cozub. Există însă o deosebire între
spectacolele montate de Veniamin Apostol și Alexandru Cozub: Apostol le
concepea ca drame, iar Cozub le vede ca pe niște comedii,” a menționat actrița
Viorica Chircă.
După analiza
piesei „Abecedarul”, făcută de
participanții la colocviu, Viorica Chircă a recitat un monolog din piesă,
monologul Elenei Leontievna, învățătoare, despre rolul pentru pe care îl are
locul de unde pornești în viață și cât de importante sunt rădăcinile. „Fiecare
om are pe acest pământ, pe acest glob, un loc sfânt... Au să vă poarte departe
de casă valurile vieții, când o să
creșteți, dar să nu uitați niciodată drumul înapoi”. Gândul este atât de actual
și în prezent.
Actrița Viorica
Chircă a răspuns la mai multe întrebări, legate de activitatea ei scenică, de
teatrul unde a venit din 1962 și până în prezent.
În final,
elevii au avut o doleanță, pe care au adresat-o actriței: de a vedea
spectacolul „Abecedarul” pe
scena Teatrului Național „Mihai Eminescu”. „Este ceea ce ne doare, ne frământă
și am dori ca această piesă să poată fi văzută de copii și părinți, dar și de
învățători”.
Poate, că în Anul
Matcovschi această dorință ar putea deveni realitate.
De menționat și
faptul că în cadrul colocviului a fost prezentată expunerea în PowerPoint
comunicarea despre piesele lui Dumitru Matcovschi pe scena teatrului, realizată
cu sprijinul informațional al UNITEM.