joi, 15 mai 2014

Familia inima societății

Mila ȘEREMET,
șef oficiu, Serviciul copii, Filiala „Transilvania”


Azi, 15 mai, Ziua Mondială a Familiei ne-a găsit pe noi cei de la Filiala „Transilvania” la Școala primară „Grigore Vieru”, unde în parteneriat cu bibliotecara școlii Ala Nuța am organizat discuții aprinse cu casa II-a, îndrumați de profesoara Molea Galina. Am invitat copiii mai întâi să se exprime așa cum înțeleg ei noțiunea de Familie. Au fost idei frumoase ca de ex.,  „eu înțeleg familia ca o grădină cu flori; pentru mine familia este un rai, unde noi copiii suntem îngerașii, mama este fecioara Maria, iar tata este Dumnezeu...” Am continuat cu tălmăcirea noțiunii de Familie formând din expresii o floare numită Familia afișind-o pe peretele clasei.
Familia a fost și este un mediu de generare și regenerare a resursei umane, dar și al formării personalității viitorilor adulți. Cine sunt viitorii adulți? Numiți persoanele care vă ajută să vă formați ca personalități, ca piloni de bază a societății? Pe lângă părinți și bunici a fost numită și doamna profesoară.
În discuție am pus și expresia savantului francez Andre Berge din lucrarea „Profesiunea de părinte” apărută în 1956: – „pământul se poate cutremura, popoarele se pot război, catastrofele pot să se abată asupra naţiunilor: copilul abia dacă le percepe atât timp cât universul său personal continuă să-i ofere sentimentul de tandrețe și securitate care-i sunt indispensabile. Ce înțelegeți prin univers personal? Desigur familia. De ce autorul ne-a oferit acest exemplu? Atunci când avem vreo durere, necaz unde, la cine alergăm să ne compătimească, să ne aline?  Cine se teme de tunet, de fulger? Toți.
Iar atunci când părinții vă sunt alături cum vă simțiți? În siguranță. Răspunsurile curgeau gârlă, povestind fiecare despre anumite situații din viață prin care au trecut. Deci, mediul natural ce exercită o influiență esențială în dezvoltarea voastră o constituie Familia.
De regulă, nesiguranța din exterior vă afectează decât prin intermediul celor apropiați. Comentați vă rog. ,,eu îmi fac griji atunci când părinții mei suferă de ceva; eu mă simt rău când mama plânge că bunicii iau distrus casa în Ucraina...”
În concluzie am putea spune cu glas tare că, fiind considerat primul univers al copilului, familia reprezintă o imagine la scara redusă a societății în care trebuie să se integreze. Și tot ea, Familia reprezintă una din verigile sociale cele mai vechi și mai specifice în asigurarea continuității și afirmării fiinţei umane. Iar ca să se vadă cât de bună și de fructuoasă a fost discuția noastră copiii au realizat niște desene ce reflectă familia fiecărui.
Desenele copiilor sunt foarte frumoase, interesante au și un conținut bogat de informație. De exemplu, Aga Artiom se vede cu familia la mare, Josan Alexandru sărbătorește împreună cu mama, tata și surioara 1 iunie, Frunză Ștefan petrece timpul liber în sânul naturii cu cei dragi, în familia Lavric dăinuie pacea, iubirea și fericirea, Țurcan Mihail împreună la picnic, unde vedem cât de bine se simte și bunica cu ei, Danu Iana cu familia ei dragă sădesc floricele în grădină...
Deci, cum am menționat mai sus, familia este un grup social care-și are originea în căsătorie, fiind alcătuită din soț, soție și copii. Are caracteristicile unui grup: are obiceiuri tradiții și reguli de educație care creează o anumită atmosferă familială. Am mai vorbit  cum sărbătoresc ei Anul Nou, Paștele, cum și unde se odihnesc ?... . După cum vedem fiecare familie are tradițiile sale pe care le respectă într-un mod sau altul. Pentru a avea  o familie fericită e de dorit ca și ei cu toate că sunt încă micuți să-și aducă aportul prin comportament frumos, străduință  depusă la învățătură, toleranță, dragoste față de cei dragi... 
Copiii și-au luat angajamentul să fie cuminți, ascultători, toleranți, iubitori... Și cum a menționat și d-na profesoară că au marele noroc că trăiesc în Familie alături de părinții care-i adoră și le asigură o copilărie fericită.
Le mulțumim acestor copii pentru participare activă, dnei Molea Galina pentru enormul  aport și dăruire în educarea acestor minunați copii și dnei Ala Nuța pentru colaborare fructuoasă.