marți, 20 mai 2014

Biblioteca este trecutul, prezentul și viitorul nostru

Elena DABIJA,
director, Centrul Academic Internațional Eminescu

           
Astăzi, în zi călduroasă de 20 mai, doamna Lidia Kulikovskidoctor, conferenţiar universitar, director al Departamentului Studii și Cercetări, ex director al Bibliotecii Municipale „B.P. Hasdeu” a organizat în incinta Filialei „Onisifor Ghibu” un training pentru angajații din BM. Subiectul de discuţie a fost LOIALIZAREA UTILIZATORILOR ÎN BIBLIOTECĂ.
            A fost primul botez după atestarea la Ministerul Culturii pentru mai mulți colegi prezenți la acest training, și am demonstrat că am meritat cu brio confirmarea gradului superior de calificare în domeniul profesat.
            În rol de organizator și moderator, dna Lidia Kulikovski a vorbit la subiectul dat, și binevoitoare cum este dumneaei, ne-a informat că ne-a expediat la fiecare filială prin e-mail textul și bibliografia la această temă. Dumneaiei ne-a mobilizat în 7 echipe și ne-a propus activități practice precum urmează:
Echipa nr. 1: Loializare
Sarcină: Înțelegem semnificația fidelizării/loializării utilizatorilor. Este loializarea/fidelizarea sinonim sau același lucru cu satisfacția? Identificați idei pentru a plasa utilizatorii în centrul atenției și cinci factori care generează fidelitate.
Echipa nr. 2: Respingere
Sarcină: Observăm factorii de respingere/abandon a utilizatorilor în biblioteca noastră. Există trei categorii de factori de respingere: valoarea, sistemele, oamenii. Generați 10 idei de contracarare a fenomenului.
Echipa nr. 3: Feedback
Sarcină: Utilizăm feedbackul și aplicăm soluții de remediere. Discutăm practici de utilizare a feedbackului și cum se aplică soluții de remediere a feedbackului „negativ” la biblioteca noastră.Generăm 10 idei pentru consolidarea utilizatorilor.
Echipa nr. 4: Îndepărtare
Sarcină: Observăm/discutăm felul în care ne îndepărtăm utilizatorii în bibliotecile noastre. Identificați factorii de îndepărtare și generați idei de apropiere a utilizatorilor.
Echipa nr. 5: Cunoaștere
Sarcină: Cunoaștem utilizatorii noștri? Observăm categoriile/tipurile de utilizatori. Generăm șapte idei de cum am putea cunoaște mai bine utilizatorii noștri.
Echipa nr. 6: Pierdere
Sarcină: Înțelegem costul pierderii unui utilizator. Discutăm factorii care duc la pierderea utilizatorilor noștri. Generăm cinci idei pentru a evita pierderea lor.
Echipa nr. 7: Așteptări
Sarcină: Înțelegerea importanței de a depăși așteptările utilizatorilor. Generăm șapte idei pentru a depăși așteptările utilizatorilor noștri.
            Eu am avut norocul să fiu în echipa nr. 4 împreună cu colegii: Elena Căldare-Roșca, Alexandru Frișcu, Aliona Nosatîi și Larisa Staver am avut ca sarcină să: Observăm/discutăm felul în care ne îndepărtăm utilizatorii în bibliotecile noastre și să: Identificăm factorii de îndepărtare și să generăm idei de apropiere a utilizatorilor.
            Rând pe rând fiecare echipă și-a expus părerea la tema discutată, ideile inovaționale, oportunitățile. Echipa noastră a discutat sarcina și am decis ca Aliona Nosatîi să vorbească despre factorii care îndepărtează utilizatorii din bibliotecile noastre, iar eu mi-am asumat responsabilitatea de a genera idei de apropiere a utilizatorilor, astfel am remarcat:
Biblioteca este:
·        Kilometrul 0 (zero): pentru informare, cunoaștere, cercetare, lectură, loisir pentru o viață și pentru oricine ...
·        Kilometrul 0: pentru a facilita și utiliza servicii gratis, promt, profesioniste cu amabilitate...
·        Kilometrul 0: unde găsiți documente de calitate, după necesitate și cantitate...
·        Kilometrul 0: unde activează angajați profesioniști, competenți, inteligenți, responsabili, amabili...
·        Kilometrul 0: unde predomină o ambianță plăcută, binvoitoare, mobilier confortabil, utilaj modern...
·        Kilometrul 0: unde-ți poți descoperi și promova talentul și abilitățile ca: scriitor, pictor, compozitor, declamator, interpret, șahist ș.a. ...
·        Kilometrul 0: pentru a cunoaște colegi de vârsta ta și personalități marcante din diferite domenii...
·        Kilometrul 0: unde ai acces liber la colecții, servicii și libertate totală cum să-ți petreci timpul...
·        Kilometrul 0: pentru parteneriat, idei inovaționale, creativitate, voluntariat și schimbări...
·        Kilometrul 0: pentru FEEDBACK deschis și constructiv...
·        Kilometrul 0: pentru acces la rețelele de socializare...
·        Kilometrul 0: pentru satisfacție, încredere și fidelitate...
·        Kilometrul 0: program adecvat...
·        Kilometrul 0: pentru a cunoaște tainele profesiei și a alege profesia nobilă de BIBLIOTECAR!
·        Kilometrul 0: astfel suntem pentru comunitate o FAMILIE cu numele BIBLIOTECA!
Doamna Lidia Kulikovski a numit acest mesaj al meu ca un TESTAMENT.
      Tema de discuție a fost interesantă, echipele au demonstrat cunoștințe, profesionalism, ingeniozitate și dragoste pentru munca ce o prestează zi de zi. Moderatoarea Lidia Kulikovski a fost ca deobicei la înălțime și noi alături de măria sa am conștientizat că avem o misiune comună: să muncim și să LOIALIZĂM UTILIZATORII.

Doresc să le mulțumesc colegilor-gazdă de la Filiala „Onisifor Ghibu” pentru ospitalitate, dorindu-le succese și realizări frumoase!