joi, 22 mai 2014

Loializarea utilizatorilor – în centrul atenţiei bibliotecarilor BM „B.P. Hasdeu”

Margareta CEBOTARI,
 bibliotecar principal, Filiala Onisifor Ghibu”

În a doua zi a Săptămânii Uşilor Deschise şi Zilele Ghibu  am deschis uşile  pentru colegii din cadrul Bibliotecii Municipale „B.P. Hasdeu”, ei fiind invitaţi la un training  profesional  cu tema „Loializarea utilizatorilor”, susţinut de dr. prof. univ. Lidia Kulikovski,  director  Departamentul Studii şi cercetări.
În deschiderea atelierului dna Lidia Kulikovski a argumentat necesitatea unor cercetări şi studii mai aprofundate, pentru a loializa şi fideliza utilizatorii bibliotecilor publice, deoarece ofertele informaţionale din afară sunt tot mai persuasive, iar concurenţa pentru a-şi atrage cât mai mulţi vizitatori în instituţiile lor este tot mai mare. Acum doritorii au la îndemână cărţi pentru o lectură din plăcere în cafenele, teatru, muzee. Iar bibliotecile rămân tradiţionale în acordarea serviciilor, abordând foarte puţine inovaţii, stau în expectativă, se mişcă cu paşi mici spre ceva nou. Deoarece utilizatorii sunt raţiunea de existenţă a unei biblioteci, preocuparea fidelizării lor trebuie să fie primordială acum, iar rolul şi misiunile bibliotecilor trebuie redefinite printr-un efort vizibil.
În continuare dna Lidia Kulikovski ne-a atras atenţia asupra faptului că utilizatorii continuă să vină la biblioteci din virtutea necesităţilor informaţionale, dar nu din loialitate. Iar atunci când vor regăsi informaţia necesară lor prin alte căi, care acum sunt tot mai multe şi uşor accesibile, îi vom pierde definitiv. Bibliotecile încearcă să pună accentul în continuare pe calitatea colecţiilor şi a serviciilor, însă acum publicul nu mai vrea conţinuturi sofisticate – se pune accentul pe imagine, pe impresia artistică. Deci şi bibliotecile trebuie să pună accentul pe atracţie, nou, neaşteptat, neobişnuit, inedit, poate chiar frustrant uneori, dar totuşi – frumos!
Am aflat că există şapte strategii de loializare a utilizatorilor bibliotecilor. Asupra uneia din strategii s-a discutat în cele şapte echipe de lucru. A urmat activitatea în grup, după care au fost prezentate ideile generate în cadrul discuţiilor. Astfel s-au conturat factorii care generează fidelitate, s-au formulat idei de contracarare a fenomenului respingerii utilizării bibliotecii, idei pentru consolidarea şi apropierea utilizatorilor de bibliotecă, cum am putea cunoaşte mai bine utilizatorii noştri pentru a evita pierderea lor, generând idei pentru a depăşi aşteptările utilizatorilor noştri. Ideile expuse de participanţii la training au fost comentate şi suplinite cu noi aspecte de abordare a strategiei date în viziunea moderatorului.
Ca de obicei, dna Lidia Kulikovscki a reuşit să ne molipsească de „viruşii”, pozitivi, ai creativităţii, cercetărilor profesionale, căutărilor unor noi inovaţii în scopul îmbunătăţirii relaţiei de comunicare bibliotecă-utilizatori. Astfel, discuţiile au continuat şi la un ceai/cafea, servit cu tot dragul împreună cu colegii.
Mulţumim dnei Lidia Kulikovski pentru acceptul de a organiza această activitate profesională la Filiala „Onisifor Ghibu”, astfel reuşind să-i avem oaspeţi dragi pe colegii noştri care, sperăm noi, au rămas plăcut impresionaţi de expoziţiile inedite organizate în incinta bibliotecii.
Mulţumim colegilor, care au avut bonomia de a fi alături de noi în aceste clipe deosebite, care au loc în fiecare bibliotecă în timpul Săptămânii Uşilor Deschise.
Mai multe imagini de la această activitate cât şi de la alte evenimente derulate în această zi:  prezentarea expoziţiilor inovative realizate cu multă ingeniozitate de colectivul bibliotecii, mini-concursul „Tombola cu surprize – Citeşte şi câştigă!” vă invităm să le vizualizaţi pe conturile Bibliotecii „Onisifor Ghibu” de pe reţelele de socializare.