Margareta CEBOTARI,
bibliotecar
principal, Filiala „Onisifor Ghibu”
În a doua
zi a Săptămânii Uşilor Deschise şi Zilele Ghibu am deschis uşile pentru colegii din cadrul Bibliotecii
Municipale „B.P. Hasdeu”, ei fiind invitaţi la un training profesional
cu tema „Loializarea utilizatorilor”, susţinut de dr. prof. univ. Lidia
Kulikovski, director Departamentul Studii şi cercetări.
În
deschiderea atelierului dna Lidia Kulikovski a argumentat necesitatea unor
cercetări şi studii mai aprofundate, pentru a loializa şi fideliza utilizatorii
bibliotecilor publice, deoarece ofertele informaţionale din afară sunt tot mai
persuasive, iar concurenţa pentru a-şi atrage cât mai mulţi vizitatori în
instituţiile lor este tot mai mare. Acum doritorii au la îndemână cărţi pentru
o lectură din plăcere în cafenele, teatru, muzee. Iar bibliotecile rămân tradiţionale
în acordarea serviciilor, abordând foarte puţine inovaţii, stau în expectativă,
se mişcă cu paşi mici spre ceva nou. Deoarece utilizatorii sunt raţiunea de existenţă
a unei biblioteci, preocuparea fidelizării lor trebuie să fie primordială acum,
iar rolul şi misiunile bibliotecilor trebuie redefinite printr-un efort
vizibil.
În continuare
dna Lidia Kulikovski ne-a atras atenţia asupra faptului că utilizatorii continuă
să vină la biblioteci din virtutea necesităţilor informaţionale, dar nu din
loialitate. Iar atunci când vor regăsi informaţia necesară lor prin alte căi,
care acum sunt tot mai multe şi uşor accesibile, îi vom pierde definitiv.
Bibliotecile încearcă să pună accentul în continuare pe calitatea colecţiilor şi
a serviciilor, însă acum publicul nu mai vrea conţinuturi sofisticate – se pune
accentul pe imagine, pe impresia artistică. Deci şi bibliotecile trebuie să
pună accentul pe atracţie, nou, neaşteptat, neobişnuit, inedit, poate chiar
frustrant uneori, dar totuşi – frumos!
Am aflat
că există şapte strategii de loializare a utilizatorilor bibliotecilor. Asupra
uneia din strategii s-a discutat în cele şapte echipe de lucru. A urmat
activitatea în grup, după care au fost prezentate ideile generate în cadrul
discuţiilor. Astfel s-au conturat factorii care generează fidelitate, s-au
formulat idei de contracarare a fenomenului respingerii utilizării bibliotecii,
idei pentru consolidarea şi apropierea utilizatorilor de bibliotecă, cum am
putea cunoaşte mai bine utilizatorii noştri pentru a evita pierderea lor,
generând idei pentru a depăşi aşteptările utilizatorilor noştri. Ideile expuse
de participanţii la training au fost comentate şi suplinite cu noi aspecte de
abordare a strategiei date în viziunea moderatorului.
Ca de obicei,
dna Lidia Kulikovscki a reuşit să ne molipsească de „viruşii”, pozitivi, ai
creativităţii, cercetărilor profesionale, căutărilor unor noi inovaţii în
scopul îmbunătăţirii relaţiei de comunicare bibliotecă-utilizatori.
Astfel, discuţiile au continuat şi la un ceai/cafea, servit cu tot dragul
împreună cu colegii.
Mulţumim
dnei Lidia Kulikovski pentru acceptul de a organiza această activitate
profesională la Filiala „Onisifor Ghibu”, astfel reuşind să-i avem oaspeţi
dragi pe colegii noştri care, sperăm noi, au rămas plăcut impresionaţi de
expoziţiile inedite organizate în incinta bibliotecii.
Mulţumim
colegilor, care au avut bonomia de a fi alături de noi în aceste clipe deosebite,
care au loc în fiecare bibliotecă în timpul Săptămânii Uşilor Deschise.
Mai multe
imagini de la această activitate cât şi de la alte evenimente derulate în această
zi: prezentarea expoziţiilor inovative
realizate cu multă ingeniozitate de colectivul bibliotecii, mini-concursul
„Tombola cu surprize – Citeşte şi câştigă!” vă invităm să le vizualizaţi pe
conturile Bibliotecii „Onisifor Ghibu” de pe reţelele de socializare.