miercuri, 9 aprilie 2014

Dramaturgia lui Dumitru Matcovschi în amintiri

Larisa Ungureanu,
Filiala „Târgoviște”



„Dumitru Matcovschi își scria piesele sale în teatru”. Cu aceste cuvinte și-a început șirul amintirilor Viorica Chircă, actriță la Teatrul Național „Mihai Eminescu”, membră UNITEM (Uniunea Teatrală din Moldova), invitată să participe la  colocviul „Dramaturgia lui Dumitru Matcovschi”, care s-a desfăşurat în incinta bibliotecii Liceului Teoretic cu Profil de Arte „Doina și Ion Aldea-Teodorovici”  la iniţiativa Filialei „Târgoviște”.
 
Agenda colocviului a cuprins mai multe teme, cum ar fi: noțiunea de dramă și dramaturgie; contextul istoric și social-politic în care a activat Dumitru Matcovschi ca dramaturg; Abecedarul – personajele, tematica, analiza piesei; Viorica Chircă – actrița care a jucat în piesele scrise de Dumitru Matcovschi.  

O scurtă prezentare a activității în teatru a actriței a făcut-o doamna Olga Bodaci, șefa bibliotecii Liceului Teoretic cu Profil de Arte „Doina și Ion Alea-Teodorovici”, după care a urmat o trecere în revistă a activității lui Dumitru Matcovschi, cunoscut în prezent mai mult ca poet și într-o măsură mai mică în calitate de dramaturg, expusă de doamna Silvia Frimu, profesoară de limbă română. “Din păcate, programul nu prevede ca elevii să studieze opera și în special, dramaturgia lui Dumitru Matcovschi. Am fost cu elevii în anul trecut la Teatrul Național „Mihai Eminescu”, unde am văzut spectacolul „Pomul vieții”, care ne-a impresionat mult. Ne bucură faptul că participăm la acest colocviu. În felul acesta ne vom apropia și mai mult de Dumitru Matcovschi și de creația domniei sale”, a ținut să accentueze profesoara.

Dumitru Matcovschi și-a început activitatea de dramaturg la mijlocul anilor 70 ai secolului trecut. În condițiile statului sovietic, a cenzurii, a diverselor interdicții din partea organelor comuniste de conducere. Cum a spus și actrița Viorica Chircă, „inițial, piesa „Abecedarul” a fost interzisă de comitetul central și foarte greu a fost acceptată de organele de conducere”.    

Dumitru Matcovschi este autorul mai multor piese, printre care: „Președintele”, „Tata”, „Pomul vieții”, „Cântec de leagăn pentru bunici”, „Abecedarul”, „Bastarzii” ș.a. Majoritatea din ele au văzut lumina rampei pe scena Teatrului Academic „A.S.Pușkin” din Chișinău în anii ’70-80 ai secolului trecut, apoi în deceniul zece, anii 2000, pe scena Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Chișinău (fostul academic) și a Teatrului „Veniamin Apostol” din Soroca.

„O întâlnire fericită a fost colaborarea dintre dramaturgul Dumitru Matcovschi și regizorul Veniamin Apostol, care a montat mai multe piese ale autorului”, și-a continuat amintirile sale Viorica Chircă. De remarcat că actrița a jucat în toate spectacolele montate pe scena Academicului „A.S.Pușkin”: în „Președintele”, „Tata”, „Pomul vieții”, „Cântec de leagăn pentru bunici”, „Abecedarul”. Amintiri frumoase o leagă de aceste spectacole, de întâlnirile cu Dumitru Matcovschi, care venea la repetiții, care colabora strâns cu teatru. Astfel, multe scene, dialoguri au fost refăcute sau chiar scrise în teatru în rezultatul repetițiilor, a discuțiilor cu actorii, cu regizorul.

Cu multă dragoste și nostalgie a povestit actrița despre momentul colaborării lui Veniamin Apostol cu talentatul compozitor Ion Aldea Teodorovici. ”Când am ascultat prima oară melodia „Sărut, femeie, mâna ta”, atât de măiestrit compusă de tânărul compozitor și interpretată tot de el, un adevărat imn adus femeii, am avut o reacție inversă. ”Cum poți să-i dedici o asemenea melodie Elenei, un personaj din spectacolul „Cântec de leagăn pentru bunici”, o bețivă și o neisprăvită?! Nu merită ea un asemenea cântec!” Ei bine, regizorul Veniamin Apostol ne-a spus că scopul spectacolului este altul: nu de a scoate în prim-plan imaginea unei alcoolice, ci de a ne pătrunde de destinul femeii care adesea devine așa din cauza agresiunii soțului, din cauza condițiilor vieții, din cauză că nu este apreciată femeia în familie și în societate la justa ei valoare. Câtă dreptate au avut ambii!! Anume aceasta și alte melodii au creat în spectacole o atmosferă poetică deosebită, care i-au făcut pe oameni să înțeleagă mesajul creației scenice. Fiindcă piesele lui Matcovschi sunt adevărate drame ale noastre, celor care locuim pe această palmă de pământ. Și trebuie să vă spun că ele sunt actuale și azi. Dovadă sunt cele două spectacole care se joacă în prezent: „Pomul vieții” și „Cântec de leagăn pentru bunici”, ambele montate de regizorul Alexandru Cozub. Există însă o deosebire între spectacolele montate de Veniamin Apostol și Alexandru Cozub: Apostol le concepea ca drame, iar Cozub le vede ca pe niște comedii,” a menționat actrița Viorica Chircă.

După analiza piesei „Abecedarul”, făcută de participanții la colocviu, Viorica Chircă a recitat un monolog din piesă, monologul Elenei Leontievna, învățătoare, despre rolul pentru pe care îl are locul de unde pornești în viață și cât de importante sunt rădăcinile. „Fiecare om are pe acest pământ, pe acest glob, un loc sfânt... Au să vă poarte departe de casă  valurile vieții, când o să creșteți, dar să nu uitați niciodată drumul înapoi”. Gândul este atât de actual și în prezent.

Actrița Viorica Chircă a răspuns la mai multe întrebări, legate de activitatea ei scenică, de teatrul unde a venit din 1962 și până în prezent.

În final, elevii au avut o doleanță, pe care au adresat-o actriței: de a vedea spectacolul „Abecedarul” pe scena Teatrului Național „Mihai Eminescu”. „Este ceea ce ne doare, ne frământă și am dori ca această piesă să poată fi văzută de copii și părinți, dar și de învățători”.

Poate, că în Anul Matcovschi această dorință ar putea deveni realitate.

De menționat și faptul că în cadrul colocviului a fost prezentată expunerea în PowerPoint comunicarea despre piesele lui Dumitru Matcovschi pe scena teatrului, realizată cu sprijinul informațional al UNITEM.